Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-07-01, 12:19
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag förstår vad du menar men en bil som blinkar vänster i en flerfilig rondell gör trafiken väldigt otydlig för oss andra som kör bil, ska han byta körfält eller blinkar han bara för att han följer vägen mot vänster?

Sätt dig inte i sadeln, led cykeln över övergångsstället då måste bilarna stanna.

Jag tycker det stora problemet med rondeller är folk som inte blinkar höger, det är direkt livsfarligt.
Grundproblemet är ju orsakat utav att folk antingen blinkar sent eller inte alls när de ska köra av, men det måste jag ta med i min beräkning när jag står och väntar vid övergången. Du verkar ha en väldig övertro till regler om du tänker att 'gör man si eller så måste de stanna', för vem råkar mest illa ut om de inte skulle följa reglerna?

Den aktuella övergången saknar dessutom markerat övergångsställe. Inte ens om alla skulle följa reglerna så hade det hjälpt mig. Min säkerhet som cyklist ökas tvärt emot utav de bilförare som inte följer reglerna och som vill vara extra tydliga.
2019-07-01, 12:33
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar men en bil som blinkar vänster i en flerfilig rondell gör trafiken väldigt otydlig för oss andra som kör bil, ska han byta körfält eller blinkar han bara för att han följer vägen mot vänster?

Sätt dig inte i sadeln, led cykeln över övergångsstället då måste bilarna stanna.

Jag tycker det stora problemet med rondeller är folk som inte blinkar höger, det är direkt livsfarligt.

Det han beskrev gäller även om man kör bil och vill in i en CP. Ju tidigare man kan få en indikation på vad andra ska göra, eller inte göra, ju tidigare kan jag analysera planera och vidta åtgärder för min vidare färd vilket kan vara jäktigt bra om man t ex kör tunga fordon.

En bil kan inte HB ut förrän den passerar sista refug före den avsedda utfarten, eller hur?
Men bilar som ska vidare runt till andra utfarter kan VB redan vid infart i CP, vilket andra kan se och nyttja den informationen långt före bilen kunnat HB om den hade haft de planerna.
I det läget blir ingen blink en gissning, ska den eventuellt fortsätta runt, eller kommer den att HB vid nästa, eller nästa, eller....? Om den då ska vidare runt, och tidig VB för att visa det, så kan andra få en indikation om det mycket tidigare än om inget tecken ges, eller en HB kommer senare.

Att detta ens ska behöva förklaras för folk som har körkort, för det har du väl....? Är en gåta, då det är så basic och logiskt.

Tycker du att VB i CP förvirrar för det ev. kan betyda mer än en sak, så lär du väl bli förvirrad rätt ofta i trafiken då, som jag redan förklarat, blinkers i ett flertal situationer kan betyda mer än en sak. En god och erfaren förare skall inte ha några påtagliga problem att inta info som t ex blinkers och kunna tolka det vettigt i varje aktuell situation, och agera förnuftigt utifrån detta. Har du problem med det...?
2019-07-01, 13:32
Medlem
Citat:
Jag menar att det blir inte tydligare att du ska fortsätta till vänster i en rondell bara för att du blinkar till vänster, för så länge du inte blinkar till höger så ska du fortsätter att svänga till vänster/ följa ditt körfält.
Att inte blinka till höger betyder samma sak som att blinka till vänster, så för vem blir det tydligare vad du ska göra om du väljer att blinka?

Du vet precis som jag att en massa personer inte vill nedvärdera sig till att använda blinkers ö h t. Inte bryr dom sig om att någon obetydlig stackare missar tillfälle efter tillfälle att köra ut eller att deras plötsliga inbromsning kunde ha förutsetts om de orkade blinka.

Den som blinkar vänster visar inte enbart att han inte tänker köra ur rondellen utan även att han vet att bilen är utrustad med blinkers. Sjukt bra!
2019-07-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Du vet precis som jag att en massa personer inte vill nedvärdera sig till att använda blinkers ö h t. Inte bryr dom sig om att någon obetydlig stackare missar tillfälle efter tillfälle att köra ut eller att deras plötsliga inbromsning kunde ha förutsetts om de orkade blinka.

Den som blinkar vänster visar inte enbart att han inte tänker köra ur rondellen utan även att han vet att bilen är utrustad med blinkers. Sjukt bra!

Spinner man vidare på det du skrev, och och det Nimar och andra VB-motståndare skrivit i tråden om att man inte ska behöva VB i CP för man kan ju inte annat än följa ”vägen” runt, om man inte HB och ska ut. Ok, fast hur är det i städer där vi har filer i korsningar, filer som har markerad påbjuden färdväg vilken vi skall följa. Där kan man ju tycka att det inte heller ska behöva blinkas enligt VB-motståndarna...? Fast vad säger körskola och regler...? Jo att man ska blinka även där, för andra trafikanter runt om i korsningen kanske inte så lätt kan se och förstå vilka markeringar etc som finns för det körfältet. Och därför är det nyttigt och lärs ut att blinka även i sådana filer i en korsning, fast man inte kan köra åt nåt annat håll än vad som visas i filen.
2019-07-01, 15:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Spinner man vidare på det du skrev, och och det Nimar och andra VB-motståndare skrivit i tråden om att man inte ska behöva VB i CP för man kan ju inte annat än följa ”vägen” runt, om man inte HB och ska ut. Ok, fast hur är det i städer där vi har filer i korsningar, filer som har markerad påbjuden färdväg vilken vi skall följa. Där kan man ju tycka att det inte heller ska behöva blinkas enligt VB-motståndarna...? Fast vad säger körskola och regler...? Jo att man ska blinka även där, för andra trafikanter runt om i korsningen kanske inte så lätt kan se och förstå vilka markeringar etc som finns för det körfältet. Och därför är det nyttigt och lärs ut att blinka även i sådana filer i en korsning, fast man inte kan köra åt nåt annat håll än vad som visas i filen.
Jag har ett konkret exempel på hur det kan se ut i verkligheten.
https://www.transportstyrelsen.se/co...ahem/t15-1.png
Vägarna ser ut exakt som på bilden, den enda skillnaden är att den smala vägen "kl 6" är en cykelväg.
Om jag kommer från "kl 3" och ska följa huvudleden, behöver jag då blinka, jag följer ju bara "den enda vägen" precis som i en CP?
Om jag blinkar, har den som kommer på cykelvägen hjälp av att jag blinkar höger och på så sätt visar att jag inte kommer att korsa cykelvägen?
2019-07-01, 15:58
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Det är nog lika bra att köra med varningsblinkers så man inte retar upp någon.
2019-07-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har ett konkret exempel på hur det kan se ut i verkligheten.
https://www.transportstyrelsen.se/co...ahem/t15-1.png
Vägarna ser ut exakt som på bilden, den enda skillnaden är att den smala vägen "kl 6" är en cykelväg.
Om jag kommer från "kl 3" och ska följa huvudleden, behöver jag då blinka, jag följer ju bara "den enda vägen" precis som i en CP?
Om jag blinkar, har den som kommer på cykelvägen hjälp av att jag blinkar höger och på så sätt visar att jag inte kommer att korsa cykelvägen?
Den skylten visar enbart att huvudleden följer fetmärkt sträcka, du kan ju åka mot kl 9, då skall inte körriktningspilen fällas ut, däremot om huvudleden följs.
2019-07-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den skylten visar enbart att huvudleden följer fetmärkt sträcka, du kan ju åka mot kl 9, då skall inte körriktningspilen fällas ut, däremot om huvudleden följs.
Han frågade inte vad som "ska" göras. Han frågade efter vad en cyklist har hjälp utav.

Jag skulle tro att cyklisten har mest hjälp utav den som tydligt markerar vart den ska hänn.
2019-07-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Han frågade inte vad som "ska" göras. Han frågade efter vad en cyklist har hjälp utav.

Jag skulle tro att cyklisten har mest hjälp utav den som tydligt markerar vart den ska hänn.
Frågan var ju om han behöver blinka.
2019-07-01, 16:37
Medlem
Citat:

Huvudleden kan ju vara samma gata som går som det fetade på skylten... hur blir det då...?

Körningen från kl 15 till 12 följer ju samma väg, men blir ändå som att köra i en fysisk korsning, eller hur, med de risker som kan uppstå i en korsning med missförstånd etc.

I det läget så skulle man å ena sidan (enligt VB-motståndarna) inte HB, men en körskola skulle högst sannolikt kräva att du HB där för att vara extra tydlig.

Samma som i CP, man VB för att vara extra tydlig.

Och det verkar som om ingen av VB-motståndarna kan ta till sig nyttan av att så tidigt som möjligt få en indikation på vad andra bilar ska göra i en CP, vilket jag förklarade nyligen ännu en gång med att man kan VB och signalera om sina intentioner till andra långt tidigare än man kan HB för att visa den avsikten, och att i det läget är ”ingen blink” inget som bidrar då det ju efter nästan ett halvt varv kan bytas mot en HB och någonstans står det kanske en bilist och suckar för en VB hade tidigare givit för denne nyttig info.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-07-01 kl. 16:45.
2019-07-01, 16:48
Medlem
Citat:
Frågan var ju om han behöver blinka.
Att starta blinkersen är en aktiv handling. Om denna aktiva handling görs vid rätt tillfälle skapar det extra tydlighet. Jag tror att jag redan har förklarat hur jag tänker, speciellt med cyklar i åtanke.
2019-07-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Huvudleden kan ju vara samma gata som går som det fetade på skylten... hur blir det då...?

Körningen från kl 15 till 12 följer ju samma väg, men blir ändå som att köra i en fysisk korsning, eller hur, med de risker som kan uppstå i en korsning med missförstånd etc.

I det läget så skulle man å ena sidan (enligt VB-motståndarna) inte HB, men en körskola skulle högst sannolikt kräva att du HB där för att vara extra tydlig.

Samma som i CP, man VB för att vara extra tydlig.

Och det verkar som om ingen av VB-motståndarna kan ta till sig nyttan av att så tidigt som möjligt få en indikation på vad andra bilar ska göra i en CP, vilket jag förklarade nyligen ännu en gång med att man kan VB och signalera om sina intentioner till andra långt tidigare än man kan HB för att visa den avsikten, och att i det läget är ”ingen blink” inget som bidrar då det ju efter nästan ett halvt varv kan bytas mot en HB och någonstans står det kanske en bilist och suckar för en VB hade tidigare givit för denne nyttig info.
En korsning med svängande huvudled skall inte påverka blinkningen, den skall ske på samma sätt som om det vore en vanlig högerregelskorsning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in