Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-24, 19:19
Medlem
god mats avatar
Som kontrast mot övriga berättelser kan jag ju nämna att jag (körkort -98) varken från min privata (utbildade, fd) körlärare, min riktiga körskolelärare eller vv-kontrollanten hört ett ord om att blinka innan rondellen om man inte ska direkt till höger.

Det som upprör mig i frågan är att jag aldrig någonsin blivit hjälpt av att notera en vänsterblinkare men ofta fått stå på bromsen på väg in i en rondell för att något ufo (antagligen en vänsterblinkare som glömt prioteringarna) glatt skiter i att blinka ut.
2007-07-24, 19:33
Medlem
Dehstas avatar
Kul tråd

Jag är själv yrkesförare i stockholm sen tio år. Har blivit upplärd med vänsterblinkning. Jag tycker det fungerar bättre.. Enklare och snabbare trafikflöde helt enkelt!

Ot: Jag var på semester i västindien (Tobago) och hyrde en jeep. Kul med vänsterfrafik, men roligare ändå var att ortsbefolkningen signalerade med handrörelser när det var filbyte. Stack ut handen genom fönstret och vinkade medsols när dom skulle svänga höger, motsols vänster.
Det tog ett tag att fatta vad som var vad, för dom vinkade till alla polare längs vägarna också
2007-07-24, 19:37
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Roligast är ändå de som blinkar höger, genom hela rondellen! Helst om de samtidigt ligger i innerfil och ska hela varvet runt. Idioter.

Blinka vänster bäst ni vill i rondellen, ni som gör det, men blinka sen också höger när ni ska ut.
Klockrent ! Här finns inte mer att diskutera. Lås skiten nu.......
2007-07-24, 19:53
Awaiting Email Confirmation
HAHAHAHHAA fan va ja älskar att läsa om folk som hatar!
2007-07-24, 20:38
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsberg
Menar givetvis när denne lämnar cirkulationsplatsen.

Påstår du på fullaste allvar att du ALDRIG har sett en enda bilförare signalera höger då han lämnar en cirkulationsplats?

Då är du välkommen ner till centrala Skåne och Autostradan så ska jag visa hur det går till
2007-07-24, 20:52
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Påstår du på fullaste allvar att du ALDRIG har sett en enda bilförare signalera höger då han lämnar en cirkulationsplats?

Då är du välkommen ner till centrala Skåne och Autostradan så ska jag visa hur det går till

Nu ligger inte Malmö i centrala Skåne, men det var där jag såg fenomenet med högerblink genom hela rondellen första gången. "Autostradan" är ett så jävla skönt namn.
2007-07-24, 21:11
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Nu ligger inte Malmö i centrala Skåne, men det var där jag såg fenomenet med högerblink genom hela rondellen första gången. "Autostradan" är ett så jävla skönt namn.

Jo, även jag har noterat högerblink genom en hel cirkulationsplats en gång. Då var det, som förväntat, en kvinna i en Volvo som var den skyldiga.

Jo, även jag gillar namnet Autostradan. Tyvärr används det alldeles för sällan.
2007-07-24, 21:21
Medlem
Som jag skrev tidigare så har de som är anti vänsterblink inga vettiga argument utan tramsar snar i klass med konspirationsdårarna och revisionisterna....

De vill alltså påstå att alla som blinkar vänster skiter i att blinka höger, gud så jäkla billigt!! Visst kan folk klanta sig och glömma, även de som blinkar vänster. Men jag törs sätta pengar på att en överlägsen majoritet av de som bemödar sig att blinka vänster, även blinkar höger då de ska ut ur rondellen.

Likaså törs jag satsa pengar på att majoriteten av de som inte blinkar höger när de ska ut, är samma personer som har för vana att inte blinka över huvud taget var de än kör.

Jag har som sagt kört bil i snart 30 år, och i Sthlms city, och jag vet att dessa idiotiska påståenden om blinkandet från de som inte fattar fördelarna med vänsterblink bara är skitsnack och subjektiva åsikter utan minsta seriös statistik som grund.

Dr Tinnitus
2007-07-24, 21:31
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

De vill alltså påstå att alla som blinkar vänster skiter i att blinka höger, gud så jäkla billigt!! Visst kan folk klanta sig och glömma, även de som blinkar vänster. Men jag törs sätta pengar på att en överlägsen majoritet av de som bemödar sig att blinka vänster, även blinkar höger då de ska ut ur rondellen.

Likaså törs jag satsa pengar på att majoriteten av de som inte blinkar höger när de ska ut, är samma personer som har för vana att inte blinka över huvud taget var de än kör.

Här är jag böjd att hålla med, även som icke-blinkare. Det är inget argument, det är ett desperat försök till det bara.

Det känns som den här tråden, som dess föregångare, spårat ur rejält i och med att det börjat dyka upp sådant här. Alla glömmer att blinka någon gång, det är inte mer än mänskligt

Citat:
Jag har som sagt kört bil i snart 30 år, och i Sthlms city, och jag vet att dessa idiotiska påståenden om blinkandet från de som inte fattar fördelarna med vänsterblink bara är skitsnack och subjektiva åsikter utan minsta seriös statistik som grund.

Självklart är det subjektiva åsikter. Det här är en tolkningsfråga, och det lär inte bli annat än subjektiva åsikter av det heller
2007-07-24, 22:30
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
För er som förordar vänsterblink för att vara tydlig och visa att man ska fortsätta i rondellen:

Hur ska jag kunna se skillnad på en som vänsterblinkar för att visa att han ska fortsätta i rondellen och en som vänsterblinkar för att han tänker sig rondellen som en korsning och ska köra åt vänster från ursprunlig kör-riktning sett?
2007-07-24, 22:54
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
För er som förordar vänsterblink för att vara tydlig och visa att man ska fortsätta i rondellen:

Hur ska jag kunna se skillnad på en som vänsterblinkar för att visa att han ska fortsätta i rondellen och en som vänsterblinkar för att han tänker sig rondellen som en korsning och ska köra åt vänster från ursprunlig kör-riktning sett?

Men för H-e...Detta börjar bli väldigt tjatigt. Ta ALLTID för givet att de personer som blinkar vänster i cirkulationsplatsen ämnar att stanna i cirkulationsplatsen tills dess att de blinkar höger för att påvisa att de tänker att lämna cirkulationsplatsen.

Jag tar alltid för givet att de som inte blinkar kommer att fortsätta i alla evighet i cirkulationsplatsen tills dess att de blinkar höger för att göra mig uppmärksam att de tänker lämna cirkulationsplatsen.

Tyvärr säger min erfarenhet att de som inte kommer att blinka höger, allra mest troligt är de som inte använder vänsterblinkers i cirkulationsplatsen.
2007-07-24, 22:57
Bannlyst
Är man inne i rondellen spelar det ingen roll, högerregeln gäller och de som ska in i rondellen ska lämna företräda åt de som åker runt inne oavsett om de blinkar, tutar eller backar i rondellhelvetet.. sen om man vill bjuda sina medtrafikanter på en fin gest kan man med hjälp av blinkrarna visa hur man ämnar föra sitt fordon..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in