Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-08-05, 08:24
Medlem
Jag ser vänsterblinkare som högrisktrafikanter och är glad att det finns blinkers som uppmärksammar mig på risken att möta en extra dålig förare. Ungefär som man vet att 90 % av alla SL-bussar kör som idioter, eller taxibilar. Eller Toyotor. Lite extra uppmärksamhet på dessa fordon för de kan enligt erfarenhet ställa till med exakt vad som helst.
2020-08-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag ser vänsterblinkare som högrisktrafikanter och är glad att det finns blinkers som uppmärksammar mig på risken att möta en extra dålig förare. Ungefär som man vet att 90 % av alla SL-bussar kör som idioter, eller taxibilar. Eller Toyotor. Lite extra uppmärksamhet på dessa fordon för de kan enligt erfarenhet ställa till med exakt vad som helst.

Hur kom du fram till den slutsatsen?
Bara för att någon gör det mer tydligt än dig var de ska ta vägen i en rondell så tycker du dom är sämre förare än dig som inte visar lika tydligt var du är på väg? Låter som att du borde lugna ner dig med drogerna innan alla hjärnceller är borta.
2020-08-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Bara för att någon gör det mer tydligt än dig var de ska ta vägen i en rondell så tycker du dom är sämre förare än dig som inte visar lika tydligt var du är på väg? Låter som att du borde lugna ner dig med drogerna innan alla hjärnceller är borta.
Enda förklaringen som jag kan se att dom(vi) skulle vara högre risk är att medelåldern förmodligen är rätt mycket högre då jag vill minnas att det var ett krav för länge sen. Nu sänker jag nog medelåldern rätt ordentligt i den gruppen och ser inte något negativt med att vara övertydlig i trafiken.
2020-08-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Enda förklaringen som jag kan se att dom(vi) skulle vara högre risk är att medelåldern förmodligen är rätt mycket högre då jag vill minnas att det var ett krav för länge sen. Nu sänker jag nog medelåldern rätt ordentligt i den gruppen och ser inte något negativt med att vara övertydlig i trafiken.

Som jag skrev tidigare så var jag också en inbiten "hata vänsterblinkare" för några år sedan, men ändrade uppfattning rätt nyligen. Speciellt i små rondeller så är det extra nyttigt att blinka vänster då avstånden mellan bilarna är så små. Har varit tillfällen då jag inte blinkat vänster då jag nära krockat flera gånger för att folk kör in i rondellen utan att fatta att jag ska vänster.

Så återigen, varför inte visa lite tydligare var man är på väg någonstans så kanske man undviker några trafikolyckor per år. Win-Win!
2020-08-07, 01:09
Medlem
Har ett par utvalda rondeller där jag väljer att blinka vänster innan jag övergår till att blinka höger tajmat med mina avfarter. Detta för att en del chaufförer sinnesslött utgår ifrån att de alltid har fri väg in i rondellen, just för att det ofta är så. Har testat en del olika metoder i en rondell jag ofta använder och vänster- till högerblinkning är det som gett överlägset bäst resultat.
2020-08-07, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Har ett par utvalda rondeller där jag väljer att blinka vänster innan jag övergår till att blinka höger tajmat med mina avfarter. Detta för att en del chaufförer sinnesslött utgår ifrån att de alltid har fri väg in i rondellen, just för att det ofta är så. Har testat en del olika metoder i en rondell jag ofta använder och vänster- till högerblinkning är det som gett överlägset bäst resultat.

Ja det är ju det som VB i CP är till för, en möjlighet att vara övertydlig i situationer som annars lätt kan missuppfattas (och skitsamma vem och varför som missuppfattar) och riskera att orsaka kollision och i värsta fall personskada. Ingen av oss har ju nytta av att det riskerar att bli sådana incidenter oavsett vem som tänkte eller gjorde fel p g a missförstånd.

Och det är just därför vi har flera möjligheter (beroende på plats och situation) att agera och ev signalera så att andra lättare kan förstå våra intentioner eller varslas om att något kanske mer oväntat är på G och därmed minska riskerna för incidenter. Och det är sådant som lärs ut i t ex körskolor. T ex hur vi kan eller bör placera vårt fordon inför en korsning/sväng där man uppmanar t ex förare av tunga fordon att placera sig så att man minskar risken för att få upp tvåhjuliga fordon på sidorna (in i en mycket farlig riskzon) av sitt eget fordon, samt att ge tydliga tecken etc.

När det gäller CP med tätare trafik och man av någon anledning tänker köra vidare runt i ytterfilen och har trafik i närheten i innerfilen, innanför eller snett bakom, så går i alla fall min självbevarelsedrift igång och jag vill absolut inte riskera att få en bil i sidan från vänster för att denne råkar göra fel. Det gagnar fan ingen av oss, och tänk om någon skulle bli skadad då.... Därför slår jag på VB och är övertydlig att vad jag än ska i det nästa så är det i alla fall inte att köra ut. Det funkar bra för man kan se att folk i innern verkligen anpassar sig efter min VB om de egentligen hade trott att jag skulle ut och tänk köra ut på samma utfart själva. Med VB kan man se att de hejdar sig, så de kan styra in bakom mig, eller i värsta fall får följa med ett varv runt.
2020-08-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är baserat på alla som endast stänger av vänsterblinket alternativt kör ut ur cp blinkandes vänster. Slår du om till högerblink är det fine, men vänsterblink signalerar för mig instabilitet.
2020-08-07, 10:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay

Som den lilla rondellen vid Åkeshov vid bergslagsvägen i Bromma. Folk bränner rakt in i 70 km/h, med noll respekt för väjningsplikt. 3 avfarter varvav två är bergslagsvägen och den tredje in i nåt villaområde och badhus tror jag. Vid såna livsfarliga rondeller borde det var heldragna fartbumbers innan infart eller en vanlig rödljuskorsning istället, för som den är nu är den livsfarlig för de som ska in i villaområdet från Vällingbyhållet.

Sen har vi den större rondellen vid brommaplan strax efter med 5 avfarter och där begriper kanske 1/10 att de har väjningsplikt när de ska köra av direkt från innerfilen och slänger sig in framför de i yttern. Många såna olyckstillbud där som beror på ouppmärksamma och okunniga nollor.
Senast redigerad av Scalping 2020-08-07 kl. 10:51.
2020-11-03, 20:30
Medlem
Det är väl bara personer som inte använder vänsterblinket i rondell som inte klara av göra flera saker samtidigt. Trodde att det skulle bli mindre av dessa när automatlådor blev vanligare tydligen inte.

De som inte klara blinka varje gång de byter fil/kör om borde fundera på om de verkligen är lämpliga att köra bil i trafik.
2020-11-03, 21:57
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
De som inte klara blinka varje gång de byter fil/kör om borde fundera på om de verkligen är lämpliga att köra bil i trafik.

Men du byter inte fil när du kör in i en cirkulationsplats. Det är därför du och många andra har fel, men också det du inte begriper. Du kan och förstår inte enkla trafikregler helt enkelt.

För att vara övertydlig ska du givetvis VB om du genomför en filförflyttning till vänster inuti en CP.
2020-11-04, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Men du byter inte fil när du kör in i en cirkulationsplats. Det är därför du och många andra har fel, men också det du inte begriper. Du kan och förstår inte enkla trafikregler helt enkelt.

För att vara övertydlig ska du givetvis VB om du genomför en filförflyttning till vänster inuti en CP.

Det är ingen som har eller gör fel om de väljer att VB genom CP även om det inte handlar direkt om sidoförflyttning, det finns inget i trafiklagarna som förbjuder det, och det lärs ut av trafikskolor.

Det finns även stöd i trafiklagarna för att göra det, även om det inte är nåt krav.

Så, innan du hävdar att andra vi som VB i CP inte skulle förstå enkla trafikregler kanske du själv skulle kolla upp om du förstår trafikreglerna själv, du kan t ex rådfråga en trafikskola eller varför inte annan sakkunnig myndighet.
2020-11-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

Hur signalerar du till dina med trafikanter att du tänker göra en vänstersväng i korsning?

Jag förstår trafikreglerna väldigt bra och även hur man hjälper sin med trafikanter igenom signalera tydligt vad jag tänker göra trafiken. För dig så rekommenderar att läser på hur man beter sig i rondell innan du ger dig ut trafiken igen.

Körkort Online: Cirkulationsplats (rondell) – körkortsteori

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in