Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-02-11, 09:00
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkan74
Ett problem med vänsterblink är att man kan missta det för högerblink, så i vissa fall kan det bli otydligare med vänsterblink.
Um ... Vänsterblinkers pekar ju alltid in i cirkulationen, det gör aldrig högerblinkers - den pekar ut ur cirkulationen. Hur skulle du kunna missta dem?
2014-02-11, 11:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ett problem med vänsterblink är att man kan missta det för högerblink, så i vissa fall kan det bli otydligare med vänsterblink.
Klarar du inte av att skilja på höger och vänster så ska du nog behålla din cykel med olikfärgade handtag ett par år till, sen kanske du kan ge dig ut i trafik med normalbegåvat folk.
2014-02-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Um ... Vänsterblinkers pekar ju alltid in i cirkulationen, det gör aldrig högerblinkers - den pekar ut ur cirkulationen. Hur skulle du kunna missta dem?

Om man bara tittar snabbt går det att missta sig.
2014-02-11, 14:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Du är på väg in i en cirkulationsplats och kastar en så lång blick åt vänster att du hinner se att en bil blinkar, men inte åt vilket håll. Ändå tycker du att det då är helt okej att köra in i cirkulationen?
Släpp det där nu och inse att du gjort ett korkat inlägg och att du bara gör det värre genom att försvara det.
2014-02-11, 17:00
Medlem
Cruella de Vils avatar
Att med blinkers visa vart man ska, oavsett om det är till höger eller vänster, är ju på inget sätt fel. Då det faktiskt underlättar för samtliga runt omkring. Den enda ursäkten man har att INTE göra det är om vänster hand är förlamad och höger krampaktigt håller i ratten under svängandet. Allt annat är ren jävla lathet och DET är en fruktansvärt ful egenskap.
2014-02-11, 18:14
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Jasså? Aldrig hänt mig förut, du måste vända på huvudet otroligt snabbt
2014-02-11, 20:04
Medlem
Kingers avatar
Det farligaste är ändå när folk svänger vänster i en rondell trots att man lägger sig i höger fält innan rondellen. Idioter.
2014-02-12, 01:10
Medlem
sebnies avatar
FarbrorKrut: Med vänsterblink enligt "NYA" reglerna, menar jag såklart det som diskuteras i tråden, ett förvirrande vänsterblink som är tillagt i strid med trafikverkets regler och rekommedationer, när man kör rondell enligt de nya reglerna.

Givetvis väntar man vid väjningsplikten tills någon blinkar höger eller det är fritt. Dvs man ignorerar helt vänsterblink i en enfilig rondell.

MEN det jag syftar på, är att ditt vänsterblink kan förvirra en bilist att tro att du kör enligt de gamla reglerna, eller vice versa. Vänsterblink i en rondell har 2 olika tolkningar enligt de nya och gamla reglerna.
Högerblink har dock EXAKT samma tolkning både enligt de gamla och de nya reglerna.
Det betyder att missförstånd i trafiken uppstår när man blinkar vänster, och hur uppstår olyckor? Jo genom missförstånd.

Det förbättrar med andra ord INTE situationen genom att blinka vänster, då det finns en risk att det tolkas fel.

Det där med att vänta i rondell: Det är oftast när en färja har kommit och den håller på att släppa av bilar. Då kommer det en låååååååång radda med bilar som ska rakt fram i rondellen, men då de inte blinkar höger ut i rondellen av någon anledning (i strid med gällande lagar och föreskrifter) så står jag och väntar tills färjan släppt av alla alternativt det kommer någon bilist som faktiskt följer lagen och blinkar höger ut.
Och då tutar folk och gör vansinnesomkörningar bara för att folk har bråttom till färjan.
2014-02-12, 10:13
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
FarbrorKrut: Med vänsterblink enligt "NYA" reglerna, menar jag såklart det som diskuteras i tråden, ett förvirrande vänsterblink som är tillagt i strid med trafikverkets regler och rekommedationer, när man kör rondell enligt de nya reglerna.
Så trafikskolorna som är skyldiga att följa vad trafikverket säger strider alltså mot trafikverket säger du? Hur kommer det sig att så många trafikskolor lär ut samma rekommendation, att blinka vänster i cirkulationer? För att det strider mot trafikverket?
Citat:
Givetvis väntar man vid väjningsplikten tills någon blinkar höger eller det är fritt. Dvs man ignorerar helt vänsterblink i en enfilig rondell.
Vänsterblinkers behöver inte alls ignoreras. Läs mitt tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
jag vill flika in (och förtydliga) att det blir så mycket tydligare när vänsterblinkers används, eftersom alla inte blinkar höger när de kör ut. Ännu svårare blir det att avgöra om en förare ska ta avfarten eller ej om föraren håller dålig placering (och inte blinkar), därför är det ju inte fel att vara extra tydlig. Om fler är tydliga så leder det i sin tur till bättre planering, så du kan planera din körning och hitta en lucka i cirkulationen där du kan lägga dig - alltså redan en stund innan cirkulationen planera var du ska lägga dig (det är här du kan slippa att bromsa onödigt mycket!). Detta eftersom vänsterblinkers syns tydligare och tidigare i en cirkulation! Sedan undviker man missförstånd, eftersom många inte blinkar när de kör ut ur cirkulationen - samma beteende när de kör vidare.

Det kanske inte låter som någon markant skillnad såhär i text, men det gör verkligen skillnad i cirkulationerna. Nu är det säkert inte alla som sysslar med hypermiling som jag själv, men oavsett så är bättre planering ett stort plus i alla sammanhang.
Citat:
MEN det jag syftar på, är att ditt vänsterblink kan förvirra en bilist att tro att du kör enligt de gamla reglerna, eller vice versa. Vänsterblink i en rondell har 2 olika tolkningar enligt de nya och gamla reglerna.
Du står vid påfart 3 och väntar på ett fordon som kör in i cirkulationen vid påfart 1. Fordonet blinkar vänster och kör ut på avfart 4. Hade det varit någon skillnad om föraren inte hade blinkat? Nej, det betyder exakt samma sak. Den ända skillnaden är att vänsterblinkers förtydligar din färdriktning. Vänsterblinkers eller ej, det är högerblinkers du ska basera dina gärningar på. Ytterligare signalering är endast till för att underlätta och ge en tidigare (och tydligare) överblick, men bör aldrig vara den avgörande faktorn.
2014-02-18, 03:51
Medlem
Faktiskt väldigt kul att den här tråden är så livlig. Som vargfrågan.
2014-02-18, 09:28
Bannlyst
Rolig tråd särskilt med tanke på att så många har fel. Det underlättar att blinka vänster, oavsett vad vissa individer tror/tycker. I en perfekt värld där alla enbart blinkar ut behövs inte vänsterblink alls, men nu lever vi i en värld där minst hälften (åtminstone här i GBG) inte blinkar överhuvudtaget. Då underlättar vänsterblink. Ska poängtera att man självklart måste blinka ut också. De som blinkar vänster hela vägen runt för att sedan köra ut utan att blinka ut är lika jävla efterblivna som de som inte blinkar alls.
2014-02-18, 09:48
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Det farligaste är ändå när folk svänger vänster i en rondell trots att man lägger sig i höger fält innan rondellen. Idioter.

Om du har problem med det så är det DU som lagt dig i fel fil och gör situationen farlig.
Har för mig att man kallade dom för: Idioter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in