Citat:
Ursprungligen postat av
lorebf
Jag tycker inte att man kan vara tydlig nog. Att inte blinka tycker jag borde ses som ett lagbrott.
Jag anser att rondeller ska hanteras som en korsning när man kör in i den, och att man ska blinka ut ur den när man ska köra ut.
Om alla hade blinkar åt vänster när man ska ta den vägen åt vänster så hade det varit lättare för alla, och då speciellt de som kommer och ska köra in från motsatt håll.
Fast om man ska se den som en korsning så ska man ju inte blinka höger när man lämnar vid körning "rakt fram". För det gör man ju inte i en korsning.
Men om man sen 15år tillbaka i tiden när detta ändrades och ser c-platsen som en väg som svänger kraftigt med enbart avtagsvägar på höger sida, så förstår man tänket med höger- och vänsterblink.
"Om alla hade blinkat åt vänster...". Då är du oxå inne på en lagändring. Annars fungerar inte det där, som jag skrivit tidigare flera gånger.
Så iom dagens regler så hjälper inte vänsterblink. Eftersom vänsterblink och inget blink betyder samma sak, i dagsläget.