Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Lägg inte orden i mun på mig tack. det är du som snackar om rättigheter - inte jag. Jag snackar om väjningsplikt kontra företräde.
Lustigt att du som yrkeschaffis inte tycker väjningsplikt är nåt att bry sig om, men samtidigt blir man inte förvånad så slapphänta många bilister är nu förtiden - en skylt vad är det liksom? regler är ju till för att brytas och flowet är viktigast typ.
In my ass säger jag.
Sänk farten, håll avståndet, följ trafikreglerna, läs skyltarna och blinka aldrig vänster in på en enkelriktad väg åt höger så ska ni se att det flyter.
Lägg inte orden i min mun, tack... Jag har ALDRIG sagt att väjningsplikt inte är nåt att bry sig om, så hur du lyckats fantisera ihop det är en gåta. Men citera gärna var jag skulle påstått att jag inte tycker väjningsplikt är nåt att bry sig om.
Trafikreglerna är mycket tydliga med att ingen har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Det betyder att du inte har någon rätt till företräde någonsin. Däremot kan andra ha skyldighet att lämna dig företräde. Men som sagt, det betyder inte att du har någon uttalad rätt till företräde därför att rättigheter i trafikreglerna inte existerar. Och detta gäller även vid rondellkörning.