Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
FarbrorKrut: Med vänsterblink enligt "NYA" reglerna, menar jag såklart det som diskuteras i tråden, ett förvirrande vänsterblink som är tillagt i strid med trafikverkets regler och rekommedationer, när man kör rondell enligt de nya reglerna.
Så trafikskolorna som är skyldiga att följa vad trafikverket säger strider alltså mot trafikverket säger du? Hur kommer det sig att så många trafikskolor lär ut samma rekommendation, att blinka vänster i cirkulationer? För att det strider mot trafikverket?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Givetvis väntar man vid väjningsplikten tills någon blinkar höger eller det är fritt. Dvs man ignorerar helt vänsterblink i en enfilig rondell.
Vänsterblinkers behöver inte alls ignoreras. Läs mitt tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorKrut
jag vill flika in (och förtydliga) att det blir så mycket tydligare när vänsterblinkers används, eftersom alla inte blinkar höger när de kör ut. Ännu svårare blir det att avgöra om en förare ska ta avfarten eller ej om föraren håller dålig placering (och inte blinkar), därför är det ju inte fel att vara extra tydlig. Om fler är tydliga så leder det i sin tur till bättre planering, så du kan planera din körning och hitta en lucka i cirkulationen där du kan lägga dig - alltså redan en stund innan cirkulationen planera var du ska lägga dig (det är här du kan slippa att bromsa onödigt mycket!). Detta eftersom vänsterblinkers syns tydligare och tidigare i en cirkulation! Sedan undviker man missförstånd, eftersom många inte blinkar när de kör ut ur cirkulationen - samma beteende när de kör vidare.
Det kanske inte låter som någon markant skillnad såhär i text, men det gör verkligen skillnad i cirkulationerna. Nu är det säkert inte alla som sysslar med hypermiling som jag själv, men oavsett så är bättre planering ett stort plus i alla sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
MEN det jag syftar på, är att ditt vänsterblink kan förvirra en bilist att tro att du kör enligt de gamla reglerna, eller vice versa. Vänsterblink i en rondell har 2 olika tolkningar enligt de nya och gamla reglerna.
Du står vid påfart 3 och väntar på ett fordon som kör in i cirkulationen vid påfart 1. Fordonet blinkar vänster och kör ut på avfart 4. Hade det varit någon skillnad om föraren inte hade blinkat? Nej, det betyder exakt samma sak. Den ända skillnaden är att vänsterblinkers förtydligar din färdriktning. Vänsterblinkers eller ej, det är högerblinkers du ska basera dina gärningar på. Ytterligare signalering är endast till för att underlätta och ge en tidigare (och tydligare) överblick, men bör aldrig vara den avgörande faktorn.