Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarAtitPannkaka
Meningen är väl egentligen att du inte skall fundera över sådant och som en följd av det inte i aktiv trafik tro att ett fordon är på väg någonstans utan istället veta om det är tomt, fritt och säkert att passera din väjningsplikt som rent lagmässigt kan göra dig till den enda skyldiga vid en olycka helt oberoende av hur det blinkats eller inte.
Förstå mig rätt här nu. Ja, jag måste stanna i vilket fall, men när det kommer en bil som
inte blinkar i det läget jag var i så kommer mitt fokus omedvetet att dras till den bilen.
Kommer han svänga höger som 90% av bilisterna gör här? Kommer han fortsätta? Hur ser det ut bakom, hinner jag i så fall köra in om han svänger höger? Är det fotgängare på övergångsstället på andra sidan där jag ska ut?
Bara på några sekunder bearbetas de här frågorna, och många fler, och beslut ska tas. Om jag
tidigt och
tydligt ser vad medtrafikanterna har för avsikt så faller många frågor och beslut och mitt fokus flyttas till andra ställen. Ser jag direkt vid första blicken på bilen att han har för avsikt att passera framför mig så kan jag ju i stället för att på hugget om han kör höger, i lugn och ro spana av övergångsstället och annat som kan påverka min fortsatta väg.
Med ditt resonemang, att man ska
veta att det är tomt, fritt och säkert, så behövs ju inte blinkers öht i rondeller.