Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I en rondell visar jag tydligt att jag har för avsikt att passera nästa utfart!

En bilist som inte blinkar (tänk på att många struntar i blinkers) gör mig osäker på om den kommer att köra vidare i rondellen eller om den har tänkt att köra ur rondellen.

Om den då blinkar vänster eller höger, beroende på avsikt, gör den min bilkörning mycket lättare och säkrare.

Så du menar att det jämnar ut sig iom att vissa blinkar för sällan och andra för ofta? Det bästa vore ju om alla strävade efter att göra på rätt sätt.

Läs den här
2007-07-22, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om du ska köra in i rondellen är det ingen nackdel om du vet vart bilarna i rondellen är på väg, eller?
Man ska följa trafikreglerna, inte hitta på egna
2007-07-22, 13:56
Medlem
Vänsterblink visar bara att man inte har koll på vilka regler som gäller. Det kanske är bra att folk gör det, så att man vet vilka som har koll och vilka som inte har koll. Snart kommer väl påhittade ide'er om vänsterblink när man svänger ur rondellen - "för mitt vänster är ju ditt höger, och jag vill bara göra det lättare för dig".

Dags att uppdatera sig på vad som gäller idag.
2007-07-22, 14:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAx
Så du menar att det jämnar ut sig iom att vissa blinkar för sällan och andra för ofta? Det bästa vore ju om alla strävade efter att göra på rätt sätt.

Läs den här

Jag menar inte att det jämnar ut sig. Om alla körde enligt din länk så vore det inget problem. Nu är det inte så vilket gör att verkligheten blir lite mer komplicerad.
Därför anser jag att det är en fördel om så många som möjligt är övertydliga.

Det inträffar alltför ofta att du står och ska köra in i en rondell och väntar på en bil, som inte har några blinkers på, som sedan kör ur rondellen innan den har passerat dig.

Hade den då använt högerblinkers hade jag kunnat köra ut i rondellen istället för att vänta i onödan.
2007-07-22, 14:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nämenvafan
Vänsterblink visar bara att man inte har koll på vilka regler som gäller. Det kanske är bra att folk gör det, så att man vet vilka som har koll och vilka som inte har koll. Snart kommer väl påhittade ide'er om vänsterblink när man svänger ur rondellen - "för mitt vänster är ju ditt höger, och jag vill bara göra det lättare för dig".

Dags att uppdatera sig på vad som gäller idag.

Om alla bilister följde gällande trafikregler hade inte den här diskussionen ägt rum...
2007-07-22, 14:01
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me

Nu tog du ändå ett rejält kliv bort från det subjektiva i din iver att visa hur rätt du har va?

Sarkasm = subjektivitet? Det här börjar bli djupt
2007-07-22, 14:08
Medlem
hårdkårs avatar
Ah.. Finns inget som vållar mer debatt än rondellkörning.

För att visa att man ska fortsätta i en rondell blinkar man inte alls. Ska man ut blinkar man höger.
Enligt mina studier i trafiken så är det kanske 1 av 10 av vänsterblinkarna som blinkar höger när de ska ut. De 9 kvarvarande kör rakt ut, i en del fall blinkar de fortfarande vänster efter att de kört ur.
Nu vet jag inte var ni bor allesammans. Där jag bor finns det rondeller av alla de slag. Som tidigare påpekat ser man inte var vänsterblinkarna kommit ifrån. Därtill deras ofta brist på insikt vad de överhuvudtaget gör leder till att de inte blinkar höger. Det är väldigt drygt att se bilar som blinkar vänster och bilar som inte blinkar alls köra ut 10 st på raken. Så har man fått vänta på dem i onödan.
Jag själv brukar sitta och titta på förarens huvudrörelser, bilens hastighet och riktning bl.a. För att kunna avgöra vart bilen tar vägen. Jag brukar ha rätt. Jag hade det tom när en gubbe låg i ytterfilen på en tvåfilig rondell och blinkade höger. Han skulle inte ut där utan avfarten efter mig. Mycket har man sett. Dessutom är det inte den enda jag sett göra så.

Tillägg: Nej jag brukar inte blinka när jag följer huvudled.
2007-07-22, 14:09
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Ah.. Finns inget som vållar mer debatt än rondellkörning.

För att visa att man ska fortsätta i en rondell blinkar man inte alls. Ska man ut blinkar man höger.
Enligt mina studier i trafiken så är det kanske 1 av 10 av vänsterblinkarna som blinkar höger när de ska ut. De 9 kvarvarande kör rakt ut, i en del fall blinkar de fortfarande vänster efter att de kört ur.
Nu vet jag inte var ni bor allesammans. Där jag bor finns det rondeller av alla de slag. Som tidigare påpekat ser man inte var vänsterblinkarna kommit ifrån. Därtill deras ofta brist på insikt vad de överhuvudtaget gör leder till att de inte blinkar höger. Det är väldigt drygt att se bilar som blinkar vänster och bilar som inte blinkar alls köra ut 10 st på raken. Så har man fått vänta på dem i onödan.
Jag själv brukar sitta och titta på förarens huvudrörelser, bilens hastighet och riktning bl.a. För att kunna avgöra vart bilen tar vägen. Jag brukar ha rätt. Jag hade det tom när en gubbe låg i ytterfilen på en tvåfilig rondell och blinkade höger. Han skulle inte ut där utan avfarten efter mig. Mycket har man sett. Dessutom är det inte den enda jag sett göra så.

Precis vad jag försöker säga. Nuff said!
2007-07-22, 14:18
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag blinkar vänster så länge jag är i rondellen, på så sätt vet folk att de inte ska köra ut framför mig. När jag ska svänga av..så svänger jag bara av utan att blinka. Jag menar, jag skiter ju i de andra.

Det är fan ingen som tackar mig för att jag visar hänsyn.
2007-07-22, 14:19
Medlem
Sweemans avatar
om jag kommer från ett håll, jag ska rakt vänster, jag blinkar åt vänster sen när jag har åkt förbi utfarten till vägen rakt fram så slår jag på högerblinkers, vänster blinkers använder jag för att berätta för de andra bilarna i korsningen att jag är påväg genom rondellen och, höger blinkers kommer in när jag ska svänga.. utan vänsterblinkers kan följande hända.. (de gånger jag har glömt) kommer på en dubbelfilig väg, kommer en rondell framme, jag glömmer blinka vänster en lastbil från motsatt håll börjar köra åt den vänstra vägen och antar att jag ska rakt fram som alla andra så det vart nära som fan att köra på honom..
2007-07-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Sarkasm = subjektivitet? Det här börjar bli djupt

Sarkasm?
Ditt uttalande var bara dumt och irrelevant....
2007-07-22, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Jag blinkar vänster så länge jag är i rondellen, på så sätt vet folk att de inte ska köra ut framför mig. När jag ska svänga av..så svänger jag bara av utan att blinka. Jag menar, jag skiter ju i de andra.

Det är fan ingen som tackar mig för att jag visar hänsyn.
Sluta blinka för fan, du gör fel och därmed är en dålig bilförare.
Vilka andra regler har du hittat på?

Kör enligt boken eller stanna hemma

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in