Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-06-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ditt svar ter sig synnerligen märkligt...? Tänkte du fel nånstans på vägen...? Tolkade du zepofans inlägg galet...?
På vilket sätt är det märkligt?
Om någon blinkar höger på väg in i en cpl så tolkar jag det som att denne skall svänga ut i den första avfarten. Svårare än så är det inte. Om den går "rakt fram" spelar ingen roll om det är den första avfarten.
2019-06-30, 00:50
Bannlyst
om jag ska åt vänster i en rondell och det inte är nån trafik brukar jag köra åt andra hållet
2019-06-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
På vilket sätt är det märkligt?
Om någon blinkar höger på väg in i en cpl så tolkar jag det som att denne skall svänga ut i den första avfarten. Svårare än så är det inte. Om den går "rakt fram" spelar ingen roll om det är den första avfarten.

Det ter sig lite märkligt att tolka så (därmed inte sagt att det är fel) om det är långt till första utfart. Och det är alltså även lite märkligt att blinka så.
2019-06-30, 10:39
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtarochtroll
Använd blinkers, visa vart du ska. De svenska lagarna var fan så mycket bättre än EU's.

Ja, så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Man blinkar bara om man ska byta fil eller svänga av rondellen, så har jag fått lära mig iaf.
Varför blinka när man kör in, jag kan inte annat än att köra in i rondellen när jag väl kommit dit, alltså behöver man inte ge blinkers. Däremot om jag svängar av från rondellen eller byter fil i rondellen så ska man blinka. Allt annat är bara förvirrande då man tror att föraren har glömt blinkers på.

Tidigare (innan införandet av EUs regler) blinkade man vänster om man skulle ut i den 3e avfarten, vid en fyrvägsrondell. Detta passar bra då de flesta rondeller är små, med endast en fil. EUs system är anpassat för stora, flerfiliga rondeller.

Detta har jag fått bekräftat av uttalande från polisen, där man på senare tid har insett problemet och tom rekommenderar att man blinkar om man skall till vänster.

Att blinka höger när man svänger ut är idag lagstadgat, det var det inte förr. Då stängde man av blinkers i höjd med sista refugen, dvs när nästa avfart var den man svängde av vid.
2019-06-30, 11:48
Medlem
Mickeavensiss avatar
Jag retar mig mer på att folk som kör in i rondellen har så förbaskat bråttom och skiter fullständigt i att lämna företräde till bilar i rondellen, man hinner knappt förbi innan man får väja för bilister som ska in i rondellen
2019-06-30, 12:57
Medlem
Needs.more.brandys avatar
För mig som cyklar förbi rondeller är det väldigt praktiskt med bilförare som markerar vart de är på väg.
2019-07-01, 01:59
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
För mig som cyklar förbi rondeller är det väldigt praktiskt med bilförare som markerar vart de är på väg.

Blinkar man inte höger så betyder det att man fortsätter rakt fram och rakt fram i en rondell är att svänga till vänster.
Blinka till vänster i en rondell är som att använda blinkers när vägen svänger.
2019-07-01, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Blinkar man inte höger så betyder det att man fortsätter rakt fram och rakt fram i en rondell är att svänga till vänster.
Men om jag måste vända i rondellen; räknas det som att jag kör rakt fram då? Eller är det som att "svänga vänster"?
2019-07-01, 03:21
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Men om jag måste vända i rondellen; räknas det som att jag kör rakt fram då? Eller är det som att "svänga vänster"?
Man blinkar när man byter fil.
2019-07-01, 03:23
Medlem
Citat:
Är det inte bättre att blinka innan man byter fil?
2019-07-01, 06:31
Medlem
Citat:

Fortfarande så har Trafikverket, körskolor och andra en annan uppfattning, och därför är det även fullt tillåtet (och lärs ut och rekommenderas) att använda VB vid körning i cirkulationsplats (CP) för att ge ökad tydlighet till andra trafikanter om vad man ämnar göra eller inte göra i CP.

Det finns t o m exempel på situationer och vägar/korsningar där det inte finns krav på att blinka, men som ändå rekommenderas och kan innebära att man kuggas på uppkörning om man inte blinkar, om man följer vägen...
T ex om en fyrvägskorsning har en huvudled som gör genom korsningen, men inte rakt genom utan t ex svänger vänster eller höger. Om den korsningen har ett utseende som gör att det inte är väldigt uppenbart om hur huvudleden är dragen genom den, så anser körskolor och Trafikverk etc att man bör blinka där, även om man följer huvudleden. Därför att det kan vara svårt för andra trafikanter från andra håll att se och förstå att det är huvudled och den svänger genom korsningen, och därför rekommenderas blinkers även om man ämnar följa huvudleden, just för att det ska bli tydligare för andra.

Citat:

Om du på körskolan eller vid uppkörning blinkar när du byter fil, så riskerar du bannor och kuggas. Man skall slå på blinkers i tid föreman påbörjar sin manöver, annars gör den ju föga nytta...
2019-07-01, 06:55
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fortfarande så har Trafikverket, körskolor och andra en annan uppfattning, och därför är det även fullt tillåtet (och lärs ut och rekommenderas) att använda VB vid körning i cirkulationsplats (CP) för att ge ökad tydlighet till andra trafikanter om vad man ämnar göra eller inte göra i CP.

Det finns t o m exempel på situationer och vägar/korsningar där det inte finns krav på att blinka, men som ändå rekommenderas och kan innebära att man kuggas på uppkörning om man inte blinkar, om man följer vägen...
T ex om en fyrvägskorsning har en huvudled som gör genom korsningen, men inte rakt genom utan t ex svänger vänster eller höger. Om den korsningen har ett utseende som gör att det inte är väldigt uppenbart om hur huvudleden är dragen genom den, så anser körskolor och Trafikverk etc att man bör blinka där, även om man följer huvudleden. Därför att det kan vara svårt för andra trafikanter från andra håll att se och förstå att det är huvudled och den svänger genom korsningen, och därför rekommenderas blinkers även om man ämnar följa huvudleden, just för att det ska bli tydligare för andra.

Om du på körskolan eller vid uppkörning blinkar när du byter fil, så riskerar du bannor och kuggas. Man skall slå på blinkers i tid föreman påbörjar sin manöver, annars gör den ju föga nytta...

Jo jag vet att dom rekommenderar det men kan man vara tydligare än att inte blinka? det betyder att man ska fortsätta i rondellen.
Hur gör du i flerfiliga rondeller? blinkar du vänster när du ligger i en fil till höger?
En blinkning betyder att man ska byta körfält så blinka vänster är helt fel även om körskolor rekommenderar det.

Ditt sista delcitat är precis samma skit som föregående person skrev, märka ord kan vara kul, men som pucktvåa... skärp dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in