Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedupp
jag blir så innihelvette förbannad på dom som inte gör det!! ju tidigare jag ser vart andra biljävlar ska desto tidigare kan jag köra in i rondellen.
blinkers ska användas konstant tammefan, även om du så mycket som fiser höger/vänster!
Du kan bara köra in när det är tomt eller någon blinkar höger, hur hjälper då en vänsterblink dig?
2013-12-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det spelar ingen roll hur mycket ni gapar om att bilar måste blinka vänster för att hjälpa tung trafik.
Så länge dom inte ser något högerblink gäller samma sak som om en bil kommer åkandes och blinkar vänster. Dvs det betyder samma sak och tung trafik måste agera på SAMMA sätt.
Inkommande fordon får tidigare och tydligare indikationer på sina medtrafikanternas körväg. Det är inte riktigt samma sak även om skillnaden kanske inte blir så stor. Det hela skapar en ökad tydlighet men jag säger inte att man ska göra det eller att man måste. Det viktigaste är fortfarande att få samtliga bilister att blinka höger när dessa ska ut ur cirkulationsplatsen.
2013-12-17, 08:17
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
jag blir så innihelvette förbannad på dom som inte gör det!! ju tidigare jag ser vart andra biljävlar ska desto tidigare kan jag köra in i rondellen.
blinkers ska användas konstant tammefan, även om du så mycket som fiser höger/vänster!

Tycker du alltså att man ska blinka vänster varje gång man närmar sig en avfart, för att visa att man tänker fortsätta rakt fram och inte svänga av? Okej...
2013-12-17, 08:44
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Eh?

Gott om platser där du får köra i höger körfällt om du ska rakt fram, men ovanligt om du ska åt vänster.
I i princip alla dubbelfiliga cirkulationsplatser får man ligga i höger körfält även om man ska åt "vänster".
2013-12-17, 13:29
Medlem
zepofans avatar
I dag såg jag en ny variant. Jag kör norrut och ska rakt igenom rondellen till ett bostadsområde, det går alltså inte mycket trafik där. Utfarten till höger om mig leder till en grind som är stängd numera och därför kör ingen däråt. Från vänster kommer en hel del trafik och de ska till 90% köra av åt höger, dvs. söderut.

Jag kommer fram mot cirkulationsplatsen och ser åt vänster ett par-tre bilar, varav de två främsta blinkar höger, den tredje blinkar inte alls. Jaha, tänker jag, bäst att stanna och se vart han tar vägen. När han är mitt framför mig börjar han blinka vänster och drygt ett kvarts varv senare höger och kör ut.

I princip ett helt korrekt beteende, men i det här fallet kan man undra vad vänsterblinken gjorde för nytta? Hade han blinkat vänster direkt vid infarten hade jag inte behövt fundera på om han skulle svänga höger utan att blinka (vilket många gör där) eller om han faktiskt skulle vänster.
Nu var jag ju givetvis tvungen att stanna i vilket fall, men tydlig information i ett tidigt skede är aldrig fel att få.
2013-12-17, 16:27
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:

Varför blir du arg på förare som kör rakt fram på en väg som svänger vänster och på vilken du vill köra in på från höger och har väjningsplikt gentemot? Hur skulle det hjälpa dig om alla dessa förare som kör rakt fram på denna svängande väg hela tiden gav tecken åt vänster ända tills precis innan de skall svänga av då ger tecken åt höger? Vore det inte bättre att de fortsätter att göra som de skall och enbart använda teckengivning när det är påbjudet?

Det finns ju även en del idioter som tror att blinkers är till för att signalera att det är fritt att köra om eller för att skicka meddelanden tillandra trafikanter. Hur ställer du dig till sådant förvirrande och olycksskapande beteende?
2013-12-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I dag såg jag en ny variant. Jag kör norrut och ska rakt igenom rondellen till ett bostadsområde, det går alltså inte mycket trafik där. Utfarten till höger om mig leder till en grind som är stängd numera och därför kör ingen däråt. Från vänster kommer en hel del trafik och de ska till 90% köra av åt höger, dvs. söderut.

Jag kommer fram mot cirkulationsplatsen och ser åt vänster ett par-tre bilar, varav de två främsta blinkar höger, den tredje blinkar inte alls. Jaha, tänker jag, bäst att stanna och se vart han tar vägen. När han är mitt framför mig börjar han blinka vänster och drygt ett kvarts varv senare höger och kör ut.

I princip ett helt korrekt beteende, men i det här fallet kan man undra vad vänsterblinken gjorde för nytta? Hade han blinkat vänster direkt vid infarten hade jag inte behövt fundera på om han skulle svänga höger utan att blinka (vilket många gör där) eller om han faktiskt skulle vänster.
Nu var jag ju givetvis tvungen att stanna i vilket fall, men tydlig information i ett tidigt skede är aldrig fel att få.

Meningen är väl egentligen att du inte skall fundera över sådant och som en följd av det inte i aktiv trafik tro att ett fordon är på väg någonstans utan istället veta om det är tomt, fritt och säkert att passera din väjningsplikt som rent lagmässigt kan göra dig till den enda skyldiga vid en olycka helt oberoende av hur det blinkats eller inte.
2013-12-17, 17:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Meningen är väl egentligen att du inte skall fundera över sådant och som en följd av det inte i aktiv trafik tro att ett fordon är på väg någonstans utan istället veta om det är tomt, fritt och säkert att passera din väjningsplikt som rent lagmässigt kan göra dig till den enda skyldiga vid en olycka helt oberoende av hur det blinkats eller inte.
Förstå mig rätt här nu. Ja, jag måste stanna i vilket fall, men när det kommer en bil som inte blinkar i det läget jag var i så kommer mitt fokus omedvetet att dras till den bilen.
Kommer han svänga höger som 90% av bilisterna gör här? Kommer han fortsätta? Hur ser det ut bakom, hinner jag i så fall köra in om han svänger höger? Är det fotgängare på övergångsstället på andra sidan där jag ska ut?

Bara på några sekunder bearbetas de här frågorna, och många fler, och beslut ska tas. Om jag tidigt och tydligt ser vad medtrafikanterna har för avsikt så faller många frågor och beslut och mitt fokus flyttas till andra ställen. Ser jag direkt vid första blicken på bilen att han har för avsikt att passera framför mig så kan jag ju i stället för att på hugget om han kör höger, i lugn och ro spana av övergångsstället och annat som kan påverka min fortsatta väg.

Med ditt resonemang, att man ska veta att det är tomt, fritt och säkert, så behövs ju inte blinkers öht i rondeller.
Senast redigerad av zepofan 2013-12-17 kl. 17:35.
2013-12-17, 17:41
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Det är ju där problemet ligger. Och problemet är ju så stort att "ni" tom börjar tro att inget blink betyder att dom ska ta höger, när det egentligen betyder att dom ska fortsätta i c-platsen.

Då förstår jag varför ni hatar folk som inte blinkar vänster. Det är för att folk inte blinkar höger.....
2013-12-17, 18:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det är ju där problemet ligger. Och problemet är ju så stort att "ni" tom börjar tro att inget blink betyder att dom ska ta höger, när det egentligen betyder att dom ska fortsätta i c-platsen.

Då förstår jag varför ni hatar folk som inte blinkar vänster. Det är för att folk inte blinkar höger.....
Ja, det är grundproblemet. Men som jag skrivit här nyss så är all information man kan få värdefull. Blinkar någon vänster så har den personen iaf aktivt gjort någonting för att visa sin avsikt och att han är med i matchen. Slökukarna som kör vänster, höger eller rakt fram utan att ge minsta tecken är de som ställer till oreda för andra.

Så visst, kan man få alla att alltid blinka höger i rätt tid så är det mycket vunnet.
2013-12-17, 18:23
Medlem
copes avatar
Citat:

Snarare att inget blink betyder att man inte är helt 100 på vart personen ska medan ett höger/vänster blink så vet man exakt
Att folk inte blinkar höger gnäller alla över och inte bara "oss" vänsterblinkare
2013-12-18, 02:56
Medlem
Citat:
Med ditt resonemang, att man ska veta att det är tomt, fritt och säkert, så behövs ju inte blinkers öht i rondeller.

Vilket för oss tillbaka till väjningsplikten man måste iakttaga för att köra in i cirkulationsplatsen. Precis samma lag som gäller när man skall svänga in på en huvudled och då har väjningsplikt. Bryr du dig om de blinkar på huvudleden annat än de idioter som bara saktar in och svänger av och låter dig vänta lite till genom att inte signalera detta?

Det största problemet är snarare de som bestämt att vi skall ha cirkulationsplatser istället för korsningar baserat på sitt säkerhetsknarkande. Korsningar fungerar utmärkt om man inte låter idioter framföra fordon. Det är här det hela fallerar. Man måste låta idioter köra. Alltså bygger man om allt så att det skall bli så säkert som möjligt istället. Tänk om alla tvingades göra teoriprovet varje år och köra upp vart femte för att få behålla körkortet samt kopplade fordonens startspärrar till närvaron av ett giltigt körkort? Vad mycket mer patrask det skulle bli på kollektivtrafiken då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in