Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-07-12, 00:06
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Var en not om att jag inte fann orsak att ytterligare lägga ut texten kring VB.

Den som befinner sig i det inre körfältet har att lämna företräde till de vilka kör i det yttre. Antingen måste innerfältsköraren byta till ytterfilen innan det går att lämna cpl eller så korsa den yttre, i båda fallen skall det tillses från dennes sida att det är fritt.
Om lag och logik inte överensstämmer är det likafullt lagen som gäller.
Ja, och det omvända för det yttre. https://www.mestmotor.se/automotorsp...lir-det-boter/

Lagen snubblar på sin egen orimlighet: båda körfälten skall lämna företräde, samtidigt som det inre alltid är vållande, samtidigt som det ligger i alla förares skyldighet att förebygga olyckor. Det går liksom inte ihop. Man kanske skall använda enbart det yttre körfältet tills alla gör likadant och lagen skrivs om?
2020-07-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ja, och det omvända för det yttre. https://www.mestmotor.se/automotorsp...lir-det-boter/

Lagen snubblar på sin egen orimlighet: båda körfälten skall lämna företräde, samtidigt som det inre alltid är vållande, samtidigt som det ligger i alla förares skyldighet att förebygga olyckor. Det går liksom inte ihop. Man kanske skall använda enbart det yttre körfältet tills alla gör likadant och lagen skrivs om?
Det görs dock klart att det städse är den som befinner sig i innerfilen som blir vållande om denne gör ett filbyte.
Sammanställningen ni länkade till är en rätt bra sammanfattning, sedan finns allehanda andra detaljer att tänka på, en del beroende på hur just den cpl man är i är konstruerad, alltså storlek, antal filer, antal anslutande vägar mm.
2020-07-17, 15:24
Medlem
När jag tänker efter känns det trafikmässigt säkrast att endast blinka vid filbyte i en rondell. Alltså inte när man kör in eller ut ur rondellen. Allt annat riskerar att orsaka fler olyckor.

En vänstersväg i innerfilen blir ju en filbyte när man kör in i rondellen så då blir det logiskt vänster linkande. Inte för att man ska svänga vänster utan för att man (direkt) gör ett filbyte i och med att man korsar ytterfilen.
2020-07-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
När jag tänker efter känns det trafikmässigt säkrast att endast blinka vid filbyte i en rondell. Alltså inte när man kör in eller ut ur rondellen. Allt annat riskerar att orsaka fler olyckor.

En vänstersväg i innerfilen blir ju en filbyte när man kör in i rondellen så då blir det logiskt vänster linkande. Inte för att man ska svänga vänster utan för att man (direkt) gör ett filbyte i och med att man korsar ytterfilen.
När cpl lämnas skall körriktningsvisaren på höger sida fällas ut.
2020-07-24, 05:15
Medlem
I rondellen är den enda vägen runt enkelriktad och således blinkar ni när ni ska UT ur rondellen
2020-07-24, 07:05
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666

Fast du kan inte köra ur rondellen utan att göra ett filbyte och det är just därför HB är obligatoriskt. Filerna går cirkulärt runt rondellen och är slutna. För att lämna måste du bryta den slutna filen. Det inte föreskrivet med inblinkning tillskillnad från utblinkning/HB eftersom det bara finns ett håll när man kör in.

Folk krånglar till det för sig och tänker att en CPL är nånting svårt och att det är andra "svåra regler" där inne, vilket det inte är. Det är samma regler som ute på en vanlig bilväg. Bryter man mot dess allmängiltiga trafikregler så får man stå sitt kast också då nånting händer.

Teckengivning och väjningsplikt vid filbyten har alltid varit föreskrivna oavsett var i trafiken de är.

I stadstrafik med tempo kör folk slentrianmässigt fel och slarvigt och skiter ofta i dessa givna regler och blir sen förvånade när det smäller då de kastar sig ut direkt från innern och prejar bilar i yttern. För dem är "flödet" viktigare än trafiksäkerhet och regler. Flockmentalitet!
2020-07-24, 14:34
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deux2
I rondellen är den enda vägen runt enkelriktad och således blinkar ni när ni ska UT ur rondellen

Fast iom att folk så sällan gör detta blir det ju rätt vettigt att blinka vänster om man ska ta den vägen för att undvika att misstas för en idiot som kör rakt genom en rondell utan att blinka ut.
2020-07-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dadelmannen
Fast iom att folk så sällan gör detta blir det ju rätt vettigt att blinka vänster om man ska ta den vägen för att undvika att misstas för en idiot som kör rakt genom en rondell utan att blinka ut.
Oavsett vilket håll du väljer att ta måste du blinka ut trots att du kör rakt. Bilarna som väntar ska inte behöva hålla reda på vilket håll just din bil kom ifrån
2020-07-24, 15:58
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deux2
Oavsett vilket håll du väljer att ta måste du blinka ut trots att du kör rakt. Bilarna som väntar ska inte behöva hålla reda på vilket håll just din bil kom ifrån

Helt klart, men nu när folk fan inte gör det uppskattar jag ofta när någon även blinkar vart de ska i rondellen. Detta så att jag när jag kör in i rondellen slipper fundera på om min medtrafikant ska köra rakt fram utan att blinka (som många faktiskt gör) eller då ligga kvar i rondellen. Att då blinka vänster undanröjer ju alla tvivel om ens intentioner.
2020-07-24, 17:28
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Helt klart, men nu när folk fan inte gör det uppskattar jag ofta när någon även blinkar vart de ska i rondellen. Detta så att jag när jag kör in i rondellen slipper fundera på om min medtrafikant ska köra rakt fram utan att blinka (som många faktiskt gör) eller då ligga kvar i rondellen. Att då blinka vänster undanröjer ju alla tvivel om ens intentioner.
och hur manövrerar du bilen då när han blinkar vänster, som du inte gör om han oblinkar?

kan kan du köra in i något av fallen?
2020-07-24, 18:46
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
och hur manövrerar du bilen då när han blinkar vänster, som du inte gör om han oblinkar?

kan kan du köra in i något av fallen?

Nej, men man kan ta det mer piano än om han inte blinkar då man får vara beredd på att kasta sig in i rondellen om det visar sig att han skulle rakt fram trots att han inte blinkade.

Har du aldrig stött på problemet att folk inte blinkar ur rondeller de ska rakt igenom och man därför måste gissa vart fan den icke blinkande bilen egentligen ska. Då är det en vänlig gest från en civiliserad människa att visa att den inte är ett rövhål utan bara skulle ligga kvar i rondellen.
2020-07-24, 19:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Nej, men man kan ta det mer piano än om han inte blinkar då man får vara beredd på att kasta sig in i rondellen om det visar sig att han skulle rakt fram trots att han inte blinkade.

Har du aldrig stött på problemet att folk inte blinkar ur rondeller de ska rakt igenom och man därför måste gissa vart fan den icke blinkande bilen egentligen ska. Då är det en vänlig gest från en civiliserad människa att visa att den inte är ett rövhål utan bara skulle ligga kvar i rondellen.
jag anpassar inte mitt körande för att vissa gör fel - jag föregår hellre med gott exempel och gör rätt.

om alla lägger till ett "felbeteende" så kommer snart alla tro att oblinkat betyder att man ska av till höger och skiter i väjningsplikten och kör rakt in framför en. Detta här beteendet ser man hela tiden och det stör mig som fan. Folk ska respektera väjningsplikten och helst stanna. VB:arna och de som skiter i väjningsplikten är samma människor är min övertygelse.
Senast redigerad av Scalping 2020-07-24 kl. 19:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in