2007-07-27, 19:27
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Är någon ens överrens åt vilket håll man kör i en rondell? Vi kan väl ta det från början sen argumenterar vi för varje tänkbar situation vi kan hamna i genom hela rondellen..
vi börjar med att vi närmar oss rondellen, en tvåfilig rondell med två filer ut åt samtliga fyra håll.. vilken fil åt vilket håll? I samtliga exempel får vi utgå från att det är rusningstrafik och kommentarer som hur vi kör i bilfria rondeller undanbedes.. men jag kör ibland på tvären om det är blött..
jag ligger i högerfil om jag inte är stressad, är jag stressad ligger jag i vänsterfil om jag ska vänster annars höger. alltså, jag ligger i höger alltid när jag ska rakt eller höger, och ibland ligger jag i vänster om jag ska till vänster.. jag blinkar INTE på väg in i en tvåfilig rondell..
jag anser det inte är fel att ligga i vänster om man ska rakt fram men att man får vara beredd på ett extravarv om det vill sig ill.. den enda filkombon jag tycker är fel är att ligga i vänster fil om man ska höger.. jag tycker det ser fel ut om jag ser någon blinka på väg in i rondellen, lite mindre fånigt känns det när blinkaren i högerfil svänger direkt första höger men jag kan tycka det var onödigt..
hur gör du på väg in i samma rondell under samma rusningstimme?
edit; visst ja.. glömde ju.. jag tar naturligtvis till höger in i rondellen, högervarv åt vänster alltså..(moturs sett ovanifrån..)
vi börjar med att vi närmar oss rondellen, en tvåfilig rondell med två filer ut åt samtliga fyra håll.. vilken fil åt vilket håll? I samtliga exempel får vi utgå från att det är rusningstrafik och kommentarer som hur vi kör i bilfria rondeller undanbedes.. men jag kör ibland på tvären om det är blött..
jag ligger i högerfil om jag inte är stressad, är jag stressad ligger jag i vänsterfil om jag ska vänster annars höger. alltså, jag ligger i höger alltid när jag ska rakt eller höger, och ibland ligger jag i vänster om jag ska till vänster.. jag blinkar INTE på väg in i en tvåfilig rondell..
jag anser det inte är fel att ligga i vänster om man ska rakt fram men att man får vara beredd på ett extravarv om det vill sig ill.. den enda filkombon jag tycker är fel är att ligga i vänster fil om man ska höger.. jag tycker det ser fel ut om jag ser någon blinka på väg in i rondellen, lite mindre fånigt känns det när blinkaren i högerfil svänger direkt första höger men jag kan tycka det var onödigt..
hur gör du på väg in i samma rondell under samma rusningstimme?
edit; visst ja.. glömde ju.. jag tar naturligtvis till höger in i rondellen, högervarv åt vänster alltså..(moturs sett ovanifrån..)
Kort svar.
Du tycker alltså det ser fånigt ur om någon blinkar på väg in i rondellen, blinkar höger menar du med tanke på din fortsättning att killen sen tar första höger ut?
Då frågar jag mig varför det skulle se fel ut? Har du tänk tpå vad de som står på vägen till höger och som vill in i rondellen tycker? Om du står där och väntar på att få komma in, och du har ett par bilar i rondellen som du måste vänta på. Du ser också att en bil är på väg in mot rondellen från vägen till vänster om dig, och den kommer att hinna in i rondellen innan de andra bilarna som du väntar på inne i rondellen passerat dig, så du måste lämna även den bilen företräde. Men se, bilen börjar blinka höger en strax innan han är framme vid rondellen. Fan vad bra tänker du, då är blir det ju fritt efter de här två bilarna som komer i rondellen mot mig, då behöver jag inte fundera mycket mer på den bilen för den ska ju köra ut innan den når mig, så jag kan åka ut i rondellen.
Detta är ännu ett exempel på hur jäkla bra det kan vara att använda blinkers smart vid rondellkörning. Det är alltså inte fåning att blinka vare sig höger eller vänster på väg fram mot rondellen, därför att det kan hjälpa andra trafikanter att förstå vad som är på gång.
Sen måste man vara klar över att det finns en herrans massa olika rondeller. Med få eller många tilfartsvägar, med liten diameter eller jättestor diameter, helt runda, ovala eller annan lustig form, smala körfält eller ett brett, eller två filer. En eller två filer in, och en eller två filer ut. Huvudled kan gå rakt genom rondellen eller svänga vänster eller höger m.m. m.m.
Detta medför att det är tvunget att tänka till en smula och använda sunt förnuft. Man kanske inte kan blinka exakt lika i de olika rondellerna. Det som funkar bra i den ena kan bli lite galet i en annan, så det gäller att kunna anpassa sig en smula mot rådande förhållanden.
Det finns många rondeller med där huvudleden går igenom och med två filer in och två filer ut, t ex i Västerås. Då kan man vid stort trafikflöde ligga valfritt i vänster eller högerfil fram mot rondellen, igenom den och ut ur den. Det är i det läget helt ok att ligga i vänsterfil hela tiden och alltså åka ur rondellen från vänsterfil och blinka höger, ja du ska blinka höger. För om nu någon ligger i ytterfil och ska fortsätta runt i rondellen, det får han, så är han säkert glad att få veta vad du tänker göra. Och du är är säkert intresserad av att få veta vad han ska göra, och i det läget ska han blinka vänster för han ska ju vidare i rondellen. Skulle han inte blinka vänster så är risken stor att ni smäller ihop.
Att han inte blinkar blir inte samma sak, för i det läget är det mycket stor chans att ingen ser om han blinkar höger. Blinkar han höger så ska han ut, om någon nu ser det. Om ingen ser hans högra blinkers så vet man ju inte vad han ska göra, köra vidare eller åka ut? Serverat för misstag och plåtskador med andra ord. Men, blinkar han vänster så ser man, och då har man en chans att se vad han tänker göra.
Dr Tinnitus