Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 13:23
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAx
Tror jag ska börja blinka vänster när jag ligger i vänsterfilen på en motorväg hädanefter, bara för att visa att jag tänker fortsätta köra rakt fram.

Haha! Ska jag nog också börja med
2007-07-22, 13:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Att förstå någon annans resonemang behöver inte betyda att man håller med om det. Jag förstår vad ni menar och anser att ni har fel. Den enda blinkers som skall användas i en rondell är högerblinkers vid utfart. Allt annat är i bästa fall onödigt och i värsta fall trafikfarligt.

Kan du motivera varför det skulle vara trafikfarligt att visa sina medtrafikanter vilka avsikter man har?
2007-07-22, 13:26
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Kan du motivera varför det skulle vara trafikfarligt att visa sina medtrafikanter vilka avsikter man har?

Är dina avsikter att svänga vänster, då blinkar du vänster. Du kan ej svänga vänster i rondell. Därför är en vänsterblinkers inte ett sätt att visa dina medtrafikanter vilka avsikter du har.

Citat:
Om du anser att det underlättar för medtrafikanterna gör du det, annars inte.

Du verkar överskatta det subjektiva i trafikbeteende. Om du "anser" att det underlättar för mina medtrafikanter att sitta och blinka vänster när du planerar köra rakt fram, då "anser" du fel och borde inte inneha körkort. Själv anser jag att det skulle vara jävligt hjälpsamt att backa i full hastighet på E4:an, men jag väljer att avstå. Konstigt.
2007-07-22, 13:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Är dina avsikter att svänga vänster, då blinkar du vänster. Du kan ej svänga vänster i rondell. Därför är en vänsterblinkers inte ett sätt att visa dina medtrafikanter vilka avsikter du har.

Jodå, du visar tydligt att du inte har för avsikt att köra ur rondellen vid nästa avfart.

Citat:

Du verkar överskatta det subjektiva i trafikbeteende. Om du "anser" att det underlättar för mina medtrafikanter att sitta och blinka vänster när du planerar köra rakt fram, då "anser" du fel och borde inte inneha körkort. Själv anser jag att det skulle vara jävligt hjälpsamt att backa i full hastighet på E4:an, men jag väljer att avstå. Konstigt.

Här visar du bara hur korkad du egentligen är...
2007-07-22, 13:31
Medlem
Citat:
Om du anser att det underlättar för medtrafikanterna gör du det, annars inte.

Jag anser att det underlättar lika mycket som att ligga och blinka vänster i en rondell när man fortsätter köra rakt fram.
2007-07-22, 13:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag anser att det underlättar lika mycket som att ligga och blinka vänster i en rondell när man fortsätter köra rakt fram.

Här visar du hur korkad du är...
2007-07-22, 13:38
Medlem
Om en bil inte blinkar så förutsätter man ju att den ska fortsätta köra framåt alltså finns det ingen som helst anledning att blinka vänster för att visa att man ska köra framåt, ingen logik i det.
2007-07-22, 13:38
Medlem
Citat:
Själv anser jag att det skulle vara jävligt hjälpsamt att backa i full hastighet på E4:an, men jag väljer att avstå. Konstigt.

Nu tog du ändå ett rejält kliv bort från det subjektiva i din iver att visa hur rätt du har va?
2007-07-22, 13:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Om en bil inte blinkar så förutsätter man ju att den ska fortsätta köra framåt alltså finns det ingen som helst anledning att blinka vänster för att visa att man ska köra framåt, ingen logik i det.

Det finns bilister som inte använder blinkers vare sig i rondeller eller korsningar. Därför anser jag att man underlättar för medtrafikanterna om man visar sina avsikter. Ju fler som gör det desto mindre risker för misstag i trafiken.
2007-07-22, 13:42
Medlem
Citat:
Det finns bilister som inte använder blinkers vare sig i rondeller eller korsningar. Därför anser jag att man underlättar för medtrafikanterna om man visar sina avsikter. Ju fler som gör det desto mindre risker för misstag i trafiken.

Men du visar ju inte dina avsikter om du blinkar vänster när du kör framåt.
2007-07-22, 13:45
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men du visar ju inte dina avsikter om du blinkar vänster när du kör framåt.

I en rondell visar jag tydligt att jag har för avsikt att passera nästa utfart!

En bilist som inte blinkar (tänk på att många struntar i blinkers) gör mig osäker på om den kommer att köra vidare i rondellen eller om den har tänkt att köra ur rondellen.

Om den då blinkar vänster eller höger, beroende på avsikt, gör den min bilkörning mycket lättare och säkrare.
2007-07-22, 13:46
Medlem
core_s avatar
Till er som anser att vänsterblinkersen skall användas ställer jag mig omedelbart frågan, brukar ni blinka när ni tar en vänsterkurva på en huvudled?

Folk blinkar ju fan hit och dit när dom kör, och det gör mig inte ett dugg mindre nervös om det sitter något stolpskott och blinkar vänster i rondellen när inte finns någonstans att svänga vänster eller någon fil att byt till.
Folk är idioter i trafiken, lev med det. Men vänsterblinkersen är bara onödig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in