Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-03-07, 12:58
Medlem
EdwardScissorhandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Tja, mitt idiotande beror på att trafikskolan har hackat om att man ska blinka vänster i rondeller. Själv tycker jag att det är ganska dumt för om man blinkar vänster och åker in i rondellen, kommer nästa som ska köra in att tro att jag ska fortsätta åt vänster fast jag egentligen tänkt svänga åt höger i nästa utfart. Alltså, även fast man blinkar höger efter att man blinkat vänster kan de bli överraskade.
2012-03-07, 13:02
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardScissorhands
Tja, mitt idiotande beror på att trafikskolan har hackat om att man ska blinka vänster i rondeller. Själv tycker jag att det är ganska dumt för om man blinkar vänster och åker in i rondellen, kommer nästa som ska köra in att tro att jag ska fortsätta åt vänster fast jag egentligen tänkt svänga åt höger i nästa utfart. Alltså, även fast man blinkar höger efter att man blinkat vänster kan de bli överraskade.

Va? Du ska ju endast blinka vänster om du ska vänster i rondellen... eller hur menar du?
2012-03-08, 10:02
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Va? Du ska ju endast blinka vänster om du ska vänster i rondellen... eller hur menar du?

Jösses

Varför skulle man INTE blinka höger när man byter fil?

Och varför skulle man blinka vänster för att vägen svänger runt en rondell?

Hitta det logiska i detta så vore jag glad.
2012-03-08, 11:06
Medlem
brotucks avatar
Det farliga i rondeller är de hetsiga jävlarna som ska in i rondellen. Trots väjningspliktsskyltar och CPL-skyltar vill de helst inte röra bromsen utan bara smacka på rakt ut på en väg som har företräde. Lika begåvat som att köra från en liten skogsväg rakt ut på riksväg 70 utan att se sig för. Exakt samma principer för trafiken.

Jag tror det beror på att CPL-VB:are gjort folk slappare och likgiltigare. (ser de inte VB i CPL så betyder det att vederbörande ska ut ur rondellen ).
2012-03-08, 22:00
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Det farliga i rondeller är de hetsiga jävlarna som ska in i rondellen. Trots väjningspliktsskyltar och CPL-skyltar vill de helst inte röra bromsen utan bara smacka på rakt ut på en väg som har företräde. Lika begåvat som att köra från en liten skogsväg rakt ut på riksväg 70 utan att se sig för. Exakt samma principer för trafiken.

Jag tror det beror på att CPL-VB:are gjort folk slappare och likgiltigare. (ser de inte VB i CPL så betyder det att vederbörande ska ut ur rondellen ).
Ja,det "betyder" ju väldigt ofta det.

1.dels för att många skiter i att blinka höger ut.

2.dels för att ofta så syns inte ev. högerblinkning av en högst naturlig orsak,den sitter ju på bilens högra sida..

Vissa fordon har ju ett litet handikapp..de kan väga upp till 60ton och ha lite kämpigare att få fart på ekipaget..då kan det ju underlätta om man övertydligt visat vart man är på väg,eller?
(det är ju faktiskt inte förbjudet att blinka vänster,innan man byter fil (blinkar höger) och åker ut med högerblink,som är tvunget enligt lag.)
2012-03-08, 22:45
Medlem
brotucks avatar
Så länge ingen blinkar i en CPL så ska man runt runt. Det är en enda rimliga slutsatsen eftersom urträde ur rondellen ska resultera i HB. Dessutom blinkar jag HB för bilarna bakom mig - inte för bilar som vill in i rondellen. De skiter jag uppriktig sagt i eftersom de har väjningplikt oavsett storlek på fordonet.
2012-03-09, 01:20
Medlem
attackhamsters avatar
tänkte på detta i dag.... underlättar om man ser en person blinka vänster när man kör lastbil..
för annars blir avstånden kort om jag får "gissa" om han ska ut i andra eller 3e avfarten
2012-03-09, 01:27
Medlem
Prollus avatar
Ju mer tiden går desto mer kommer blinka vänster gissar jag på : ), då trafikskolan lär ut detta
2012-03-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Ju mer tiden går desto mer kommer blinka vänster gissar jag på : ), då trafikskolan lär ut detta
Om de levar som de lär kanske. Jag låg i går bakom en trafikskolabil (ingen elev i bilen) han körde rakt genom fyra CP utan att blinka alls.
2012-03-09, 10:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Så länge ingen blinkar i en CPL så ska man runt runt. Det är en enda rimliga slutsatsen eftersom urträde ur rondellen ska resultera i HB. Dessutom blinkar jag HB för bilarna bakom mig - inte för bilar som vill in i rondellen. De skiter jag uppriktig sagt i eftersom de har väjningplikt oavsett storlek på fordonet.
Räkna också med att det då kommer finnas fordon/förare som skiter i dig och hur/vad du gör/inte gör..(blinkar,tutar,tvärnitar osv..)
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu

Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Om de levar som de lär kanske. Jag låg i går bakom en trafikskolabil (ingen elev i bilen) han körde rakt genom fyra CP utan att blinka alls.
Näää?

Säkert?

Det dök aldrig upp någon med en skylt,som påpekade att det är någon som är ute i trafiken och ska Lära sig hur man kör och inte att det är en fullfjädrad proffs-förare,som inte gör/bör göra mer än på sin höjd ett misstag per dygn..
(sedan vet jag att det finns t.ex bussförare,som tröttnat totalt på både andra trafikanter och sitt jobb,så de skiter fullständigt i både blinkers,väjningsplikt osv,osv..)
2012-03-09, 10:21
Medlem
attackhamsters avatar
Citat:

Blinkar dom inte att dom ska till vänster så antar jag att dom ska rakt fram.. och då börjar jag
åka ut med bil och släp och oftast hinner jag ut med bilen men släpet är i din väg..
men varsågod ta fart.. helt MASSOR.. och åk RAKT in i mitt släp med lite tur så kanske jag känner
av det...
2012-03-09, 10:23
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Räkna också med att det då kommer finnas fordon/förare som skiter i dig och hur/vad du gör/inte gör..(blinkar,tutar,tvärnitar osv..)
Så du tycker att VB-haters ska anpassa sig efter folk som inte följer trafikreglerna?

Jag kanske även ska stanna när jag kör på riksväg 70 för en bil som kommer från en skogsväg? han kan ju inte veta om jag ska fortsätta på riksväg 70 eller svänga av på skogsvägen? samma princip som i en CPL

Enligt ditt sätt att tänka verkar det vara storleken på fordonet som bestämmer hur trafiken ska flöda. Du det är inte sjön det här utan i trafiken! På sjön tror jag det är störst går först men fan inte på vägen. Ju större fordon man har destu större anledning att stanna innan en CPL och andra situationer. Håll den fart du kan hantera.
Senast redigerad av brotuck 2012-03-09 kl. 10:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in