Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-12-18, 07:19
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
60 ton är väl inte helt ovanligt. Överlast beror sig på hur mycket bil och släp får ta. 60 ton är högsta tillåtna vikt på bk1-väg. Om du vet vad det är.

Det underlättar om man i förhand vet var bilen tänkt åka.

Hur ser du på en bil som ska "rakt fram" att denne ska just "rakt fram" i c-platsen när du kommer fram mot en c-plats och vill undvika att stanna för den bilen?

Klart det underlättar. Men på vilket sätt får du den infon från bilen så att det underlättar för dig och ditt ekipage?
2014-12-18, 09:29
Medlem
Trenden runt om i landet är idag att "utsmycka" rondeller i c-platser med konstverk, kullar och vegetation som gör att inte ens ni som sitter i höga förarhytter på lastbilar har en chans att se om en bil vänsterblinkar vid infart i c-plats.
Däremot är det alltid utformat så att högerblink, = utfart, syns klart och tydligt.
2014-12-19, 07:45
Medlem
[quote=Major-Granat|51530155]Trenden runt om i landet är idag att "utsmycka" rondeller i c-platser med konstverk, kullar och vegetation som gör att inte ens ni som sitter i höga förarhytter på lastbilar har en chans att se om en bil vänsterblinkar vid infart i c-plats.
Däremot är det alltid utformat så att högerblink, = utfart, syns klart och tydligt.[/QUOTE]

BRA!!!
2014-12-24, 07:06
Medlem
[quote=Gurlan|51543452]
Citat:
Ursprungligen postat av Major-Granat
Trenden runt om i landet är idag att "utsmycka" rondeller i c-platser med konstverk, kullar och vegetation som gör att inte ens ni som sitter i höga förarhytter på lastbilar har en chans att se om en bil vänsterblinkar vid infart i c-plats.
Däremot är det alltid utformat så att högerblink, = utfart, syns klart och tydligt.[/QUOTE]

BRA!!!

God Jul & Gott Nytt År på er alla verkliga högerblinkare!
2014-12-24, 14:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Oj, här märker vi ord och vill missförstå med flit! Ja, det är både OK och lag på att signalera vid filbyte. Nej, man varken flyger eller hoppar. Jag brukar använda mig av donet som är fäst till fordonets styranording, även kallad ratt! Fast jag är ju ingen vänsterblinkare förutom vid filbyten...

Reglerna är inte ett dugg luddiga.

Mycket enkelt beskrivet här:
http://www.transportstyrelsen.se/Lat...s-med-rondell/

Om det var för enkelt beskrivet då finns det en lite mer ingående beskrivning här: http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_jan-14.pdf

Case closed? Klart att det kommer att komma mothugg fast transportstyrelsen har formulerat detta "lättläst".

Det är inte fullt så enkelt eftersom Trafikverket, transportstyrelsen, polisen och lagen har olika tolkningar. Det finns olika typer av cirkulationsplatser och alla instanser har olika regler för dem.

Tydligast är att polisen bötfäller de som kör rakt ut ur en rondell i eget körfält (där krävs inte högerblink enligt lagen som föreskriver högerblink när man kör i ett körfält som delar sig).

En annan luddig regel är cirkulationsplatser med två körfält och som har två parallella utfarter. Här skall man använda vänsterblink om man avser att fortsätta i cirkulationsplatsen och passera den vänstra utfarten, men bara om det finns väglinjer som man korsar. I Partille kör jag ofta i en sådan rondell med dubbla körfält och utfarter men som saknar väglinjer. Vilka regler gäller i en sån?
2014-12-24, 14:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte fullt så enkelt eftersom Trafikverket, transportstyrelsen, polisen och lagen har olika tolkningar. Det finns olika typer av cirkulationsplatser och alla instanser har olika regler för dem.

Tydligast är att polisen bötfäller de som kör rakt ut ur en rondell i eget körfält (där krävs inte högerblink enligt lagen som föreskriver högerblink när man kör i ett körfält som delar sig).

En annan luddig regel är cirkulationsplatser med två körfält och som har två parallella utfarter. Här skall man använda vänsterblink om man avser att fortsätta i cirkulationsplatsen och passera den vänstra utfarten, men bara om det finns väglinjer som man korsar. I Partille kör jag ofta i en sådan rondell med dubbla körfält och utfarter men som saknar väglinjer. Vilka regler gäller i en sån?

Det finns som jag förstår det ingen skyldighet att blinka vänster om man ska fortsätta i cirkulationsplatsen, dock så har det hänt att jag har krockat med bilar som kör om till vänster och kör ut, så vänsterblink kan vara bra för att undvika skadereglering, bilen till vänster kan ju tro att ingen vänsterblinkers betyder att en högersväng kommer.

Är det någon som inte har godkänt Polisen ordningsbot för blinkers vid utfart? så att en domstol har utrett det?
2014-12-25, 03:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Fast Trafikverket kan man i princip skita i för att göra det lättare för sig. De har bara hand om planering, byggnation, drift och underhåll av vägnätet.

Transportstyrelsen däremot tar fram regler som ska gälla i trafiken. Lagarna formas efter rekommendationer från Transportstyrelsen och polisen ska rätta sig efter dessa.

Tycker att folk tenderar att göra saken svårare än det är och överanalyserar det hela.

Jag kör efter devisen: Blinka vänster när du byter till en innerfil, blinka höger när du ska köra ut eller byter till en ytterfil. Ser du att det finns en bil i cirkulationsplatsen som inte blinkar åt något håll, låt bli att köra in. Vänta tills bilen har passerat dig.

Även folk som inte högerblinkar när de ska köra ut är ruggigt irriterande.
Senast redigerad av JerryCotton 2014-12-25 kl. 04:23.
2014-12-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurlan
Verkar vara 68 ton eller......??
https://www.transportstyrelsen.se/sv...er-for-fordon/

Följande bruttovikter får dock inte överskridas.
Motordrivet fordon med två axlar, illustration
BK 1 BK 2
för motordrivet fordon med två axlar 18 ton 18 ton
Motordrivet fordon med tre axlar, illustration
BK 1 BK 2
för motordrivet fordon med tre axlar 25(26*) ton se tabell
Ledbuss med tre axlar, illustration
BK 1 BK 2
ledbuss med tre axlar 28 ton se tabell
Motordrivet fordon med fyra axlar, illustration
BK 1 BK 2
för motordrivet fordon med fyra eller fler axlar 31(32*)ton se tabell
Släpvagn, illustration
BK 1 BK 2
för släpvagn 36 ton se tabell

* 26 resp 32 ton förutsätter att drivaxel har dubbelmonterade hjul och
a. luftfjädring eller likvärdig fjädring eller
b. axeltryck inte på någon drivaxel överstiger 9,5 ton
Näää......
60 ton är max på svenska vägar. (det finns undantag).
Du har bara läst en av tabellerna som styr maxvikten.
Det finns flera som man måste kolla.
sedan får man ta det lägsta värdet från tabellerna och använda det.

Det som begränsar till 60 ton är avståndet mellan fordonstågets första och sista axel.
2014-12-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Näää......
60 ton är max på svenska vägar. (det finns undantag).
Du har bara läst en av tabellerna som styr maxvikten.
Det finns flera som man måste kolla.
sedan får man ta det lägsta värdet från tabellerna och använda det.

Det som begränsar till 60 ton är avståndet mellan fordonstågets första och sista axel.

JO, DET SÅGLITE RÖRIGT UT MED AXELAVSTÅND MM.

GOD FORTSÄTTNING!
2014-12-26, 04:50
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.

Du får fortsätta rakt fram i en rondell med egen fil för rakt fram utan att blinka höger på ETT villkor: Att det i den rondellen inte är möjligt att svänga höger. Dvs en rondell med 3 anslutningar, där du kör ut på första avfarten för att köra rakt fram, andra avfarten för att svänga vänster, och tredje avfarten för att göra en 360:a SAMT att denna rondell har en egen fil för rakt fram, och en egen fil för vänstersväng+360:a.

Mao, du skall blinka höger ut i en cirkulationsplats med egen fil för "rakt fram", om denna "egna fil" även kan användas för att köra till höger.

Är det däremot en helt egen fil, som man ser på en del ställen som "förbigår" rondellen, dvs typ så här:
http://i.imgur.com/olvGemj.png
och det är konstruerat vägmässigt att du INTE kan svänga vänster i väjningsplikten, först DÅ

kan du blinka höger för att svänga av på den separata filen, men du behöver sedan inte blinka höger för att köra ut ur filen ut på anslutande väg från rondellen.
Senast redigerad av sebnie 2014-12-26 kl. 04:52.
2015-03-30, 15:56
Medlem
Så länge bilen blinkar vänster betyder det att bilen kommer att fortsätta köra i rondellen, tills den blinkar höger vid den utfart den väljer att ta... Hur svårt kan det va!! !
2015-03-30, 16:37
Medlem
Jag har fått lära mig på trafikskolan att det är bra att blinka vänster när man ska ta vänster utfart från där man står oftast 3:je utfarten, men personligen tycker jag det är helt jävla värdelöst då inte en jävel fattar vad man menar med sitt vänsterblink!!
Jag kör bara med vänsterblink på trafikskolan och kommer göra det under uppkörningen, under privat övningskörning så kör jag aldrig med vänster blink , sen slopar jag skiten, och kör med enbart högerblink när jag ska ut ur rondellen!

Och dom flesta man ser som använder vänsterblink kör med det oavsett om dom ska ta vänstra utfarten eller ej, dom tar det mer som att visa att "nu tänker jag åka in i rondellen för det finns så många andra vägar att ta här precis innan man ska in i rondellen" och dom flesta brukar heller inte blinka höger när dom ska ut igen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in