Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-22, 12:28
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Du verkar inte förstå vad en vänstersväng är. En vänstersväng är när du bryter din fil för att svänga vänster in på en annan väg, ingenting annat. Du kan ALDRIG svänga vänster i en rondell. Att cirkulera i en fil är inte att svänga vänster. Att du svänger ratten till vänster betyder inte att du svänger vänster. Blinkar du i kurvor också?

Jag förstår precis hur du menar, men ser man rondellen som en korsning så svänger du vänster i den. Något som de flesta lärt sig att en rondell är. Och varför blir du sur över att folk är övertydliga? Det är ju bara bra att folk visar var dom ska. Och det står inte att det är föbjudet att blinka vänster i rondell på vvs hemsida, bara att det inte är krav.
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B@MS3
Han vet ju om jag tänker fortsätta köra eller inte, bättre övertydlig än otydlig i trafiken.

Huruvida du ska fortsätta köra i rondellen eller inte betecknas med högerblinkers vid utfart, ingenting annat. Jag vet inte hur många gånger jag sett nåt pucko sitta och blinka vänster i en rondell, sen plötsligt kör han ut! Han tänker väl att det räcker att blinka vänster eftersom han tycker att han "svängde vänster" i rondellen. Såna idioter borde arkebuseras.
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Inget krav kanske men det borde väl vara mer irriterande med folk som inte blinkar vänster när de ska till deras vänstra utfart. Då är man helt ovetande om man kan sticka ut framför dem innan de skall köra rakt fram eller om man måste vänta på dem. Om de blinkar vänster förändrar ju inte ditt handlande överhuvudtaget jämfört med om de inte hade blinkat alls. Dock skall man vara noga med att byta till att blinka höger innan man skall köra ur rondellen.
2007-07-22, 12:29
Medlem
Blå Rutas avatar
Blinkers ska användas vid väsentlig sidoförflyttning där det ej kan missförstås. Och eftersom vi redan konstaterat att man hamnar i rabatten om man svänger mer till väster så KAN det inte missförstås. Man avser att fortsätta köra i rondellen.
Svänger man höger i rondell, blinka höger hela tiden.
Ska man rakt fram, blinka höger när du närmar dig din utfart.
Ska man vänster, blinka vänster, blinka höger när du närmar dig din utfart.

När det är tvåfiligt gäller det förstås lite andra regler. Är det två filer som svänger av vid en utfart och man ligger i vänster så kan det missförstås av folk i högerfilen att man vill svänga in där när man egentligen bara vill ligga kvar i sin fil.

Eftersom skåne är ett jävligt rondelltätt landskap fullt med människor som är idioter och som man inte kan lita på trafiken så är det viktigt att vara tydlig där.
2007-07-22, 12:30
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Jag förstår precis hur du menar, men ser man rondellen som en korsning så svänger du vänster i den. Något som de flesta lärt sig att en rondell är. Och varför blir du sur över att folk är övertydliga? Det är ju bara bra att folk visar var dom ska. Och det står inte att det är föbjudet att blinka vänster i rondell på vvs hemsida, bara att det inte är krav.

Nej, det står faktiskt inte, men det står utförligt vad en rondell är för något, och det är krav på hur du använder blinkers, oavsett om det gäller rondell eller vid vanlig korsning. Och man använder blinkers vid vänstersväng eller filbyte och ingenting annat. Angående övertydlig/otydlig: att blinka vänster i en rondell är så långt ifrån övertydligt man kommer! Många har lärt sig fel angående rondeller, det är förvånansvärt många äldre människor och även många trafikskolor som inte har fattat de nya reglerna.
2007-07-22, 12:31
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Svänger man höger i rondell, blinka höger hela tiden.
Ska man rakt fram, blinka höger när du närmar dig din utfart.
Ska man vänster, blinka vänster, blinka höger när du närmar dig din utfart.

.

Om folk blinkade vänster och sen bytte till högerblinkers vid utfart skulle jag inte irriterade mig så pass mycket på detta fenomen. Problemet uppstår när folk tycker att det räcker med ENDAST vänsterblinkers i en rondell, vilket tyvärr är alltför vanligt. Man blinkar alltid höger vid utfart, för fasen!
2007-07-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Klart man blinkar vänster i en rondell om man ska till vänster. Förr så var detta ett KRAV, något som dom nu tagit bort p.g.a. EU-anpassning. Blinkers handlar om att underlätta för andra trafikanter, hur fan kan du bli störd på att nån visar vart han ska?

Själv blir jag irriterad på dom som inte blinkar vänster, varför inte visa vart man ska??

När jag gick på körskola fick jag lära mig att blinka höger eller vänster i rondellen. Höger om jag skulle till höger och vänster om jag skulle till vänster i korsningen - som ju cirkulationsplatsen ändå är. Skulle jag rakt fram var det inte tal om att blinka över huvud taget. "Man blinkar inte när man kör rakt fram i en korsning".
I takt med att cirkulationsplatserna blir större och större är det klart att det hjälper att blinka höger när man kör ut - det hindrar inte att man visar innan man kör in vilket håll man har för avsikt att köra åt.
2007-07-22, 12:33
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
När jag gick på körskola fick jag lära mig att blinka höger eller vänster i rondellen. Höger om jag skulle till höger och vänster om jag skulle till vänster i korsningen - som ju cirkulationsplatsen ändå är. Skulle jag rakt fram var det inte tal om att blinka över huvud taget. "Man blinkar inte när man kör rakt fram i en korsning".
I takt med att cirkulationsplatserna blir större och större är det klart att det hjälper att blinka höger när man kör ut - det hindrar inte att man visar innan man kör in vilket håll man har för avsikt att köra åt.

Fick också "lära" mig detta. Sa emot trafikskoleläraren, han ringde Vägverket och bad mig om ursäkt dagen efter.
2007-07-22, 12:34
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
att blinka vänster i en rondell är så långt ifrån övertydligt man kommer!

Hur kan det vara det? Du förstår väl att man avser fortsätta sin vänsterkurs, eller är du sinnessvag? Börjar tro att du trollar. Lägger ner den här tråden nu...
2007-07-22, 12:34
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Det "skall" man inte alls göra, inte enligt Vägverket i alla fall (eller enligt vanlig rationell logik). Men du kanske vet något de inte vet?

Men för helvete det är säkerligen en mupp på Vägeverket som skrivit det där utan någon koll som helst. Att blinka vänster om du ska runda en rondell är så jäkla självklart som det går och bli. Någon borde påminna Vägverket om deras jäkla misstag. Det var så vi fick ta körkort!

Du menar att man inte ska använda vänster blinkers även i en stor två filig och även tre filig rondell?
2007-07-22, 12:36
Moderator
Humbugs avatar
zå här ser jag på det:

Så länge de blinkar vänster i rondellen så förutsätter jag att de inte tänker köra ut. man kan blinka vänster men då ska man också vara medveten om hur det uppfattas. Orsakas det en olycka på grund av att bilen blinkar vänster och sedan kör ut ur rondellen så är det idiotens fel.
2007-07-22, 12:37
Bannlyst
Det finns redan en femtioelva sidor lång tråd om detta..
http://www.flashback.org/showthread.php?t=340455

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in