Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-26, 22:19
Medlem
pelle_snusks avatar
Alla signaler som tydligt visar vart du är på väg är bra, right?
Du ska blinka höger när du lämnar rondellen. Du får blinka vänster när du ligger i vänstersnurr.
2023-03-27, 07:39
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då det som bekant inte är föreskrivit att nyttja VB så blir det mer slumpartat var de som inte blinkar tänker sig, därav inte någon större mening med VB.
Håller inte med alls. Även om det bara är 30% som blinkar vänster så tycker jag det är bättre än ingen. Och tittar du på BMW så är det rätt slumpartat med högerblinkning också. Ser du det som ett argument för att de som kör BMW bör sluta blinka?

Citat:
Men som jag påpekat tidigare, största problemet med VB är att dessa antingen plötsligt svänger av på en avfart, med VB aktivt eller stänger B helt. De som verkligen växlar över till HB gör det många gånger så sent att det ej heller fyller någon funktion, det är tydligen svårt att hitta "rätt" tillfälle att växla över från VB till HB.
Det beteendet är illa. Det håller jag med om. Har dock inte observerat det ens i närheten av så ofta som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Genom att blinka vänster så visar man även bakomvarande fordon att man saknar förståelse för funktionen i en cirkulationsplats.
Om du tolkar det på det sättet så ser jag det som en bra sak att blinka vänster, eftersom sådana som du i så fall kommer att ta det försiktigt runt mig, medan de som förstår vad som menas med en vänsterblinkning i en cirkulationsplats kommer nyttja informationen på det sätt jag tänkt.

Win-win
2023-03-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Håller inte med alls. Även om det bara är 30% som blinkar vänster så tycker jag det är bättre än ingen. Och tittar du på BMW så är det rätt slumpartat med högerblinkning också. Ser du det som ett argument för att de som kör BMW bör sluta blinka?

Det beteendet är illa. Det håller jag med om. Har dock inte observerat det ens i närheten av så ofta som du.

Om du tolkar det på det sättet så ser jag det som en bra sak att blinka vänster, eftersom sådana som du i så fall kommer att ta det försiktigt runt mig, medan de som förstår vad som menas med en vänsterblinkning i en cirkulationsplats kommer nyttja informationen på det sätt jag tänkt.

Win-win

Skillnaden är att HB är föreskriven.
VB i sig utgör inte något direkt problem, det är indirekt orsak till att HB uteblir eller aktiveras för sent, den som svänger av och fortfarande blinkar vänster har missat vad blinkers skall vara till, dock vanligast med att VB resulterar i utebliven blinkning helt och hållet när cp lämnas.
2023-03-27, 07:51
Medlem
Dessa vänsterblinkare… fortsätter blinka vänster när de kör ut ur rondellen.
Blinka inte förrän du ska ut och då ska höger blinkers blinka.
Varför lägga till ytterligare moment, det är ju väldigt tydligt att det är svårt för många att behärska bara ett moment.

Kvaliteten på förare har degraderats något enormt de senaste åren. Kan de bero på covid? Folk som inte haft bil men har körkort ska nu helt plötsligt ut i trafiken, 70 blir nya 100 och helljus behöver inte stängas av. Backspeglar, va har det för nytta.
2023-03-27, 07:52
Medlem
Ni som tycker att det är onödigt att blinka vänster när man tar tredje avfarten rondellen borde inte köra bil. Ju mer information du ger till din medtrafikant om dina intentioner, desto säkrare blir det för alla i trafiken och det blir mindre förvirring och mer flyt i trafiken. Har hänt flera gånger att jag nästa kört in i folk vid rondeller pga att jag har tyckt att det är en självklarhet att man blinkar och har tagit för givet att man blinkar vänster om man tar den tredje avfarten och blinkar åt höger när man kör ut.
2023-03-27, 07:55
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Ni som tycker att det är onödigt att blinka vänster när man tar tredje avfarten rondellen borde inte köra bil. Ju mer information du ger till din medtrafikant om dina intentioner, desto säkrare blir det för alla i trafiken och det blir mindre förvirring och mer flyt i trafiken. Har hänt flera gånger att jag nästa kört in i folk vid rondeller pga att jag har tyckt att det är en självklarhet att man blinkar och har tagit för givet att man blinkar vänster om man tar den tredje avfarten och blinkar åt höger när man kör ut.
Att blinka vänster är bra, men att nästan köra in i folk för att andra inte gör det är rätt pantat.
2023-03-27, 08:02
Medlem
Citat:
Att blinka vänster är bra, men att nästan köra in i folk för att andra inte gör det är rätt pantat.

Är det verkligen det? Man utgår från att alla lär sig samma sak i trafikskolan. När folk inte tydliggör vart de vill köra kam det orsaka olyckor. Tänk dig om du ligger i vänstefilen på motorvägen och bilen du ska köra om plötsligt kör ut framför dig för att köra om den framförvarande bilen vilket kan leda till en svår olycka. Allt pga brist på uppsikt och brist på information.
2023-03-27, 08:09
Citat:
Är det verkligen det? Man utgår från att alla lär sig samma sak i trafikskolan. När folk inte tydliggör vart de vill köra kam det orsaka olyckor. Tänk dig om du ligger i vänstefilen på motorvägen och bilen du ska köra om plötsligt kör ut framför dig för att köra om den framförvarande bilen vilket kan leda till en svår olycka. Allt pga brist på uppsikt och brist på information.
En väldigt stor skillnad är att när du byter fil på motorvägen så är det krav på att blinka. En annan väldigt stor skillnad är att i det scenariot du beskriver nu med motorvägen så är det den bilen som byter fil som har väjningsplikt. När du kör in i en cirkulationsplats så är det du som har väjningsplikt.

Dessutom, du borde definitivt ha märkt att det är en betydande del förare som inte blinkar vänster i cirkulationsplatser. Har inga exakta siffror, men hälften kanske. Att då förvänta sig att en bil som inte blinkar vänster ska köra ut, och dessutom nästan köra på den är helt efterblivet.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-27 kl. 08:19.
2023-03-27, 08:10
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:

Din gränslöst korkade jävel. Man ger information genom att INTE blinka - infomation som säger "jag ämnar INTE lämna rondellen vid denna avfart". Åker du vanligtvis runt och blinkar fast du inte ska svänga, ditt utvecklingsstörda fanskap? DU följer inte gällande trafikregler, DU ska inte ha körkort, och du kan ge dig fan på att DU döms 100% vållande om du inte lämnar företräde vid infart utan krockar med någon som ämnar fortsätta runt i rondellen utan att svänga ut.

Den enda förvirring som finns i rondeller är idioter som blinkar vänster. Om alla följde vad lagen säger och blinkar höger vid utfart är det solklart vem som ska var.
Senast redigerad av Fulfittan 2023-03-27 kl. 08:16.
2023-03-27, 08:25
Medlem
Citat:
En väldigt stor skillnad är att när du byter fil på motorvägen så är det krav på att blinka. En annan väldigt stor skillnad är att i det scenariot du beskriver nu med motorvägen så är det den bilen som byter fil som har väjningsplikt. När du kör in i en cirkulationsplats så är det du som har väjningsplikt.

Dessutom, du borde definitivt ha märkt att det är en betydande del förare som inte blinkar vänster i cirkulationsplatser. Har inga exakta siffror, men hälften kanske. Att då förvänta sig att en bil som inte blinkar vänster ska köra ut, och dessutom nästan köra på den är helt efterblivet.

Du missade min poäng. Min poäng var att för lite information kan leda till olyckor. För mycket information gör inte det.

Att förvänta sig att folk utnyttjar det man har lärt sig i trafikskolan är enligt mig givet. En annan sak de lär ut i trafikskolor är att visa hänsyn till sina medtrafikanter och det gör man bl.a genom att t.ex tydliggöra för andra vilka intentioner man har.

Och ja, jag har märkt av att ungefär varannan inte blinkar. Men majoriteten följer inte rådande hastighetsbegränsning heller.
2023-03-27, 08:28
Medlem
TELAVIV91s avatar
Igår kväll blinkade jag höger när jag åkte in i en cirkulationsplats, och hjälpte därmed den som kom mittemot att förstå att denne nog inte skulle behöva stanna och vänta på mig.
2023-03-27, 08:28
Citat:
Du missade min poäng. Min poäng var att för lite information kan leda till olyckor. För mycket information gör inte det.

Att förvänta sig att folk utnyttjar det man har lärt sig i trafikskolan är enligt mig givet. En annan sak de lär ut i trafikskolor är att visa hänsyn till sina medtrafikanter och det gör man bl.a genom att t.ex tydliggöra för andra vilka intentioner man har.

Och ja, jag har märkt av att ungefär varannan inte blinkar. Men majoriteten följer inte rådande hastighetsbegränsning heller.
Visste du inte om att det inte är obligatoriskt att blinka vänster?

Att köra ut framför bilar när man har väjningsplikt är knappast att visa hänsyn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in