Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-14, 05:52
Medlem
roffeochjags avatar
När jag tog körkort sa körskoleläraren att man ska blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Därför gör jag det. Inget jag tänker på. Det bara sitter i.
Har inget som helst problem med folk som inte gör det, men de avskum som inte blinkar höger när de kör ut kan dra åt helvete.
2012-11-14, 07:01
Medlem
liiths avatar
kom tillbaka när du kör 60tons ekipage.. lättare för mig som lastbilschaufför att planera min körning om folk kunde visa vad dom vill/tänker göra.
2012-11-14, 08:19
Bannlyst
I små rondeller eller där majoriteten av trafiken ska rakt fram blinkar jag vänster och sedan höger. Även när jag kör fort och min hastighet kan lura folk att jag ska rakt fram kan jag blinka vänster.
2012-11-14, 09:50
Medlem
Nattriddares avatar
"Det är aldrig fel att vara tydlig", sa min lastbilslärare när jag tog tunga kortet för många år sedan.

Särskilt när man kommer med en tung lastbil så är det irriterande när folk inte visar vart de ska. Man ska få stopp på hela lasset - och sedan visar det sig att idioten tvärsvänger ut. Man hade alltså kunnat smårulla in i rondellen utan att stanna. Men eftersom den andra trafikanten är egoistisk har han slösat min tid, lastbilens bromsar samt en liten bit av miljön...

Jag ser cirkulationsplatser som runda korsningar. Enkelt att tänka så, för då blinkar man alltid rätt. Men man ska alltid tänka på att blinka UR en rondell! Fan ta pack som inte bemödar sig med att göra det.

En dag när jag är på riktigt dåligt humör kommer jag förfölja en sån egoistisk gris så långt som det krävs och mörda vederbörande!
2012-11-14, 10:11
Medlem
Om du t.ex ska vända i en rondell, dvs köra ut på samma avfart du kom på, så är det jävligt användbart att blinka vänster. Ett lätt sätt att undvika att bli påkörd.

Om du kan underlätta för andra genom att använda blinkers, oavsett om det är rätt eller fel, eller om lagen kräver det, så bör du göra det.
2012-11-14, 12:39
Medlem
När jag tog körkort nämndes det inget om vänsterblink, förutom när man av någon anledning byter körfält, vilket man ju ska undvika i en c-plats, eftersom det är precis som att byta fil i en vanlig korsning. Och man byter inte körfält i en korsning, utan ser till att i god tid ligga rätt från början. Men det vet ju alla.

Däremot fick man lära sig att blinka ut, och att blinka ut på rätt ställe. Alltså, om det c-plats med fyra tillfarts- och infartsvägar, och man kör förbi den första avtagsvägen men ska ut på den andra, blinkar man inte förrän man har passerat den första. Av tydlighetsskäl, naturligtvis. Det står i varenda körkortsbok.

Sen fick man ju lära sig att för helvete hålla undan för bussar och lastbilar. Det brinner i skallen på mig varje gång jag ser någon idiot som klämmer sig emellan, och jag fattar inte hur buss- och lastbilsförarna orkar med det där.
2012-11-14, 12:54
Medlem
Man blinkar för att vara schysst mot sina medtrafikanter! Något som faktiskt är störande på riktig, är när folk inte fattar hur man ska använda dimljusen! Här kan vi snacka om puckon som inte fattar att bilen inte ser coolare ut för att man kör med dimljusen på när det INTE ÄR DIMMA!!! Och de som kör med dimljusen på när det är dimma, förstår inte att man ska BLÄNDA AV när man får möte. Och uppenbarligen så tror många att det är helt ok att köra med dimljus och helljus. Så galet jäkla störigt!! Släck era förbannade dimljus, de gör ändå ingen nytta! Ni är töntar som kör med dimljus, era bilar är töntiga.
2012-11-14, 12:56
Medlem
Hur svårt är det.

1. Ska du höger så blinkar du i god tid till höger och blinkar under hela körningen i rondellen.
2. Ska du rakt fram så blinkar du inte utan kör in i rondellen och efter första avfarten till höger då börjar du blinka höger och sedan svänger av. Samma sak gäller om där är fler än 4 avfarter i en rondell, då blinkar du inte innan du kör in i rondellen utan efter avfarten före du ska ta.
3. Ska du till vänster så blinkar du vänster i god tid, kör in i rondellen och precis efter den avfarten som är rakt fram blinkar du till höger.

Folk som inte blinkar alt blinkar åt helvete för sent kan jag få spel på. Framförallt när det är rusningstrafik.
2012-11-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
Man blinkar för att vara schysst mot sina medtrafikanter! Något som faktiskt är störande på riktig, är när folk inte fattar hur man ska använda dimljusen! Här kan vi snacka om puckon som inte fattar att bilen inte ser coolare ut för att man kör med dimljusen på när det INTE ÄR DIMMA!!! Och de som kör med dimljusen på när det är dimma, förstår inte att man ska BLÄNDA AV när man får möte. Och uppenbarligen så tror många att det är helt ok att köra med dimljus och helljus. Så galet jäkla störigt!! Släck era förbannade dimljus, de gör ändå ingen nytta! Ni är töntar som kör med dimljus, era bilar är töntiga.
Jag håller absolut med!
Det irriterar mig som fan att man blir bländad hela tiden. Det ser inte coolt ut med dimljus på. Det säger bara "hej, jag är en jubelidiot".
2012-11-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Hur svårt är det.

1. Ska du höger så blinkar du i god tid till höger och blinkar under hela körningen i rondellen.
2. Ska du rakt fram så blinkar du inte utan kör in i rondellen och efter första avfarten till höger då börjar du blinka höger och sedan svänger av. Samma sak gäller om där är fler än 4 avfarter i en rondell, då blinkar du inte innan du kör in i rondellen utan efter avfarten före du ska ta.
3. Ska du till vänster så blinkar du vänster i god tid, kör in i rondellen och precis efter den avfarten som är rakt fram blinkar du till höger.

Folk som inte blinkar alt blinkar åt helvete för sent kan jag få spel på. Framförallt när det är rusningstrafik.
Det första är väl korrekt.

Det andra får du formulera om så att man förstår bättre. Du pratar dessutom om minst två olika saker samtidigt.

Angående det tredje:
Det där är felaktigt. Det finns inget krav på att man ska blinka vänster om man ska åt vänster, eftersom det bara finns ett val av körriktning. Läs på Trafikverkets regler som nämnts tidigare i den här tråden. Det här är tydligen oklart fortfarande.
2012-11-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Hur svårt är det.

Det finns inget "rakt fram" i en rondell. Idiot.
2012-11-14, 19:12
Medlem
Jo, på sätt och vis är det så. Jag förstår hur mardi menar nu.

Om det är en c-plats med fyra till- och utfartsvägar (även om det finns c-platser med sex eller fler), och man bara ska köra igenom c-platsen, dvs köra rakt fram, blinkar man efter den första avtagsvägen, men ända tills man kör in på den andra.

En c-plats är i det avseendet, och fler andra, att betrakta precis som vilken korsning som helst.

Men det sista är fel.
Man behöver inte (ska inte?) blinka vänster om man kör in i en c-plats och senare ämnar köra av på vänster sida. Inte enligt lagen.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-14 kl. 19:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in