Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Det är du som har fantasier och har en övertro på VB. Jag har EXAKT samma förståelse som körskolorna. Men du kan ju fortsätta tro att vänsterblinkande bil kommer hjälpa dig in i c-platsen.
Jag har inga fantasier alls, verklighet och fakta är ledstjärnor för mig och har alltid varit. Konspirationsteoretiker och andra fantasifulla personer får försöka spela allan bäst de vill. Fakta och verklighet råder över dem och dig i alla fall.
Jag tror inte att VB kan hjälpa till i rondeller med ökad synlighet och säkerhet, jag vet att det kan göra det. Och det handlar inte bara om att hjälpa in i rondell, utan även ut, i rondellen, före rondellen etc. För alla möjliga trafikanter i fordon eller till fots i eller runt rondellen. Det är mest synd om de som är så begränsade att de inte kan förstå och tillgodogöra sig detta enkla och tillåtna hjälpmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Att dom kör ut i en korsning är för att dom missat en trafikregel eller ett trafikljus. Folk tittar liksom inte och dessa kommer ej heller se nån blinkers. Så den tesen är verkningslös.
Nu börjar du tangera dumhetens gränsland.....
Oavsett varför en situation uppstår så är det väl bara bra om en VB kan vara till hjälp och lindra eller hindra att en sådan situation uppstår...?
Och även om folk tittar dålig och råkar missa en grej betyder inte att de kommer att missa att se allt annat, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Varför har vi inte strikt lag på halvljus och tända bakljus? Vi går ju mer och mer åt att ha släckta lampor. Bak är ju vissa bilar helt släckta.
Märklig väg vi går med tanke på den "gedigna forskningen".
Nej, vi går mot att ha mer och starkare ljus där det är mest viktigt, fram på bilarna med ilsket varselljus. Däremot har man börjat tillåta släkta bakluckor under dagtid, sannolikt för att det inte är lika viktigt att synas när man kör åt samma hål typ. Men jag anser det är närmast korkat att inte ha ljusen bak kopplade som tidigare i synnerhet när det på nyare bilar är LED som drar väldigt mycket mindre ström än konventionella bakljus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Du skrev "väg som går igenom". Dom går inte igenom, dom blir en ny väg när du lämnar c-platsen. Ditt tänk är felaktigt.
Nej, mitt tänk var helst korrekt. Om en väg heter Fläskhyttevägen före rondellen, och även efter rondellen, så går vägen genom rondellen, och det ser då oftast ut som du visade i den första bilden där det är tillåtet att köra vidare runt utan VB, vilket är direkt korkat även om det är tillåtet. Sådana vägar och rondeller kryllar det av i landet, jag har en utanför mitt fönster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Det vore bättre om du accepterar fakta att en vänsterblinkande bil inte kommer hjälpa din långtradare in i c-platsen.
Och återigen (för femtioelfte gången), att VB är tillåtet fortfarande är för att det finns förare som inte kan dom "nya" reglerna. Egentligen borde vi förbjuda VB så att dessa as till förare lär sig någon gång.
Se svar ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
"...det enda som skiljer är ju en pinne i mitten...".
Okej, nu förstår jag varför du diskuterar som du gör. Du vet inte trafikregelmässigt vad som skiljer en korsning från en c-plats i dagsläget. Du är inte bara oförmögen att förstå, du är fullkomligt oförmögen. *applåder och visslingar*
Jag har full koll på skillnaderna mellan vanlig korsning och rondell, du behöver inte göra dig dum i onödan för att du tror att jag inte förstår.
Det är snarare du som försöker tramsa för att du inte har några bra argument mot det exempel jag skrev om den lilla rondellen som tidigare var en vanlig liten korsning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Sluta kör enligt den "vanliga vardagen". Kör enligt trafikreglerna.
Jag kör efter trafikreglerna och de ger mig full rätt att använda VB i rondeller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Man får det bekräftat hela tiden. Yrkesförare är dom mest livsfarliga i trafiken. Man har en övertro pga sina antal mil och vägrar ta till sig nya trafikregler. Det är ju tur att ni inte kör vänstertrafik bara för att ni tog körkortet före 3 sept 1967.
Då kan väl du presentera solid statistik där man tagit hänsyn till körsträcka, antal tunga lastbilar/tradare, och antal allvarliga olyckor, som visar att yrkesförare är livsfarligare än vanliga förare.
Sen kan du väl ta saken med Trafikverket, och sabla ner dem med din enorma vishet i trafiken och VB i rondell i synnerhet. Du kan ju skaffa dig lite kött på benen med att notera hur många körskolebilar man ser i trafiken som använder VB i rondellerna. Jag kan ge dig ett tips, jag kör mycket bil och många mil över hela landet, och även om man ser de som inte VB så är min upplevelse det att det är klar majoritet för körskolebilar som VB vid rondellkörning.
Har faktiskt för mig att det händer att folk kan bli kuggade vid uppkörning om de inte använder VB i rondell, rätta mig om jag har fel.