Citat:
Ursprungligen postat av
cay
Har ett par utvalda rondeller där jag väljer att blinka vänster innan jag övergår till att blinka höger tajmat med mina avfarter. Detta för att en del chaufförer sinnesslött utgår ifrån att de alltid har fri väg in i rondellen, just för att det ofta är så. Har testat en del olika metoder i en rondell jag ofta använder och vänster- till högerblinkning är det som gett överlägset bäst resultat.
Ja det är ju det som VB i CP är till för, en möjlighet att vara övertydlig i situationer som annars lätt kan missuppfattas (och skitsamma vem och varför som missuppfattar) och riskera att orsaka kollision och i värsta fall personskada. Ingen av oss har ju nytta av att det riskerar att bli sådana incidenter oavsett vem som tänkte eller gjorde fel p g a missförstånd.
Och det är just därför vi har flera möjligheter (beroende på plats och situation) att agera och ev signalera så att andra lättare kan förstå våra intentioner eller varslas om att något kanske mer oväntat är på G och därmed minska riskerna för incidenter. Och det är sådant som lärs ut i t ex körskolor. T ex hur vi kan eller bör placera vårt fordon inför en korsning/sväng där man uppmanar t ex förare av tunga fordon att placera sig så att man minskar risken för att få upp tvåhjuliga fordon på sidorna (in i en mycket farlig riskzon) av sitt eget fordon, samt att ge tydliga tecken etc.
När det gäller CP med tätare trafik och man av någon anledning tänker köra vidare runt i ytterfilen och har trafik i närheten i innerfilen, innanför eller snett bakom, så går i alla fall min självbevarelsedrift igång och jag vill absolut inte riskera att få en bil i sidan från vänster för att denne råkar göra fel. Det gagnar fan ingen av oss, och tänk om någon skulle bli skadad då.... Därför slår jag på VB och är övertydlig att vad jag än ska i det nästa så är det i alla fall inte att köra ut. Det funkar bra för man kan se att folk i innern verkligen anpassar sig efter min VB om de egentligen hade trott att jag skulle ut och tänk köra ut på samma utfart själva. Med VB kan man se att de hejdar sig, så de kan styra in bakom mig, eller i värsta fall får följa med ett varv runt.