Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 13:16
Medlem
Det verkar som att många i den här tråden tror att det man lärde sig när man tog körkortet kommer att gälla för all framtid utan minsta förändringar.
När jag tog körkort för ett antal år sedan fick jag också lära mig att man skulle blinka vänster om man hade för avsikt att svänga ut från rondellen i den vänstra avfarten från mitt håll sett.
Men nu är lagen annorlunda och då får man anpassa sig efter det.

Det är ju ungefär som att fortsätta köra i 90km/h på en väg som hade den maxfarten när man själv tog körkort men nu blivit ändrad till 70km/h. Tror inte polisen bryr sig om det när du blir stoppad för fortkörning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Vart är man på väg då? Vänster för dig är inte vänster för mig om vi inte gör entré i rondellen vid samma infart, eller hur? That's the point.

Sålänge vi förutsätter att jag inte ger fel tecken vid något tillfälle finns det väl ingen anledning att inte ge tecken vid infart bara för att alla trafikanter inom 2km radie inte uppfattar det?
Eller är det bara för din skull vi ska blinka?
Sätter du upp någon skylt på taket då, eller en saftblandare av något slag, så vi vet när vi är inom synhåll för dig och det är värt att signalera vad vi tänker göra?
(Fortfarande är det underförstått att jag givetvis blinkar höger och inte fortsätter blinka vänster när jag ska köra ut ur rondelllen...)
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Om man kör in i en rondell och ser en bil blinka vänster då? Ska han köra ut eller inte? Hur länge har han blinkat vänster? Var kom han ifrån? Who knows?

Att använda blinkers korrekt är jättebra, men frågan är ju vad "korrekt" är för något, eller hur? Jag hävdar bestämt att det är korrekt att blinka höger vid utfart från rondell och ingenting annat. Vänsterblinkers vid infart (och speciellt vid utfart) förvirrar otroligt mycket för alla bilar som inte ser var du ursprungligen började blinka vänster. För mig är det fullkomligt logiskt.

Att blinka höger när du ska köra ut är naturligtvis korrekt.

Om en bil i en rondell blinkar vänster utgår jag från att den ska passera nästa utfart, det är inte svårare än så enligt min mening. Jag struntar i hur länge den har blinkat.
2007-07-22, 13:17
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_86
Visst kan man blinka vänster i en rondell, kommer man från söder och ska till väster i en rondell blinkar man vänster för att visa att man ska fortsätta köra i rondellen. Sedan när man passerat utfarten innan den man själv ska av på blinkar man höger. Helt omöjligt att missuppfatta vart man e påväg då.

Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?
2007-07-22, 13:19
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Att blinka höger när du ska köra ut är naturligtvis korrekt.

Om en bil i en rondell blinkar vänster utgår jag från att den ska passera nästa utfart, det är inte svårare än så enligt min mening. Jag struntar i hur länge den har blinkat.

Vad du säger är egentligen att du struntar i att den blinkar vänster. Hade den inte blinkat alls hade ju ett rimligt antagande också varit att bilen planerade passera nästa utfart, inte sant? Vari ligger då poängen att blinka vänster ALLS?

- Ingenstans!
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?

Nu väljer du att inte förstå vad någon annan än du själv skriver...
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Vart är man på väg då? Vänster för dig är inte vänster för mig om vi inte gör entré i rondellen vid samma infart, eller hur? That's the point.

Smart! Vänster för mig är aldrig vänster för dig om vi inte färdas i samma riktning.

Alla som har haft körkort i mer än två år (eller vad det nu är) har fått lära sig att man kör i en rondell så som man kör i en korsning (verkar vara de flesta i den här tråden). Alltså signalerar människor vänster för att de lärt sig att göra så, inte för att de är dumma i huvudet. Detta har redan nämnts ett antal gånger i tråden men för att du inte ska glömma, så skrev jag det en gång till.
Medlem
Tror jag ska börja blinka vänster när jag ligger i vänsterfilen på en motorväg hädanefter, bara för att visa att jag tänker fortsätta köra rakt fram.
2007-07-22, 13:20
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Vad du säger är egentligen att du struntar i att den blinkar vänster. Hade den inte blinkat alls hade ju ett rimligt antagande också varit att bilen planerade passera nästa utfart, inte sant? Vari ligger då poängen att blinka vänster ALLS?

- Ingenstans!

Det finns många som inte använder blinkers alls i rondeller, vilket gör det svårare för medtrafikanterna.

Försök förstå vad vi menar, du kan det om du vill!
2007-07-22, 13:20
Medlem
Citat:

Japp, det är det hela.
Att blinka vänster i en rondell samtidigt som man svänger ur är på samma nivå som att blinka vänster och svänga höger i vilken korsning som helst.
2007-07-22, 13:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAx
Tror jag ska börja blinka vänster när jag ligger i vänsterfilen på en motorväg hädanefter, bara för att visa att jag tänker fortsätta köra rakt fram.

Om du anser att det underlättar för medtrafikanterna gör du det, annars inte.
2007-07-22, 13:22
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Det finns många som inte använder blinkers alls i rondeller, vilket gör det svårare för medtrafikanterna.

Försök förstå vad vi menar, du kan det om du vill!

Att förstå någon annans resonemang behöver inte betyda att man håller med om det. Jag förstår vad ni menar och anser att ni har fel. Den enda blinkers som skall användas i en rondell är högerblinkers vid utfart. Allt annat är i bästa fall onödigt och i värsta fall trafikfarligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in