Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-11, 20:06
Medlem
orvarens avatar
Kanske att han även tänkt på att fordon längre än 5meter ska kunna passera?
2007-12-12, 01:51
Medlem
mattkants avatar
och här håller vi på än ser jag.
nåå, kommer vi fram till något?

2007-12-12, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
och här håller vi på än ser jag.
nåå, kommer vi fram till något?

man ska inte blinka vänster
2007-12-12, 02:39
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gvibrations
man ska inte blinka vänster
och för att fortsätta disskusionen; JO!
2007-12-12, 10:18
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
och för att fortsätta disskusionen; JO!

Skärpning, man ska inte. Men ni kan mycket väl anse att man bör.

Stor skillnad på dom två sakerna.
2007-12-12, 10:53
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Jag gick nyligen ut trafikskolan och fick klart och tydligt lära mig att man ska blinka vänster och lägga sig i innerfilen när man ska till vänster. När man precis har passerat "andra höger" ska man vrida på nacken och kolla bakåt och om det är fritt fram då ska man blinka höger, köra ut i högerfilen och sen köra ut ur rondellen blinkandes höger. På det sättet kör jag i rondeller, väl medveten om at folk kör hur som helst i rondeller och att man därför måste vara beredd på att allting kan hända.

Så, nu har jag sagt mitt i den här tråden, som verkar gå runt runt och aldrig komma fram till nåt klargörande. Men, det handlar ju om rondellkörning och där gör, som sagt, de flesta lite som man vill. Tyvärr.
2007-12-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Jag gick nyligen ut trafikskolan och fick klart och tydligt lära mig att man ska blinka vänster och lägga sig i innerfilen när man ska till vänster. När man precis har passerat "andra höger" ska man vrida på nacken och kolla bakåt och om det är fritt fram då ska man blinka höger, köra ut i högerfilen och sen köra ut ur rondellen blinkandes höger. På det sättet kör jag i rondeller, väl medveten om at folk kör hur som helst i rondeller och att man därför måste vara beredd på att allting kan hända.

Så, nu har jag sagt mitt i den här tråden, som verkar gå runt runt och aldrig komma fram till nåt klargörande. Men, det handlar ju om rondellkörning och där gör, som sagt, de flesta lite som man vill. Tyvärr.

Då säger vi det igen: Bilskolorna säger fel när dom säger att man SKA blinka vänster. Punkt!
Däremot har han rätt i förfarandet som du beskrev hur man kan köra vänster.

En annan liknande fråga: Kan du ge en beskrivning på hur du kör rakt fram i en rondell där det står på skyltarna utanför att du kan ligga i vänsterfilen och göra det. (eller vad bilskolan sa att du ska göra)

För där byter du ju inte till högerfilen innan du ska köra ut.
2007-12-12, 11:40
Medlem
mackapärs avatar
Körskolorna lär ut att det är olämpligt att ligga i högerfilen om man ska rakt fram. Men det kan vara strategiskt lämpligt ifall man ska svänga vänster i rondellen efter.

Jag fattar dock inte hur du tänker. I ena stunden är du martyr och ska propagera för att man bara ska köra i högerfilen eftersom då kan man inte göra fel, Å andra sidan säger du hur ont det kan göra att ligga i högerfilen om någon från vänsterfilen kör in i en.

Men det kan inte vara så många som kör som du för då hade olyckorna varit fler och vägverket hade utrett frågan djupare. Nu är det liv som räknas och det har aldrig varit en dödsolycka i en rondell. Skulle varit någon påkörning i samband med övergångställe till rondell isf.
2007-12-12, 11:53
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

En annan liknande fråga: Kan du ge en beskrivning på hur du kör rakt fram i en rondell där det står på skyltarna utanför att du kan ligga i vänsterfilen och göra det. (eller vad bilskolan sa att du ska göra)

För där byter du ju inte till högerfilen innan du ska köra ut.

Ska jag rakt fram ligger jag i högerfilen. Det där exemplet om att man kan ligga i vänsterfilen när man ska rakt fram, eftersom skyltarna utanför säger det, kan jag inte yttra mig om eftersom det är ingenting jag har gått igenom med min trafiklärare och inte heller någonting jag har egen erfarenhet av.
2007-12-12, 11:57
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Körskolorna lär ut att det är olämpligt att ligga i högerfilen om man ska rakt fram.

Va? Olämpligt att ligga i högerfilen om man ska rakt fram??? Vad är det för körskola som lär ut sådant!? Min körskola lärde (så klart) ut att man SKA ligga i högerfilen om man ska rakt fram. Att hävda att man ska ligga i vänsterfilen när man ska rakt fram verkar underligt, i min öron.
2007-12-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Körskolorna lär ut att det är olämpligt att ligga i högerfilen om man ska rakt fram. Men det kan vara strategiskt lämpligt ifall man ska svänga vänster i rondellen efter.

Jag fattar dock inte hur du tänker. I ena stunden är du martyr och ska propagera för att man bara ska köra i högerfilen eftersom då kan man inte göra fel, Å andra sidan säger du hur ont det kan göra att ligga i högerfilen om någon från vänsterfilen kör in i en.

Men det kan inte vara så många som kör som du för då hade olyckorna varit fler och vägverket hade utrett frågan djupare. Nu är det liv som räknas och det har aldrig varit en dödsolycka i en rondell. Skulle varit någon påkörning i samband med övergångställe till rondell isf.

Du menar nog vänsterfilen.

Om ALLA visste om dom "nya" förändringarna så skulle man gott kunna använda högerfilen kraftigt mer frekvent än vad man gör idag.

Dock så är vi ju inte ens i närheten av den verkligheten och då riskerar man att få ont ifall man ligger i högerfilen pga att vänsterfilsåkarna inte vet om att jag får fortsätta runt...och det dessutom utan att vara tvungen att blinka vänster.

Eftersom farterna i en rondell är så låga så sker det inga dödsolyckor. Dock olyckor.

Jag vet att det inte är så många som kör som mig. Det har att göra med att man riskerar att krocka eftersom 95% av alla förare inte vet om förändringen.
Jag skulle vilja få till stånd en förändring tillbaka till det gamla. Men anledningen att det kanske inte låter så i tråden från min sida är ju för att jag vill under tiden att dessa 95% ska följa reglerna i en rondell.

Därför propagerar jag för hur man kan köra och vad man inte får göra. Då ger jag exempel på vad som kan ske när dessa som säger emot i tråden gör tvärtom.
Tror ni att jag kör enligt dom nya förändringarna och sen skiter fullständigt i er runt om??? Då hade jag krockat första dagen.

Det jag dock kan garantera er är att jag numera smidigare kommer runt och ut ur en rondell. Jag känner mig säkrare på att kunna hålla koll på bilen i vänsterfilen när jag ska "ta vänster" än vad jag är om jag skulle ligga i vänsterfilen och ska ut till högerfilen när det är dax att lämna.

Jag vet ju inte om bilen i högerfilen utanför mig kör enligt dom gamla eller dom nya reglerna. Det skapar en osäkerhet som inte är så bra med tanke på det snabba filbytet som ska göras på kort sträcka med huvudet vridandes för att om möjligt försöka se något i döda vinkeln.
2007-12-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLANGBOTTEN
Va? Olämpligt att ligga i högerfilen om man ska rakt fram??? Vad är det för körskola som lär ut sådant!? Min körskola lärde (så klart) ut att man SKA ligga i högerfilen om man ska rakt fram. Att hävda att man ska ligga i vänsterfilen när man ska rakt fram verkar underligt, i min öron.

I dom rondeller där utfarten har två filer kan det vara smart att köra "rakt fram" i vänsterfilen OM det är tvåfiligt en längre sträcka OCH att högerfilen är målad/streckad så att fortsätta runt inte är tillåtet (finns sådana rondeller som är målade så men det vet man inte förrän man kör i den).

Men att köra rakt fram i vänsterfilen där den 2-filiga delen efter rondellen enbart är 100m för att sen köra blixtlåsmetoden skapar bara köer ända tillbaka ut I rondellen och dom som ska ta vänster kommer inte fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in