Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-22, 23:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
"rakt fram" som i 2a utfarten?

Då kan han ju för hela friden lika gärna ha varningsblinkars på,för att verkligen visa att han är en microcefalidiot!

De flesta (inte SÅ många,va?) som SKA upp i mitten,har OFTAST gula roterande ljus på taket...

Förklara istället vad en som inte blinkar alls tänker göra!

För där har man inte ens en avlägsen chans att SE vart han är på väg,förrens efter han svängt,om han inte har en nyare bil,då lyser dimljusen,lite "hip,som happ"..

Rakt fram som i att man kör runt inne i CP. Andra utfarten är andra utfarten. Trodde vi var klara med detta det finns inget rakt fram eller vänster utfarter i en CPA enbart höger utfarter. Blinkar man inte skall man inte svänga av utan köra runt inne i CPA hur svårt är det?
2010-01-22, 23:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Rakt fram som i att man kör runt inne i CP. Andra utfarten är andra utfarten. Trodde vi var klara med detta det finns inget rakt fram eller vänster utfarter i en CPA enbart höger utfarter. Blinkar man inte skall man inte svänga av utan köra runt inne i CPA hur svårt är det?
DET,är tydligen skit svårt att fatta!!

En dag för länge sedan (typ i våras) räknade jag under en kortare färd (15 min/5CPL'er) hur många som INTE använde blinkers alls,även de som gjorde filbyten,svängde i korsningar osv.

Jag fick ihop till 60!!! fordon (eller,rättare sagt förare),som inte blinkade alls,när de SKULLE ha gjort det!
(Nej,jag räknade INTE VB i cpl,som missad blinkning!!)

"OffT"
Ang. rakt fram,om du kör en bil och en passagerare guidar dig till ett ställe du inte varit på och h#n säger "Kör rakt fram i rondellen!" Tar du andra avfarten,åker upp i gräset,eller kör du runt,runt,runt och samtidigt idiotförklarar din passagerare,"För det finns inget rakt fram!"
2010-01-22, 23:55
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Aha, fail på mig.

Jag förstår ditt scenario men du behöver tänka: "Han blinkar inte, då ska han vidare runt och jag måste stanna" istället för: "Han blinkar inte, då ska han inte vidare runt och jag kan köra."

Sen är det mycket riktigt irriterande om det kommer en bil åkandes som inte blinkar och man själv stannar för att man tror att han ska vidare runt och man ser fanskapet åka ut och man har stannat i onödan. Fast då har jag irriterat mig på att han inte blinkat höger.
Eftersom folk är värdelösa på att blinka så är det väl bara bra att man har som regel att blinka åt vilket håll man än ska? Logiskt. Tycker du inte det själv?
Och eftersom min bilskolelärare, som såklart kan alla regler och sitter dagarna i ända i bilen med elever, säger att man ska göra det så är det nog vettigast
2010-01-22, 23:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Eftersom folk är värdelösa på att blinka så är det väl bara bra att man har som regel att blinka åt vilket håll man än ska? Logiskt. Tycker du inte det själv?
Och eftersom min bilskolelärare, som såklart kan alla regler och sitter dagarna i ända i bilen med elever, säger att man ska göra det så är det nog vettigast

Säger han att man skall göra det har han fel och borde inte vara bilskolelärare.
2010-01-23, 00:02
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Säger han att man skall göra det har han fel och borde inte vara bilskolelärare.
Men asså kan du förklara för mig vad som gör det så bra med att försvåra för andra bilister i trafiken hellre än underlätta? Finns det fördelar? Han har aldrig sagt att det är en regel, han säger att man "ska" göra det. Precis som att stå till höger i rulltrappan igen.
2010-01-23, 00:06
Medlem
Citat:

Fast du skriver ju själv att folk är värdelösa på att blinka. Hur ska vi då få dom att börja blinka vänster?

Kan ju vara en anledning till att man ändrat på reglerna. För nu är ju reglerna att om en bil kommer utan blinkers så är tanken att han ska vidare och man stannar = ingen krock.
Förr var ju reglerna att om en bil kom utan blinkers så var ju tanken att han inte skulle vidare runt och man körde ut = möjlig krock.
2010-01-23, 00:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nä,såklart han inte borde var det!

Bara för att han enl.utsago säger skall,när han skulle säga BÖR,FÅR,eller KAN...
2010-01-23, 00:13
Medlem
orvarens avatar
Hur i helsefyr,ska man veta om en bil som kommer i cpl'en är en som inte blinkar alls,eller om han bara blinkar höger?
(Ja,för efteråt,så ser man ju åt vilket håll han for åt,men INNAN!! Har för mig att man "i god tid ska ge tecken...",va?)
2010-01-23, 00:22
Bannlyst
tyngdpunkten i problemet ligger i att alla! varenda jävel utav vänsterblinkarne anser att en rondell och en korsning är samma sak och beter sig som om det vore det, med detta har de synnerligen svårt att våga erkänna trots åtskilliga förklaringar och bevis här i tråden av mej och många andra. länkar till VV:S lärobok finns, men inte ens detta anser VB:arna duger. VB:arna försvarar sig desperat med diverse löjliga och lögnaktiga argument som barn skulle göra.

denna felaktiga och ologiska ståndpunkt leder till dödsfall i det långa loppet. bara att inse. varför tror ni det började byggas rondeller istället för korsningar - jo för att man INTE ville ha korsningar där. man ville få ner olycksantalet och man vill få ett smidigare trafikflöde m.m....Dags för VB:arna att läsa på och lära sig hur man kör i en rondell.
2010-01-23, 00:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Men asså kan du förklara för mig vad som gör det så bra med att försvåra för andra bilister i trafiken hellre än underlätta? Finns det fördelar? Han har aldrig sagt att det är en regel, han säger att man "ska" göra det. Precis som att stå till höger i rulltrappan igen.

Du skall inte köra onykter.
Du skall stanna vid stopplikt.
Du skall släppa fram bilar från höger.

Skall antyder att du måste göra det.

Du borde inte köra för länge utan att villa.
Du borde blinka vänster.
Du borde inte ha en större jacka på dig när du kör.

Saker som trafikskolle läraran tycker du borde göra men som det inte finns krav på. Antyder att det är rekommenderat men inget krav för att klara körkortet eller straffbart.
2010-01-23, 00:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
tyngdpunkten i problemet ligger i att alla! varenda jävel utav vänsterblinkarne anser att en rondell och en korsning är samma sak och beter sig som om det vore det, med detta har de synnerligen svårt att våga erkänna trots åtskilliga förklaringar och bevis här i tråden av mej och många andra. länkar till VV:S lärobok finns, men inte ens detta anser VB:arna duger. VB:arna försvarar sig desperat med diverse löjliga och lögnaktiga argument som barn skulle göra.

denna felaktiga och ologiska ståndpunkt leder till dödsfall i det långa loppet. bara att inse. varför tror ni det började byggas rondeller istället för korsningar - jo för att man INTE ville ha korsningar där. man ville få ner olycksantalet och man vill få ett smidigare trafikflöde m.m....Dags för VB:arna att läsa på och lära sig hur man kör i en rondell.
Ligger i att alldeles förmånga inte blinkar alls!
Och än en gång: Bra att DU vet hur JAG kör!
Hmm,få se nu..Jag har lite svårt att komma ihåg senast JAG orsakade en krock..hmm..tror det var -90,dagen innan Elmias stora påskmässa med bilar..

Men då kör jag kanske inte så mycket och visst finns det de som kör mer,för jag ligger bara på runt 20-30mil om dagen,då jag jobbar,det har jag bara gjort i 17år...

Gläfs inte så stort om länkar hit och dit,för du ids tydligen inte själv läsa dem!

Då hade du nog kunnat se,att tom VägVerket REKOMMENDERAR vänsterblink!

Men att man SKA vänsterblinka,nej! Det rekommenderas bara!

"Men för lata hundar är marken alltid frusen!"
2010-01-23, 00:49
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Fast du skriver ju själv att folk är värdelösa på att blinka. Hur ska vi då få dom att börja blinka vänster?

Kan ju vara en anledning till att man ändrat på reglerna. För nu är ju reglerna att om en bil kommer utan blinkers så är tanken att han ska vidare och man stannar = ingen krock.
Förr var ju reglerna att om en bil kom utan blinkers så var ju tanken att han inte skulle vidare runt och man körde ut = möjlig krock.
Säg att 20 av 100 blinkar ÖHT.

Säg då att de som förstår att använda sin lilla spak,skulle kunna förmedla ytterligare lite information till sin omgivning?

Då skulle ju iaf 20/100 visa lite tydligare vart de ska!

Skadan med det?
(Vem fan,med förståndet i behåll,tror att någon som VB i en cpl ska köra upp på gräset? Allvarligt?)

Men visst,avsaknaden av VB,gör att "man får vänta och se",vilket man får om de inte blinkar alls också.

Alltså!

Varför ha blinkers alls?

Ta bort skiten och ersätt med dimljus!

Det är ju något som gärna används iaf!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in