Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-07-01, 17:00
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En korsning med svängande huvudled skall inte påverka blinkningen, den skall ske på samma sätt som om det vore en vanlig högerregelskorsning.
Gång på gång svarar du i enlighet med reglerna men du svarar inte för vad som är mest effektivt i trafiken. Trafikreglerna är inte skapade utav några allsmäktiga gudar. I vissa fall bidrar reglerna till att skapa osäkerhet i trafiken, snarare än motsatsen.
2019-07-01, 17:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
En korsning med svängande huvudled skall inte påverka blinkningen, den skall ske på samma sätt som om det vore en vanlig högerregelskorsning.
Men nu är det ju egentligen ingen korsning, det är en svängande väg med en anslutande mindre väg, cykelvägen går väl att bortse ifrån?

Om vi överför detta till en vägsträcka på landsbygden, dvs. en kraftig sväng åt ett håll och en avfart till en gård eller liknande rakt fram. Ska jag blinka höger där? Om inte, vad är det som skiljer detta från exemplet i stan?
2019-07-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Men nu är det ju egentligen ingen korsning, det är en svängande väg med en anslutande mindre väg, cykelvägen går väl att bortse ifrån?

Om vi överför detta till en vägsträcka på landsbygden, dvs. en kraftig sväng åt ett håll och en avfart till en gård eller liknande rakt fram. Ska jag blinka höger där? Om inte, vad är det som skiljer detta från exemplet i stan?
Det blir viss skillnad om den smala delen inte är en väg utan en infart, men annars är det en trevägskorsning (om det är cykelväg på 06, eller inget alls där).
2019-07-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Gång på gång svarar du i enlighet med reglerna men du svarar inte för vad som är mest effektivt i trafiken. Trafikreglerna är inte skapade utav några allsmäktiga gudar. I vissa fall bidrar reglerna till att skapa osäkerhet i trafiken, snarare än motsatsen.
Ser inte att det är några oklarheter där.
2019-07-01, 17:28
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ser inte att det är några oklarheter där.
Inga oklarheter? Nä, du tycker att jag ska bli överkörd och dö för "enligt lagen så skulle de ha stannat"
2019-07-01, 17:31
Medlem
Smaka-migs avatar
Förstår inte, om jag ska in vänstern om rondell så blinkar jag vänster? eller ska jag blink höger jag när har kört runt och kommit till vänstern vägen`
2019-07-01, 18:22
Medlem
Citat:

Så du menar att en huvudled enligt länkad skylt skall hanteras som en vanligt högerregelskorsning för de som kommer från kl 15...? Alltså att de som kommer från kl 15 och ska rakt på mot kl 9 skall stanna och lämna företräde till de som kommer från kl 12....? Tror du att det stämmer med lagar och regler vad gäller blinkning, att det är krav på att HB för att från kl 15 följa huvudleden...?

Har du rådfrågat körskollärare hur man bör agera (alltså vad som är god praxis, inte vad lagen kräver) i dessa situationer...?
2019-07-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Förstår inte, om jag ska in vänstern om rondell så blinkar jag vänster? eller ska jag blink höger jag när har kört runt och kommit till vänstern vägen`

Det är tillåtet, men inget krav, att VB om du ska t ex till tredje avfart, strax före där du ska ut så slår du på HB vilket är ett krav.
2019-07-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att en huvudled enligt länkad skylt skall hanteras som en vanligt högerregelskorsning för de som kommer från kl 15...? Alltså att de som kommer från kl 15 och ska rakt på mot kl 9 skall stanna och lämna företräde till de som kommer från kl 12....? Tror du att det stämmer med lagar och regler vad gäller blinkning, att det är krav på att HB för att från kl 15 följa huvudleden...?

Har du rådfrågat körskollärare hur man bör agera (alltså vad som är god praxis, inte vad lagen kräver) i dessa situationer...?
Så skrev jag inte, korsningen skall hanteras likartat i hänseende på blinkning, ingenting annat.
2019-07-01, 20:27
Medlem
Tradens avatar
Gjorde det alltid förut men nu för tiden orkar man knappt blinka vänster eller höger
2019-07-01, 20:32
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Gjorde det alltid förut men nu för tiden orkar man knappt blinka vänster eller höger
Och det är tack vare idioter som du i trafiken man blir ståendes vid infarten till rondell och väntandes på vart du ska ta vägen. Tänk så fint trafiken skulle flyta på om fok lärde sig visa vart de ska. Åk buss jävla mupp.
2019-07-02, 03:13
Medlem
De du som är äcklig och korkad.
Fattar inte att sådan som dig får körkort

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in