Citat:
Ursprungligen postat av
deman
Jo det har jag, men det kallas för företräde. jag skulle inte dömas skyldig till en olycka om nån idiot inte uppmärksammar mitt företräde och hans väjningsplikt. Det kallas "väjningsplikt" och inte "väja om du vill"
Nix, du har INTE några rättigheter i trafiken, dessutom finns möjligheten att du kan bli delaktig i skulden även om någon annan inte följer sin väjningsplikt. Detta därför att en av grundreglerna i trafiken är att du inte ska framföra ditt fordon i högre hastighet än att du kan stanna på den del av vägen och dess omgivningar du kan överblicka, och de faror eller hinder du kan förutse. Det betyder att om du tycker du har rätt att ramma någon för att denne missar sin väjningsplikt, och du faktiskt kan anses skall ha kunnat stanna, så kan det bli delad skuld etc.
Fråga gärna din körskola om du har några rättigheter i trafiken, och de kommer att svara NEJ. Därför att våra trafikregler är uppbyggda just på skyldighetsprincipen, alltså att ingen har några rättigheter utan endast skyldigheter i trafiken.