Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-12, 10:47
Medlem
svennebabbians avatar
blinka vänster i en c-plats?????????

aldrig!!
det förvirrar bara

att blinka vänster innan c-plats har du för avsikt att köra i fel riktning vägen går åt höger

att blinka vänster inne i c-plats har man avskit att parkera i rondellen ( c-plats mitt) det är stoppförbud i c-plats

så för guds skull blinka bara höger då ni har för avskit att lämna c-plats vid nästa avfart
2012-11-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian

aldrig!!
det förvirrar bara

att blinka vänster innan c-plats har du för avsikt att köra i fel riktning vägen går åt höger

att blinka vänster inne i c-plats har man avskit att parkera i rondellen ( c-plats mitt) det är stoppförbud i c-plats

så för guds skull blinka bara höger då ni har för avskit att lämna c-plats vid nästa avfart

Man blinkar inte när man avser att stanna vid kanten.

Jag antar att du inte blinkar vänster i ljusreglerade korsningar med flera körfält heller, nån kan ju få för sig att du tänker köra in på mötande körbana efter svängen.

Den som tror att vänsterblink innan cpl innebär att man tänker köra mot trafiken är inte mogen nog att ha körkort. Tveksamt om vederbörande ska tillåtas gå utanför dörren ens. Endast småbarn eller efterblivna kan bli förvirrade av vänsterblink.
2012-11-12, 20:36
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Den som tror att vänsterblink innan cpl innebär att man tänker köra mot trafiken är inte mogen nog att ha körkort. Tveksamt om vederbörande ska tillåtas gå utanför dörren ens. Endast småbarn eller efterblivna kan bli förvirrade av vänsterblink.

+1
Utmärkt sammanfattning.
2012-11-12, 20:39
Medlem
SevMs avatar
Stör mig mer på dem som inte blinkar ut från rondell, så man bromsar in när man själv närmar sig utifrån så svänger dem av innan min infart när jag bromsat ner ... Ecodriving i Gbg funkar inte...
2012-11-12, 21:12
Medlem
Anon2s avatar
Citat:

aldrig!!
det förvirrar bara

Det måste vara nånting fel på dig.
2012-11-12, 21:24
Medlem
Citat:

aldrig!!
det förvirrar bara

Fick du körkortet i ett flingpaket eller?

Det är nästan läskigt att 30% av befolkningen inte vet hur man beter sig i trafiken... (Källa: Röstningen i denna tråd.)
2012-11-12, 21:29
Medlem
detgillardus avatar
Vad är egentligen problemet? Jag pallar inte läsa hela tråden men har läst ganska många neggiga inlägg nu utan att hitta själva kärnan. Varför är det "äckligt" att blinka vänster? På vilket sätt är det ett problem och för vem/när? Själv gör jag det nog bara om jag ligger i högerfil, men begriper inte varför det skulle vara ett problem att göra det även om man ligger till vänster.
2012-11-12, 21:34
Medlem
Anon2s avatar
Det finns inget problem, så jäkla onödig tråd.
De som tycker att det är fel att blinka vänster i en rondell är idioter.

Varför kan inte tråden dö ut eller låsas.

/En yrkesförare med BECE körkort och yrkeskompetensbevis.
2012-11-12, 21:46
Mycket att hetsa upp sig över. Eller inte...

Jag är bara tacksam över alla som orkar rycka i blinkersspaken då och då så att man vet var de är på väg nånstans.
2012-11-13, 10:27
Medlem
Roedoress avatar
Problemet är egentligen inte folk som inte blinkar vänster. Det stora problemet är folk som inte blinkar höger när dom ämnar lämna c-platsen.

Så tråden handlar om helt fel sak. Om alla bara följde dom regler som finns i en c-plats så skulle inte vänsterblink behövas. Men eftersom extremt många inte följer reglerna så behövs vänsterblinket till viss del.
2012-11-13, 11:31
Medlem
Enda gången det är äckligt att blinka vänster i rondell är när den är tvåfilig och vederbörande inte blinkar höger innan ett (försent) körfältsbyte innan de avser att lämna rondellen. Sådana idioter kör jag ut framför ibland när jag själv ska göra högersväng.

Helt sjukt vad folk har problem med de här rondellerna. Jag blinkar alltid vänster om jag inte ska ut direkt till höger eller rakt fram. Det fick jag lära mig på körskolan där jag tog 20+ lektioner. Glad att mina bönder till föräldrar inte körde något med mig för då skulle jag väl inte blinka som en stor del av pöbeln.

Att köra upp privat är ett skämt. De som redan har körkort bryr sig inte om ändringar av trafikregler.
2012-11-13, 11:53
Medlem
Vänsterblinkers ska man bara använda vid körfältsbyte åt vänster i en cirkulationsplats. Annars blinkar man bara HÖGER när man ska ut!

Och i allmänhet ligger man ju redan i rätt fil när man kommer in i c-platsen, så enda riktningen blir rakt fram eller höger, dvs ut.

Om du ligger i höger körfält från början, kan ingen tvinga dig att köra ut, utan du kan egentligen snurra runt i en timme om du vill och sedan blinka höger och köra ut, även o det skulle se konstigt ut.

Så det bästa är att ligga i rätt fil, höger, från början, eftersom man oftast ska åt höger eller rakt fram.

Men OM du ska åt vänster, tycker att du ligger fel och av någon anledning MÅSTE byte fil MÅSTE du blinka vänster!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in