Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-08-24, 07:17
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackieDan
Men min fråga är: Låt oss säga att det finns två körfält på rondellen. Om du ska till vänster, och är på vänster fil. Hur tänker man egentligen om man ska Blinka till höger Medans man är på vänster körfält? Då tror ju de som är på höger körfält eller bakom mig att man ska byta fil? (när man ska köra ut från rondellen)..
Du blinker såklart höger samtidigt som du byter körfält, vanligvis när man passerat sista utfarten innan man kör ur rondellen.
2008-08-28, 18:10
Medlem
farmenSebastians avatar
Jag tycker iaf alla borde göra det enkelt.

BLINKA HÖGER om du ska höger, BLINKA VÄNSTER om du ska vänster & skit i blinka om du ska rakt fram. gärna innan du är i rondellen.

why? För då kan alla andra tajma in körningen & fortsätta glida utan oplanerade stopp osv! allt skitprat om flerfilligt osv spelar ingen roll! tänk om alla kunde tänka logiskt.

ps. givetvis bör alla köra korret i flerfiliga där man skall blinka vid filbyte & göra det vid "refugerna" dvs mellan utgående/ingående väg
2008-08-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian

BLINKA HÖGER om du ska höger, BLINKA VÄNSTER om du ska vänster & skit i blinka om du ska rakt fram. gärna innan du är i rondellen.

why? För då kan alla andra tajma in körningen & fortsätta glida utan oplanerade stopp osv! allt skitprat om flerfilligt osv spelar ingen roll! tänk om alla kunde tänka logiskt.

ps. givetvis bör alla köra korret i flerfiliga där man skall blinka vid filbyte & göra det vid "refugerna" dvs mellan utgående/ingående väg

Problemet är ju då att man bryter mot lagen om man inte blinkar höger när man ska ut ur rondellen vid "rakt fram".

En fråga: Hur gör du om det är tvåfiligt före, i och efter rondellen och du ska, efter att ha åkt "rakt fram" i rondellen och lämnat den, svänga vänster typ 100m senare?
2008-08-28, 19:08
Medlem
Citat:

Menar du man ska fortsätta blinka vänster hela tiden, även när man kör ut ur rondellen?
2008-08-28, 19:26
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:

Men hur ska andra som ska in i rondellen veta vad som är vänster för dig?
Det finns ju typ 4 infarter, och för att veta vad som är vänster för dig måste man ju veta varifrån du kommer.
2008-08-28, 19:37
Medlem
Snake_s avatar
Såklart att man SKA blinka vänster om man ska vänster!

sen när man ska ur rondellen så ska man sikta mellan "raktframfilen" och vänsterfilen samt sätta ut höger blinkers!

http://tinypic.com/view.php?pic=2vi31g3&s=4
2008-08-28, 19:42
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake_

Inte enligt lagen.
2008-08-28, 19:44
Medlem
Snake_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Inte enligt lagen.

men det är inte mot lagen heller. men det underlättar för alla om man blinkar.
2008-08-28, 19:57
Medlem
Citat:
men det är inte mot lagen heller. men det underlättar för alla om man blinkar.

Det var väl att du skrev "SKA" som vi reagerade mot.
2008-08-28, 20:15
Medlem
Citat:

sen när man ska ur rondellen så ska man sikta mellan "raktframfilen" och vänsterfilen samt sätta ut höger blinkers!

http://tinypic.com/view.php?pic=2vi31g3&s=4

Jag lånade din bild och ändrade till ett annat scenario. Och det är det scenariot som är det som folk mest har problem med. Problemet att dom inte vet att dom gör fel.

http://img386.imageshack.us/my.php?image=2vi31g3jr6.jpg

Och det är att röd bil inte lämnar företräde till blå bil och dessutom inte blinkar höger när han åker "rakt fram" i vänsterfilen.

För det första så har dom inte uppfattat att man numera (sen över 10år tillbaka) ALLTID ska blinka höger när man byter fil i rondellen eller lämnar den.
För det andra så har dom inte uppfattat att man kan fortsätta runt i högerfilen och det UTAN att blinka vänster.
2008-08-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jag lånade din bild och ändrade till ett annat scenario. Och det är det scenariot som är det som folk mest har problem med. Problemet att dom inte vet att dom gör fel.

http://img386.imageshack.us/my.php?image=2vi31g3jr6.jpg

Och det är att röd bil inte lämnar företräde till blå bil och dessutom inte blinkar höger när han åker "rakt fram" i vänsterfilen.

För det första så har dom inte uppfattat att man numera (sen över 10år tillbaka) ALLTID ska blinka höger när man byter fil i rondellen eller lämnar den.
För det andra så har dom inte uppfattat att man kan fortsätta runt i högerfilen och det UTAN att blinka vänster.

Jag tror att folk är för lata för att vrida huvet lite å kika över axeln.
2008-08-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Jag tror att folk är för lata för att vrida huvet lite å kika över axeln.

Det där gör man väl enbart när man tar "vänster" i rondellen och vid det ögonblicket när man ska lämna innerfilen för att åka ur rondellen.

Vid rakt fram har jag inte sett nån titta över axeln eftersom dom blint litar på att dom som ligger i högerfilen garanterat kommer lämna rondellen i filen bredvid dom, inte fortsätta runt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in