Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Lägg inte orden i mun på mig tack. det är du som snackar om rättigheter - inte jag. Jag snackar om väjningsplikt kontra företräde.

Lustigt att du som yrkeschaffis inte tycker väjningsplikt är nåt att bry sig om, men samtidigt blir man inte förvånad så slapphänta många bilister är nu förtiden - en skylt vad är det liksom? regler är ju till för att brytas och flowet är viktigast typ.

In my ass säger jag.

Sänk farten, håll avståndet, följ trafikreglerna, läs skyltarna och blinka aldrig vänster in på en enkelriktad väg åt höger så ska ni se att det flyter.

Lägg inte orden i min mun, tack... Jag har ALDRIG sagt att väjningsplikt inte är nåt att bry sig om, så hur du lyckats fantisera ihop det är en gåta. Men citera gärna var jag skulle påstått att jag inte tycker väjningsplikt är nåt att bry sig om.

Trafikreglerna är mycket tydliga med att ingen har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Det betyder att du inte har någon rätt till företräde någonsin. Däremot kan andra ha skyldighet att lämna dig företräde. Men som sagt, det betyder inte att du har någon uttalad rätt till företräde därför att rättigheter i trafikreglerna inte existerar. Och detta gäller även vid rondellkörning.
2018-03-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Ser inte hör inte vill inte.
Veni vidi vici

Det visar sig alltså att så mycket som 65-70 % ca är analfabeter illiterata funktionsvariationsbeskaffade
liknande iq nivån bland stammfolk vissa religioner där alltså iq nivån ligger på ungefär som ovan.

Är detta signifikativt och finns det en validitet i det jag skriver här?
För det är ju så enkelt att den som befinner sig i rondellen alltså igen då för att ytterligare lägga lök på laxen och glasyr på syltburken samt mos på grädden de äga företräde. Alltså de som befinner sig inne i cirkeln för stunden äga företräde framför de som står beredda att beträda densamma.

Vet inte hur man skall förklara för någon som då ej fått mer än de ovan nämnda 65-70 iq poängen.
Eftersom jag ej är specialpedagog med inriktning på att arbeta med människor med funktionsvariabler så
får jag anse frågan besvarad.

En sista liknelse kan jag dock inte låta bli.
Ursäkta mina stavfel även de som står ovan skyller på synfel ihop med dåliga glasögon mm mm.
Nå till stavfelen kommer även mina skriftspråks fel ihop med Tärnaby dialekt.

Tommy Engstrand på Svt sporten skulle intervjua Ingemar Stenmark (mycket världsberömd utförsåkare med rekord i antal segrar fortfarande 86 st tror jag) .
Tommy- Hur bär du dig åt för att vinna egentligen?
Ingemar- Tittar först noga på Tommy (undrar nog vilken planet ljushuvudet kommer ifrån)
Därefter kommer de klassiska orden ur munnen på den levande legenden:
He gå int å förklar för den som int begrip nå!

Det finns inte mer att säga nu så att säga.

Nej, de inne i rondellen äga inte alls företräde, eller rätten till företräde. Däremot har de som ska in i rondellen skyldighet att lämna företräde till de som är inne i rondellen. Ingen av de båda får köra som de själva vill om någon annan av dem klantar sig utan ska då kunna stanna sina fordon.
2018-03-14, 08:17
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Vad jag föraktar er lossaspoliser!
Nej jag blinkar i prencip aldrig vänster då jag har en bil med en såpass prestanda så jag sköter mig själv!
Använder enbart om trafiken verkligen kräver de!
2018-03-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Vad jag föraktar er lossaspoliser!
Nej jag blinkar i prencip aldrig vänster då jag har en bil med en såpass prestanda så jag sköter mig själv!
Använder enbart om trafiken verkligen kräver de!
Min bil är snabbare än din så jag behöver inte bry mig om NÅGRA trafikregler!
Jag kör som jag själv vill eftersom jag har en snabb bil och är bättre än ALLA mina med(mot)trafikanter...............
2018-03-14, 15:18
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, de inne i rondellen äga inte alls företräde, eller rätten till företräde. Däremot har de som ska in i rondellen skyldighet att lämna företräde till de som är inne i rondellen. Ingen av de båda får köra som de själva vill om någon annan av dem klantar sig utan ska då kunna stanna sina fordon.
Som ovan då.
Här har jag i alla fall ett tydligt exempel på 100% korrelation och validitet på min kliniska
forskning avseende iq nivå vad gäller ts om rondellkörning.

Samma iq nivå på dig som en MENA.
2018-03-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Som ovan då.
Här har jag i alla fall ett tydligt exempel på 100% korrelation och validitet på min kliniska
forskning avseende iq nivå vad gäller ts om rondellkörning.

Samma iq nivå på dig som en MENA.

Vad du än tycker eller försöker insinuera, så är det jag skriver fullständigt korrekt sett till trafiklagar och körkortsutbildning.
2018-03-14, 18:34
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Vad du än tycker eller försöker insinuera, så är det jag skriver fullständigt korrekt sett till trafiklagar och körkortsutbildning.
Nej läs mitt svar igen försök att förstå en gång till och bokstavera varje bokstav.
Förr i skolan fick man ljuda bokstäverna.
Svaret är givetvis nej.
Du börjar bli tröttsam ingen ide som Stenmark sa till T Engstrand.
2018-03-14, 18:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Min bil är snabbare än din så jag behöver inte bry mig om NÅGRA trafikregler!
Jag kör som jag själv vill eftersom jag har en snabb bil och är bättre än ALLA mina med(mot)trafikanter...............
Ha,ha,ha!! Mitt fordon är större än ditt snabba, så antingen åker jag före dig, eller så kör jag över dig 😁😁
2018-03-14, 18:54
Medlem
Citat:

Alltså.. Om du måste lämna företräde till en annan bil, menar du då att den bilen du måste lämna företräde till inte har företräde?
2018-03-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Alltså.. Om du måste lämna företräde till en annan bil, menar du då att den bilen du måste lämna företräde till inte har företräde?
Det där blir ordvrängeri. Den bilen har företräde endast om den lämnas företräde. Den har inte företräde bara för att man är skyldig att ge den företräde.
2018-03-14, 19:48
Medlem
Jaha då har man krockat
Sån där förbannad jävla vänsterblinkare som inte skulle till vänster(vad konstigt eftersom man inte kommer ut ur en rondell till vänster)

Jag ska börja blinka höger varje gång jag ska in på en väg till vänster
2018-03-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det där blir ordvrängeri. Den bilen har företräde endast om den lämnas företräde. Den har inte företräde bara för att man är skyldig att ge den företräde.

Väldigt konstigt resonemang. Om du väljer att inte lämna företräde har bilen i rondellen inte längre företräde?

Du har väjningsplikt (det betyder skyldighet att lämna företräde) när du kör in i en cirkulationsplats. Bilister som befinner sig i cirkulationsplatsen har således företräde. Att ignorera väjningsplikt är ett brott.

Jag förstår inte alls hur ni tänker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in