Citat:
Ursprungligen postat av
Nimar
Jag förstår vad du menar men en bil som blinkar vänster i en flerfilig rondell gör trafiken väldigt otydlig för oss andra som kör bil, ska han byta körfält eller blinkar han bara för att han följer vägen mot vänster?
Sätt dig inte i sadeln, led cykeln över övergångsstället då måste bilarna stanna.
Jag tycker det stora problemet med rondeller är folk som inte blinkar höger, det är direkt livsfarligt.
Det han beskrev gäller även om man kör bil och vill in i en CP. Ju tidigare man kan få en indikation på vad andra ska göra, eller inte göra, ju tidigare kan jag analysera planera och vidta åtgärder för min vidare färd vilket kan vara jäktigt bra om man t ex kör tunga fordon.
En bil kan inte HB ut förrän den passerar sista refug före den avsedda utfarten, eller hur?
Men bilar som ska vidare runt till andra utfarter kan VB redan vid infart i CP, vilket andra kan se och nyttja den informationen långt före bilen kunnat HB om den hade haft de planerna.
I det läget blir ingen blink en gissning, ska den eventuellt fortsätta runt, eller kommer den att HB vid nästa, eller nästa, eller....? Om den då ska vidare runt, och tidig VB för att visa det, så kan andra få en indikation om det mycket tidigare än om inget tecken ges, eller en HB kommer senare.
Att detta ens ska behöva förklaras för folk som har körkort, för det har du väl....? Är en gåta, då det är så basic och logiskt.
Tycker du att VB i CP förvirrar för det ev. kan betyda mer än en sak, så lär du väl bli förvirrad rätt ofta i trafiken då, som jag redan förklarat, blinkers i ett flertal situationer kan betyda mer än en sak. En god och erfaren förare skall inte ha några påtagliga problem att inta info som t ex blinkers och kunna tolka det vettigt i varje aktuell situation, och agera förnuftigt utifrån detta. Har du problem med det...?