Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Fast nu är det som så att om föraren i innerfil har för avsikt att köra ut ur cirkulationsplatsen så ska han blinka höger. Om han blinkar höger och vill lämna filen så är det faktiskt som så att de två bilarna måste arbeta tillsammans för att han ska få göra detta. Föraren i ytterfil ska då antingen sakta ner eller accelerera för att göra detta möjligt och föraren i innerfilen ska göra likadant. Detta står i den pdf-fil som det länkas till i inlägg #73.

EDIT: Ville bara lägga till...Om de inte kan arbeta tillsammans på ett sådant sätt så att föraren i innerfilen kan köra ut ur cirkulationsplatsen sä får föraren helt enkelt ta ett varv till.

Skulle en kollision ske så TROR jag att de är lika skyldiga. Är det inte så?

Edit: Gjorde ett förtydligande.

Tyvärr är det han som gör ett körfältsbyte som får ta på sig skulden. Det finns ju faktiskt en chans att han i högerfilen inte sett att han i vänsterfilen blinkar höger.

Körfältsbyte får bara ske, citerar vv:
"Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för övriga trafikanter."
2007-07-27, 23:52
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
*suck* ... undra på att rondeller är ett problem.

Med stor förvåning läser jag att allas argument om hur man ska bete sig i en rondell. Märkligt att det inte är fullständigt klart för alla.
Det får mig att undra om inte sydeuropas regler ändå är bättre (som jag skrev i en tidigare tråd).
*Strikt högerregel även i rondellen*

En extremt korkad regel.

Om man ska ha högerregel i en cirkulationsplats, en bestämd yta, så riskerar man att bli stående i cirkulationsplatsen och släppa in bilar som vill in i den. Detta innebär att även de bilar som skulle komma upp bakom var tvungna att stanna och man har genast skapat en kö.
Om den anslutande vägen är kraftigt trafikerad så kan jag få stå stilla i den där cirkulationsplatsen väldigt länge och köerna bakom mig blir längre. Till slut har man fyllt upp hela cirkulationsplatsen och kaoset är ett faktum.
2007-07-27, 23:55
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Tyvärr är det han som gör ett körfältsbyte som får ta på sig skulden. Det finns ju faktiskt en chans att han i högerfilen inte sett att han i vänsterfilen blinkar höger.

Körfältsbyte får bara ske, citerar vv:
"Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för övriga trafikanter."

Men det står också, även detta ett citat av VV:

Ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet
2007-07-27, 23:58
Medlem
Citat:
Nej, bussen blinkade inte vänster.

Och i det här fallet hade det nog mest förvirrat den nyblivne föraren eftersom att han visste att bussen skulle rakt fram. Hade bussen blinkat så hade jag nog mest undrat varför men fortsatt ändå.

Men jag förstår precis vad du är ute efter och idag tar jag inga chanser i cirkulationsplatser utan jag blinkar vänster OCH höger när det är lämpligt att göra så för att undvika en krock.

Ok, då massuppfittade jag det. Trodde bussen skulle åt vänster.

I det läget, om den skulle rakt på, så hade det inte varit bra att blinka vänster. I det läget är det andra trafikanter som ska hålla ögonen uppe och förstå att det kan bli trångt.

Det bussföraren ev. kan göra i liknande situationer är ju att genom listig fordonsplacering blockera hela infarten, om han så måste bryta heldragen linje m.m. Det får han faktiskt göra enligt lagen om han behöver plats för att ta sig genom rondellen. Och det skulle hindra folk från att smita upp på sidorna.

Dr Tinnitus
2007-07-28, 00:00
Medlem
Citat:
En extremt korkad regel.

Om man ska ha högerregel i en cirkulationsplats, en bestämd yta, så riskerar man att bli stående i cirkulationsplatsen och släppa in bilar som vill in i den. Detta innebär att även de bilar som skulle komma upp bakom var tvungna att stanna och man har genast skapat en kö.
Om den anslutande vägen är kraftigt trafikerad så kan jag få stå stilla i den där cirkulationsplatsen väldigt länge och köerna bakom mig blir längre. Till slut har man fyllt upp hela cirkulationsplatsen och kaoset är ett faktum.

Exakt!!

Sveriges variant med väjningsplikt för de i rondellen är mycket bättre. Det finns normalt mycket mer plats för köande på på och avfarter än inne i själva rondellen.

Dr Tinnitus
2007-07-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Håller med, ordet SKA kom i bara farten, det borde stå bör eller kan. Ok?

Ok.

Citat:
Om de gamla reglerna var bättre, och det fortfarande inte är olagligt att köra och göra som de gamla reglerna, vad är hindret från att så göra??

Nu är det möjligt att jag säger emot mig själv enligt tidigare inlägg (orkar inte läsa igenom), men jag håller ju egentligen med här.
Det jag dock retar mig på hos vissa är att man försöker få MIG(oss) till boven i dramat bara för att jag är en av dom som inte blinkar vänster, när man borde lägga krut på dom som fortfarande kör enligt dom gamla "reglerna" och inte vet om dom förändringar som är gjorda för över 8 jävla år sen.

Dvs dom som tror att det är fritt fram att lämna rondellen från vänsterfilen utan att blinka eller lämna företräde till dom som har för avsikt att fortsätta runt.

Mest är jag förbannad på vv som inte informerat om detta eller att dom har skyltar utanför som visar att man inte kan ta vänster från höger körfält. Bara genom att säga att "...men dom ligger ju utanför rondellen och behöver inte följas..." får ju en att bli mörkrädd.

Skyltar ska ju underlätta, inte lura folk. Hur många vet egentligen det jag skrev i stycket ovanför?
2007-07-28, 00:01
Medlem
Citat:
En extremt korkad regel.

Du har förståss aldrig kört bil runt Triumphbågen i Paris.... *fniss*
Poängen är sämre cirkulation men färre plåtskador som i sig skapar köer. Alla vet åtminstånde vad som gäller.
2007-07-28, 00:02
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ok, då massuppfittade jag det. Trodde bussen skulle åt vänster.

I det läget, om den skulle rakt på, så hade det inte varit bra att blinka vänster. I det läget är det andra trafikanter som ska hålla ögonen uppe och förstå att det kan bli trångt.

Det bussföraren ev. kan göra i liknande situationer är ju att genom listig fordonsplacering blockera hela infarten, om han så måste bryta heldragen linje m.m. Det får han faktiskt göra enligt lagen om han behöver plats för att ta sig genom rondellen. Och det skulle hindra folk från att smita upp på sidorna.

Dr Tinnitus

Jag visste att den skulle rakt fram eftersom att det var den buss jag brukade ta innan jag tog mitt körkort.

Hade han blockat så hade jag ju insett detta utan en kostnad på 3500:-

Nu tackar jag för mig för ikväll och ser med glädje att det finns möjligheter för oss vänsterblinkare att komma överens med icke-vänsterblinkare.
2007-07-28, 00:05
Medlem
Citat:
En extremt korkad regel.

Så fungerar det även med vår (den svenska) modell. Tillfartsvägarna får vänta på sin tur att beträda rondellen.
2007-07-28, 00:06
Medlem
Citat:
Men det står också, även detta ett citat av VV:

Ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet

Det där gäller väl även i alla lägen? Dvs att man ska hjälpa folk vid körfältsbyten. Som tex när folk ska in på motorvägen från påfarten.

Dock kan man ju inte bara byta fil och tro att den andre kommer anpassa/flytta sig. Den som gör filbytet har fortfarande ansvaret för att bytet går till utan en olycka.
2007-07-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Dvs dom som tror att det är fritt fram att lämna rondellen från vänsterfilen utan att blinka eller lämna företräde till dom som har för avsikt att fortsätta runt.

Vad jag vet så har det aldrig någonsin varit tillåtet att åka ut ur en rondel från någon fil eller placering oavsett till vilken avfart, utan att ge tydligt tecken för det i god tid och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Vare sig med de gamla eller nya reglerna.

Dr Tinnitus
2007-07-28, 00:13
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Du har förståss aldrig kört bil runt Triumphbågen i Paris.... *fniss*
Poängen är sämre cirkulation men färre plåtskador som i sig skapar köer. Alla vet åtminstånde vad som gäller.

Kunde inte hålla mig...

http://www.ksu.edu/roundabouts/ada/p...detriomphe.htm

Där har ni verkligen inte något att sträva efter. Detta är en fransk Gyro, eller vad vi skulle kalla en cirkulationsplats.

Menar du på fullaste allvar catami, att vi ska slösa värdefulla polisiära insatser för att styra upp i en sådan röra?

Dessutom finns det väldigt få cirkulationsplatser i Sverige som består av fyra filer eller fler.

Och jo, jag har åkt i gyron kring Triumfbågen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in