Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 12:38
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Men för helvete det är säkerligen en mupp på Vägeverket som skrivit det där utan någon koll som helst. Att blinka vänster om du ska runda en rondell är så jäkla självklart som det går och bli. Någon borde påminna Vägverket om deras jäkla misstag. Det var så vi fick ta körkort!

Du menar att man inte ska använda vänster blinkers även i en stor två filig och även tre filig rondell?

Vänsterblinkers vid filbyte åt vänster är en självklarhet, oavsett om det gäller rondell eller vanlig väg, men det är inte det jag snackar om. Jag snackar om själva fenomenet att folk tror att en cirkulationsplats är en korsning, och att man därför kan "svänga vänster" i rondellen.

Sen tror jag faktiskt inte Vägverket låter muppar skriva trafikanvisningar helt random.
2007-07-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Fick också "lära" mig detta. Sa emot trafikskoleläraren, han ringde Vägverket och bad mig om ursäkt dagen efter.
Jo, fast jag tog inte körkort för två år sedan, så EU:s riktlinjer fanns inte då.
I likhet med många andra har jag vant mig vid att blinka vänster vid infart i rondellen om jag ska till vänster i den vägkorsning som en cirkulationsplats trots allt är om du lyfter blicken ovanför nästippen. Inga problem om det är en liten rondell med bara en fil, eller hur?
Ligger man i den inre filen i en rondell med mer än en fil blinkar man givetvis höger när man ska byta fil för att ta sig ur rondellen. Problemet löst.
Ditt problem verkar vara att folk ligger och blinkar vänster och samtidigt vrider ratten åt höger, det känns som en helt annan sak...
2007-07-22, 12:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Och hur mycket underlättar det för en bil som ser dig köra runt och blinka vänster i en rondell? Han har ju ingen aning om vart du ska eller var du kom ifrån.

Vad menar du?

Är du dum eller?

Om du ska köra ut i en rondell och ser en bil med vänsterblink i rondellen kan du vara väldigt säker på att den bilen kommer att köra förbi dig, vilket gör att du inte ens behöver fundera på att köra ut i rondellen.

Som några skrev så är det inget krav längre, men att använda blinkersen korrekt gör att andra trafikanter kan förutse dina handlingar och därmed agera efter det.

Att en del är för korkade för att förstå hur det fungerar är tyvärr bara en sorglig del av vår verklighet...
2007-07-22, 12:47
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Att blinka høger i rondell ær ett nytt påfund hos vægverket, men ja, idag ær det det riktiga (enligt lagen) att gøra på det viset. Tidigare var det vænsterblink som gællde. Tror att detta ændrade sig før ett eller två årsedan.

jag skulle tro att høgerblinket vid utfart ær en EU-anpassning. Den enda gången som vænsterblinks resonemanget faller ær nær en rondell har fler æn fyra påfarter. Annars så anser jag att det ær bættre æn det lite hastigt påkomna høgerblinket.

Skall man svænga førsta høger =høgerblink
Skall man køra rætt fram = ingen blink
Skall man svænga vænster = vænster blink

Det förutsätter ju att man håller reda på varifrån den vänsterblinkande bilen kommer ifrån. Vid små rondeller som man ser rakt igenom, funker detta.

Det enda raka är att blinka höger för att visa att man tänker köra ut. Predis som på vilken annan väg som helst. Varför ska man hålla reda på var de andra bilarna ska? Jag håller helt och hållet med Xstar.
2007-07-22, 12:48
Medlem
Det kanske vore bra med nya teori- och körprov när körkortet skall förnyas. En hel del kan ändras på 10 år.

En fråga: om ni kör på en huvudled som svänger vänster i en korsning, men där det finns möjlighet att fortsätta "rakt fram". blinkar ni vänster då också?
2007-07-22, 12:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det förutsätter ju att man håller reda på varifrån den vänsterblinkande bilen kommer ifrån. Vid små rondeller som man ser rakt igenom, funker detta.

Det enda raka är att blinka höger för att visa att man tänker köra ut. Predis som på vilken annan väg som helst. Varför ska man hålla reda på var de andra bilarna ska? Jag håller helt och hållet med Xstar.

Om du ska köra in i rondellen är det ingen nackdel om du vet vart bilarna i rondellen är på väg, eller?
2007-07-22, 12:51
Medlem
brödrosts avatar
Citat:
Om folk blinkade vänster och sen bytte till högerblinkers vid utfart skulle jag inte irriterade mig så pass mycket på detta fenomen. Problemet uppstår när folk tycker att det räcker med ENDAST vänsterblinkers i en rondell, vilket tyvärr är alltför vanligt. Man blinkar alltid höger vid utfart, för fasen!

Det är verkligen ett problem, folk som inte blinkar ut sig i rondeller. Man står där och väntar på att få köra in, och så svänger bilen man väntade på ur innan, utan att ha blinkat!

I vänsterblinkfrågan håller jag dock inte med, är ju bra att signalera vart man är på väg.
2007-07-22, 12:54
Medlem
jomenvisst84s avatar
Var tvungen att skriva ett tillägg: Klart som fan man blinkar höger när man sedan ska ur rondellen!
2007-07-22, 12:59
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Är du dum eller?

Om du ska köra ut i en rondell och ser en bil med vänsterblink i rondellen kan du vara väldigt säker på att den bilen kommer att köra förbi dig, vilket gör att du inte ens behöver fundera på att köra ut i rondellen.

Som några skrev så är det inget krav längre, men att använda blinkersen korrekt gör att andra trafikanter kan förutse dina handlingar och därmed agera efter det.

Att en del är för korkade för att förstå hur det fungerar är tyvärr bara en sorglig del av vår verklighet...

Om man kör in i en rondell och ser en bil blinka vänster då? Ska han köra ut eller inte? Hur länge har han blinkat vänster? Var kom han ifrån? Who knows?

Att använda blinkers korrekt är jättebra, men frågan är ju vad "korrekt" är för något, eller hur? Jag hävdar bestämt att det är korrekt att blinka höger vid utfart från rondell och ingenting annat. Vänsterblinkers vid infart (och speciellt vid utfart) förvirrar otroligt mycket för alla bilar som inte ser var du ursprungligen började blinka vänster. För mig är det fullkomligt logiskt.
2007-07-22, 13:00
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nämenvafan
Det kanske vore bra med nya teori- och körprov när körkortet skall förnyas. En hel del kan ändras på 10 år.

En fråga: om ni kör på en huvudled som svänger vänster i en korsning, men där det finns möjlighet att fortsätta "rakt fram". blinkar ni vänster då också?

Det är klart man inte gör det, om man fortfarande följer vägen! Här ser jag också många idioter som gör fel. Mkt irriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Var tvungen att skriva ett tillägg: Klart som fan man blinkar höger när man sedan ska ur rondellen!

Som sagt, många tycker inte alls det är "klart som fan". Många tycker det räcker att blinka vänster eftersom de själva tror att de "svänger vänster" i rondellen. Vilka idioter.
2007-07-22, 13:03
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brödrost
Det är verkligen ett problem, folk som inte blinkar ut sig i rondeller. Man står där och väntar på att få köra in, och så svänger bilen man väntade på ur innan, utan att ha blinkat!

I vänsterblinkfrågan håller jag dock inte med, är ju bra att signalera vart man är på väg.

Vart är man på väg då? Vänster för dig är inte vänster för mig om vi inte gör entré i rondellen vid samma infart, eller hur? That's the point.

EDIT: För er som inte förstår varför man inte borde blinka vänster i rondell. Kolla på bilden. Tänk att ni gör entré i rondellen och ser att den fula blå Volvon blinkar vänster. Var kom han ifrån (röda punkterna)? Du har ingen aning, och därför vet du inte heller vad som är vänster för honom. Du har alltså ingen aning om vad han menar med vänster och därför ingen aning om hur länge han ska köra i rondellen. Den grå Mazdan i bakgrunden däremot, han blinkar höger och därför vet du enkelt att han ska svänga höger. Den blå bilen däremot, är ett mysterium. Ponera vidare att den blå bilen, som så många gör, inte bryr sig om att byta till högersblinkers vid utfart (i enlighet med de gamla reglerna), då blir den äckliga fula blå bilen en riktig jävla trafikfara.

http://img510.imageshack.us/img510/6237/rondellqx7.jpg
2007-07-22, 13:11
Medlem
Visst kan man blinka vänster i en rondell, kommer man från söder och ska till väster i en rondell blinkar man vänster för att visa att man ska fortsätta köra i rondellen. Sedan när man passerat utfarten innan den man själv ska av på blinkar man höger. Helt omöjligt att missuppfatta vart man e påväg då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in