Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-07-19, 18:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Så länge man är tydlig med sina avsikter så spelar det väl ingen roll. Blinka vänster är ju i många fall överflödigt eftersom du ändå kommer dit, men det underlättar ju för de som ska in i rondellen. Höger blinkning ut är dock regel 1-A. Verkligen hatar personer som kör ut i en rondell med vänster blinkers på.

Ärligt talat tror jag att vi gått igenom dom argumenten ca 300 gånger redan. Är du osäker så börja här...

(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

...och jobba dig neråt.

2016-08-08, 21:20
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Om man inte ska 'rakt fram' eller höger, utan alltså till vänster eller 'tillbaka' till sin utfart så blinkar man vänster om jag inte missminner mig..

kanske lärt mig fel
Ja så har jag också lärt mig, och sedan när jag ska svänga av så blinkar jag höger. I helgen så hörde jag att det bara var idioter som gjorde så, men jag förstår inte. Låt oss säga att det skulle vara fel. Det är väl ändå ingen skada skedd? Jag har lärt mig att man ska bete sig som i en forntida, eller för den delen nutida korsning. Ska man vänster så blinkar man vänster. Nä om ni nu tvunget ska reta er på något så reta er på de som inte blinkar alls!
2016-08-08, 21:28
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Vidare så verkar ju enligt TS de som inte blinkar vänster vara i minoritet. Antingen är man vänsterblinkare, eller så blinkar men inte alls och så är det tydligen en liten klick ljushuvuden som blinkar som TS. Då kan man fråga sig vilka som är udda idioter enligt TS?
2016-09-15, 23:41
Medlem
norces avatar
Det verkar som att de flesta är överens iallafall.

MEN, de verkligt äckliga människorna är ju de som BÖRJAR blinka vänster när de kör ut ur en rondell, antagligen för att de tycker att de har kört till vänster utifrån var de kom in i rondellen. Har märkt detta mer och mer den senaste tiden.
2016-09-20, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Det verkar som att de flesta är överens iallafall.

MEN, de verkligt äckliga människorna är ju de som BÖRJAR blinka vänster när de kör ut ur en rondell, antagligen för att de tycker att de har kört till vänster utifrån var de kom in i rondellen. Har märkt detta mer och mer den senaste tiden.
Fast dom äckligaste är väl ändå dom som blinkar vänster när dom kör rakt fram i en rondell..
2016-09-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Fast dom äckligaste är väl ändå dom som blinkar vänster när dom kör rakt fram i en rondell..

Fast i en cirkulationsplats ska man väl aldrig köra rakt fram, utan man ska köra runt innan man tar en av avfarterna.
2016-09-20, 20:00
Medlem
Bara för att klargöra så är en rondell "navet" i mitten som man kör runt, det korrekta namnet är cirkulationsplats, det skulle nog vara lite konstigt om folk körde runt i rondellen, brukar dessutom vara ganska hög kant upp till den, troligen för att man inte ska köra där.
Så fortsättningsvis hoppas jag att vi alla kör i cirkulationsplatsen utan att blinka vänster.
2016-09-21, 09:32
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast i en cirkulationsplats ska man väl aldrig köra rakt fram, utan man ska köra runt innan man tar en av avfarterna.

Ja jo, det är sant. Men du blinkar ju inte vänster när du tar en avfart åt HÖGER.
2016-09-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Finns det ens såna? Det kan inte vara särskilt vanligt.

Hela vitsen med att blinka vänster är för att underlätta flödet genom cirkulationsplatsen och minska risken att någon på nästa påfart får för sig att köra in framför en.
2016-09-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Jag blinkar alltid vänster. Det tycker jag du också borde göra!
2016-09-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.rate
Bara för att klargöra så är en rondell "navet" i mitten som man kör runt, det korrekta namnet är cirkulationsplats, det skulle nog vara lite konstigt om folk körde runt i rondellen, brukar dessutom vara ganska hög kant upp till den, troligen för att man inte ska köra där.
Så fortsättningsvis hoppas jag att vi alla kör i cirkulationsplatsen utan att blinka vänster.

Nu har vi andra inte Asperger dårå, så vi bryr oss liksom inte om att påpeka det uppenbara...
2016-09-27, 17:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
En fråga till er som envisas med att blinka vänster:
Hur agerar ni när ni är på väg in i en cirkulationsplats där det kör bilar som inte blinkar vänster?
Man skall nämligen alltid lämna företräde åt dem som befinner sig i en cirkulationsplats. Däremot finns det ingenting som säger att man någonsin behöver blinka vänster, förutsatt att man inte ämnar byta körfält åt det hållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in