Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-12, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför är det fel att visa andra trafikanter sin avsikt i god tid?
Fast det gör de ju inte. De blinkar att de ska svänga av åt vänster trots avsaknad av vänsteravfarter.
2018-03-12, 23:08
Medlem
Charlemanges avatar
Vem har rätt?

Fråga dig istället så här: Vem har företräde i rondellen?
A- Den som kör i rondellen.
B- Den som skall köra in i rondellen.

Förstår du nu varför du som kör i rondellen ej skall blinka vänster?
Du som kör i rondellen är den som har företräde du skall ju ej stanna och släppa
in någon som står till höger eftersom det är förbjudet att stanna i en rondell.
Vidare så skall den som står till höger (alltså där man står när man vill köra in i rondellen) vänta och släppa förbi de som kommer från vänster och de kan ju ej se om den bilen motsvarande blinkar heller.
Däremot så skall du som kör i rondellen blinka höger då ju en rondell eller cirkulationsplats normalt sett då har fyra utfarter så kan de som är till höger lättare köra ut när du ger tecken och blinkar till höger.

Detta är inget att diskutera.
Att nämna vad Norge gör är ju enbart fånigt. Stämmer med vad jag anser om N i övrigt.
Inga raketforskare som kommer därifrån precis.
2018-03-12, 23:19
Medlem
Charlemanges avatar
Man blinkar inte vänster i en rondell punkt.
Då får man inte körkort när man skall köra upp.
Den som gör det sedan borde bli av med sitt körkort.
Bara Norrmän tydligen vilket bekräftar hur korkade dom är.
2018-03-13, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Man blinkar inte vänster i en rondell punkt.
Då får man inte körkort när man skall köra upp.
Den som gör det sedan borde bli av med sitt körkort.
Bara Norrmän tydligen vilket bekräftar hur korkade dom är.

Du har faktiskt fel, då man mycket väl kan bli kuggad för att inte VB i rondell. Dessutom lär körskolorna ut att man kan/bör VB i rondell.
2018-03-13, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Fast det gör de ju inte. De blinkar att de ska svänga av åt vänster trots avsaknad av vänsteravfarter.

Är du så korkad att den enda tolkning du klarar att göra är att folk som VB i rondell ska svänga av i en avfart till vänster, så är det du som har de stora problemen. De flesta andra kan faktiskt tolka det som att vederbörande ämnar fortsätta runt rondellen.
2018-03-13, 06:14
Medlem
Inte fel kommunisera med medtrafikanterna rätt många här som bör gå tillbaka till körskolan eller lämna in sina körkort.
2018-03-13, 06:46
Medlem
Emelges avatar
Klart man blinkar vänster i en rondell om man ska ta sista utfarten eller åka tillbaka! Har precis tagit körkort för en månad sen och mina lärare har sagt så. Däremot är detta inget krav, kravet är att blinka höger vid utfart. Som de andra har sagt innan mig. Att blinka vänster underlättar avsevärt med tanke på hastighet, uppmärksamhet osv.
2018-03-13, 07:01
Medlem
Christopher.s avatar
Blinkade förr vänster, men aldrig mer. Det är elementärt, du har företräde i rondell gentemot de som ska köra in, tills du kör ut ur rondellen. Andra bilister skall förutsätta att du ämnar köra framåt tills du signalerar annorlunda.
2018-03-13, 11:37
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Blinkade förr vänster, men aldrig mer. Det är elementärt, du har företräde i rondell gentemot de som ska köra in, tills du kör ut ur rondellen. Andra bilister skall förutsätta att du ämnar köra framåt tills du signalerar annorlunda.

Äntligen någon här som fattar.
Det hela är tydligen väldigt komplicerat för de flesta tyvärr.

Trafik kulturen nuförtiden är bedrövlig.
Dels en enorm mängd som är vana vid att rida kamel kombinerat med
som det verkar här då en mängd svenskar som har fått det hela om bakfoten.

En gång till då:

Den som är inne i rondellen "alltså den som kör inne i cirkulationsplatsen" äga företräde.
Kan det verkligen vara så svårt att förstå innebörden i ovanstående mening.
Du ger därefter tecken när du avviker från densamma.
Punkt.
2018-03-13, 11:57
Medlem
newsfilters avatar
Det är med blinkers i rondeller som överallt annars i trafiken - används det rätt underlättar det men används det fel skapar det problem/farliga situationer.

Jag använder i stort sett alltid blinkers när jag ska "till vänster" (tänk rondellen som en fyrvägskorsning) eller åka tillbaka samma väg som jag kom. Det viktiga är dock att man slår om till höger blinkers direkt efter att man passerat den avfart som ligger direkt innan den man vill ta. Gör man inte det så skapar det bara mer förvirring och tveksamma situationer (läs: idioter som blinkar vänster man kör ut ur rondellen). Som tidigare påpekats är det enda lagliga kravet att man blinkar ut ur rondellen.

Exempel på när vänsterblinkning (VB) kan underlätta: T.ex. om jag ligger bakom en bil på min motorcykel och den börjar blinka vänster just innan vi åker in i en rondell. Om jag nu ska rakt fram.
, och vet att bilen framför mig inte ska det, så är det enklare för mig att placera mig i rondellen så att jag kan accelerera lite mer när jag ska ut t.ex.
2018-03-13, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är du så korkad att den enda tolkning du klarar att göra är att folk som VB i rondell ska svänga av i en avfart till vänster, så är det du som har de stora problemen. De flesta andra kan faktiskt tolka det som att vederbörande ämnar fortsätta runt rondellen.
Det är du som är dum att du inte begriper att det är den signalen man skickar ut när man vänsterblinkar. Om man nu ämnar svänga av till höger i den 3:e avfarten så gör man inte ett skit förrän man passerat den 2:a då man slår på HB.

Med din logik så antar jag att du även blinkar vänster vid varje av/påfartsväg till höger längs vilken huvudled som helst. har jag inte rätt månne? Det är så du gör eftersom du vill vara övertydlig eller dumtydlig eller vad man ska säga. Det är ju nämligen exakt samma förhållande/trafiksituation då du passerar dessa av/påfarter i en rondell som längs en vanlig väg. De har för fan väjningsplikt! vad är det du inte fattar? De ska vänta till inga bilar kommer. Gör de inte det så är det fritt fram att ramma dem.
2018-03-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Med det svaret visar du att du inte hör hemma på vägarna eftersom du inte har en susning om hur du skall tolka olika meddelanden från andra trafikanter.

Tack för klargörandet!

Edit.
Såg ditt svar här ovanför och det förstärker bara mitt intryck.
Har du lyckats köpa/muta/lura till dig ett körkort så lämna tillbaka det.............BUMS!!
Senast redigerad av smokieknife 2018-03-13 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in