Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-12-08, 10:07
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Annars så kan man ju tolka allt som jag gör nu, nämligen att alla är idioter. Jag litar faktiskt inte på en enda person i trafiken, och då speciellt inte nu när det även finns smartphones inblandat..

Jag har flera gånger när jag körde taxi råkat ut för folk som blinkar (i vanliga korsningar) att de ska in innan mig, för att sedan sluta blinka och gasa när de ser att jag är på väg ut... Tur att man är snabb med backen :P

Du undvek att svara på frågan.
2014-12-08, 15:05
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Du undvek att svara på frågan.
Jag tycker inte att man kan vara tydlig nog. Att inte blinka tycker jag borde ses som ett lagbrott.

Jag anser att rondeller ska hanteras som en korsning när man kör in i den, och att man ska blinka ut ur den när man ska köra ut.

Om alla hade blinkar åt vänster när man ska ta den vägen åt vänster så hade det varit lättare för alla, och då speciellt de som kommer och ska köra in från motsatt håll.
2014-12-08, 15:07
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Din dumma jävel. man blinkar vänster för att visa att man inte ämnar att köra rakt fram. Alltså så hjälper man sina medtrafikanter.
Det är extra bra att blinka vänster eftersom knappt någon blinkar ut från en rondell idag.

Orkar inte läsa igenom hela tråden, så fler har säkert skrivit samma som mig.
2014-12-08, 15:11
Medlem
bithaxs avatar
Det är smart att blinka vänster om man ligger i ytterfilen i rondellen men INTE tänker svänga av.

Många antar annars att man kommer att göra det och att man bara inte är en av dem som blinkar, så blir man påkörd av nån idiot som inte kollar döda vinkeln innan han svänger ut i högerfilen.
2014-12-08, 15:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Jag tycker inte att man kan vara tydlig nog. Att inte blinka tycker jag borde ses som ett lagbrott.

Jag anser att rondeller ska hanteras som en korsning när man kör in i den, och att man ska blinka ut ur den när man ska köra ut.

Om alla hade blinkar åt vänster när man ska ta den vägen åt vänster så hade det varit lättare för alla, och då speciellt de som kommer och ska köra in från motsatt håll.

Fast om man ska se den som en korsning så ska man ju inte blinka höger när man lämnar vid körning "rakt fram". För det gör man ju inte i en korsning.
Men om man sen 15år tillbaka i tiden när detta ändrades och ser c-platsen som en väg som svänger kraftigt med enbart avtagsvägar på höger sida, så förstår man tänket med höger- och vänsterblink.

"Om alla hade blinkat åt vänster...". Då är du oxå inne på en lagändring. Annars fungerar inte det där, som jag skrivit tidigare flera gånger.

Så iom dagens regler så hjälper inte vänsterblink. Eftersom vänsterblink och inget blink betyder samma sak, i dagsläget.
2014-12-08, 15:19
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är smart att blinka vänster om man ligger i ytterfilen i rondellen men INTE tänker svänga av.

Många antar annars att man kommer att göra det och att man bara inte är en av dem som blinkar, så blir man påkörd av nån idiot som inte kollar döda vinkeln innan han svänger ut i högerfilen.

Även jag blinkar vänster idag, av just den anledningen. Det finns idioter som inte anammat dom "nya" reglerna.

Att lämna c-platsen från vänsterfilen utan att hålla koll på högerfilen är så fullständigt idiotiskt.
Om det inte är i en sådan c-plats där högerfilen är målad på det sättet att filen går utåt. Dvs man får inte fortsätta runt i den filen. Finns några få kvar av den sorten.
2014-12-08, 15:21
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Din dumma jävel. man blinkar vänster för att visa att man inte ämnar att köra rakt fram. Alltså så hjälper man sina medtrafikanter.
Det är extra bra att blinka vänster eftersom knappt någon blinkar ut från en rondell idag.

Orkar inte läsa igenom hela tråden, så fler har säkert skrivit samma som mig.

Om du hade orkat läst så hade du fattat att vänsterblink bara hjälper er idioter som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.

Att folk inte blinkar höger kompenseras inte med att blinka vänster. Blir så jävla fel då!

Att man inte blinkar vänster betyder att man inte ämnar att köra "rakt fram". Dvs exakt samma sak som att blinka vänster.
2014-12-08, 17:22
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Hur gör du då om det kommer en bil som inte blinkar vänster?

Tolka oblinkad som vänsterblink, för det är det man ska göra. Problemet löst med din planering.

Problemet är ju att vi INTE har lag om vänsterblink ditt nöt! Inte att vissa idioter skulle skita i v-blink om lagen påbjöd så. Laglösa idioter möter vi i alla trafiksituationer. Ska vi skippa lagen om högerregel bara för att vissa inte respekterar den?

Poängen är att vänsterblink skulle hjälpa oss att se vad våra medtrafikanter ämnar förete sig i cirkulationsplatsen, en solklar förbättring enligt mig.
2014-12-08, 17:31
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Fast om man ska se den som en korsning så ska man ju inte blinka höger när man lämnar vid körning "rakt fram". För det gör man ju inte i en korsning.
Men om man sen 15år tillbaka i tiden när detta ändrades och ser c-platsen som en väg som svänger kraftigt med enbart avtagsvägar på höger sida, så förstår man tänket med höger- och vänsterblink.

"Om alla hade blinkat åt vänster...". Då är du oxå inne på en lagändring. Annars fungerar inte det där, som jag skrivit tidigare flera gånger.

sSå iom dagens regler så hjälper inte vänsterblink. Eftersom vänsterblink och inget blink betyder samma sak, i dagsläget.

Självklart handlar mina inlägg om att en lagändring behövs. Jag vill tillbaka till hur rondellkörningen gick till innan EU-anpassningen! Alltså innan de flesta av er icke vänsterblinkare blev torra bakom öronen, eller (i vissa fall) ens var födda. Maximal smidighet för alla parter i rondellkörning, innefattar vänsterblink.
2014-12-08, 19:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hur gör du då om det kommer en bil som inte blinkar vänster?

Tolka oblinkad som vänsterblink, för det är det man ska göra. Problemet löst med din planering.
Jo, men i de flesta fallen så kör den oblinkade bilen ut rakt fram, och då har den som då kunde kört in redan varit tvungen att stanna. Visst, det är säkert positivt för olycksstatistiken, men det ger ett betydligt sämre flyt i cirkulationerna.
2014-12-08, 19:32
Medlem
Litet förtydligande:
Cirkulationsplats är är vägbanan som man kör på
Rondell är den runda plätten i mitten

/ B
2014-12-08, 19:52
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill50x
Litet förtydligande:
Cirkulationsplats är är vägbanan som man kör på
Rondell är den runda plätten i mitten

/ B

Satan! Du var antagligen skolpolis för ett par år sen va? Jag är helt häpen över ditt intelligenta inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in