Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-08-29, 16:26
Medlem
Supranoos avatar
Jag stör mig som fan på dom som inte blinkar då dom ska ut ur en rondell, men om man ska in i en rondell så behöver man inte blinka, men ut måste man alltid blinka! Så sa mina körskolelärare.
2008-08-29, 16:54
Moderator
Tystnads avatar
Har läst en hel del av inläggen här .
Verkligen intressant och se andras syn på dessa jävla rondeller.

Jag tror att problemet med när och om man skall blinka vänster eller höger i rondeller beror på åldern och hur länge man haft körkort.

Rondeller är ju ett fenomen som har växt lavinartat på senare år ,förr fanns det väldigt lite rondeller och då är det kanske inte så konstigt att medelålders och äldre "äckliga" människor blinkar vänster i rondeller eftersom dem fick lära sig i körskolan att skulle du till vänster så blinkade du vänster.

Naturligtvis är det sant som många säger här att hur fan skall medtrafikanterna i rondellen veta vart du kom ifrån och "vilken" vänster utgång du skall svänga ut i.Så jag håller helt med er om detta är fel och att enbart höger blinkers bör användas ,men tyvärr har många detta i ryggmärgen med att skall du till vänster så blinkar dem vänster.
2008-08-29, 17:07
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har läst en hel del av inläggen här .
Verkligen intressant och se andras syn på dessa jävla rondeller.

Jag tror att problemet med när och om man skall blinka vänster eller höger i rondeller beror på åldern och hur länge man haft körkort.

Rondeller är ju ett fenomen som har växt lavinartat på senare år ,förr fanns det väldigt lite rondeller och då är det kanske inte så konstigt att medelålders och äldre "äckliga" människor blinkar vänster i rondeller eftersom dem fick lära sig i körskolan att skulle du till vänster så blinkade du vänster.

Naturligtvis är det sant som många säger här att hur fan skall medtrafikanterna i rondellen veta vart du kom ifrån och "vilken" vänster utgång du skall svänga ut i.Så jag håller helt med er om detta är fel och att enbart höger blinkers bör användas ,men tyvärr har många detta i ryggmärgen med att skall du till vänster så blinkar dem vänster.

Precis, men jag fick lära mig i körskolan att man SKA blinka vänster i rondell, men det gör jag aldrig ändå efter jag fick körkortet, så alla nya körkortstagare lär sig att blinka vänster i rondell, iallafall på den trafikskolan jag hade, jag tog kortet förra vintern.
2008-08-29, 17:20
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tycker det är konstigt att inte VV gör en massiv kampanj om hur man ska köra i rondeller, med tanke på att det bara kommer fler och fler och så få vet hur de ska köra, man kan ju jämföra med när "zebralagen" infördes och hur mycket "reklam" som gjordes på tv då.
2008-08-29, 19:41
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake_
Såklart att man SKA blinka vänster om man ska vänster!

sen när man ska ur rondellen så ska man sikta mellan "raktframfilen" och vänsterfilen samt sätta ut höger blinkers!

http://tinypic.com/view.php?pic=2vi31g3&s=4
Exakt så har jag fått lära mig när jag tog lappen för 10 år sedan och så gör jag än i dag.
2008-08-29, 19:49
Medlem
My name is Earls avatar
Här kan man läsa vad som gäller: http://publikationswebbutik.vv.se/up...ts_utgava7.pdf
2008-08-30, 01:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake_
Såklart att man SKA blinka vänster om man ska vänster!

sen när man ska ur rondellen så ska man sikta mellan "raktframfilen" och vänsterfilen samt sätta ut höger blinkers!

http://tinypic.com/view.php?pic=2vi31g3&s=4
Precis! När det kommer en bil i cirkulationsplatsen,som inte blinkar..Ska den
1. Åka rakt fram?(blinkar kanske inte alls..inte helt ovanligt..)
2.Vänster?(blinkar bara höger när den svänger ut ur CPL)

Ja,ja,jag kan väl stå här resten av dagen och se om det blir helt tomt i rondellen...
ELLER så åker jag när läge "1." inträffar

(för övrigt,om CPL är dubbel filig.. Filbyte=Blinka!Det är det väl ingen som säger imot? Hur i hela rotvältan kan du då komma in i inner filen,utan att blinka vänster?? )

Borde det inte startas en tråd med " Äckliga människor som INTE blinkar när de borde göra det!"
2008-08-30, 02:24
Medlem
Ska du ex vis till vänster blinkar du först vänster o sen till höger när du åker ut. Helt vettlöst med folk som svänger inne i rondellen utan o blinka. Kan ju lätt tro att dom ska rakt fram, men inte sa nicke
2008-08-30, 09:01
Medlem
Det ni refererar till som "rakt fram" i en fyrvägsrondell, ska snarare betraktas som "andra till höger". För miljonte gången i denna tråd - en rondell är inte annat än ett vänsterkurvat vägavsnitt med ett antal avfarter till HÖGER. Körriktningsvisaren använder man följaktligen endast vid eventuellt filbyte, samt när man har för avsikt att byta från nämnda vägavsnitt till en av avfarterna.

EDIT: Till och med tanten i min GPS håller med: "Kör in i rondellen - ta av andra till höger" säger hon om färden ska gå "rakt fram" genom en rondell.
Senast redigerad av kando 2008-08-30 kl. 09:04.
2008-08-30, 09:08
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kando
Det ni refererar till som "rakt fram" i en fyrvägsrondell, ska snarare betraktas som "andra till höger". För miljonte gången i denna tråd - en rondell är inte annat än ett vänsterkurvat vägavsnitt med ett antal avfarter till HÖGER. Körriktningsvisaren använder man följaktligen endast vid eventuellt filbyte, samt när man har för avsikt att byta från nämnda vägavsnitt till en av avfarterna.

EDIT: Till och med tanten i min GPS håller med: "Kör in i rondellen - ta av andra till höger" säger hon om färden ska gå "rakt fram" genom en rondell.
Precis; men folk VILL inte fatta detta.
I min GPS är det en gubbe; men han säger samma sak.
2008-08-30, 09:17
Medlem
Egentligen så förstår jag inte vad folk gör i rondellerna öht. Bilen ska köras i cirkulationsplatsen, rondellen är den plantering/stensättning som finns i mitten. Men det verkar folk inte ha koll på.
2008-08-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Egentligen så förstår jag inte vad folk gör i rondellerna öht. Bilen ska köras i cirkulationsplatsen, rondellen är den plantering/stensättning som finns i mitten. Men det verkar folk inte ha koll på.

Ja det har du rätt i. Själv skyller jag på att cirkulationsplats är ett lite för svårt ord, därför envisas jag och min GPS-tant att kalla det för rondell.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in