Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-05-02, 00:50
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så helt plötsligt blir det OK att göra filbyte utan att blinka på "en väg som svänger",som det så gärna jämförs med...

Man lägger sig ju i innerfilen så fort man åker in i rondellen. Dvs du kör in och lägger dig i vänster fil på en gång. Alltså inget filbyte.
2012-05-02, 08:58
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Man lägger sig ju i innerfilen så fort man åker in i rondellen. Dvs du kör in och lägger dig i vänster fil på en gång. Alltså inget filbyte.
Mm,hm...

Man "bara hamnar" i den inre filen,utan att passera den yttre/högra..

Och de som inte blinkar får antingen sakta in,eller köra genom bussen..

Att det inte är lag på att man MÅSTE blinka,innebär inte att det är FEL att göra det..

Liksom att det inte är lag på att hålla upp en dörr för en äldre/handikappad människa,men det är ju ganska snällt/trevligt/omtänksamt att göra det,eller hur?

Om man KAN underlätta,bör man inte göra det?

Eller ska vi alla börja köra blint efter lagen och skita i att göra ett vitten mer än lagen kräver?
(åka högerfil varv,efter varv t.ex)

Fine! Då kommer jag se till att jag är säker på att vara en dm före in i cpl'en med nosen (då har ju jag företräde för jag var inne i cpl'n) att det sedan tar en förmiddag att få fart på mitt tunga fordon,kommer ju inte vara mitt fel/bekymmer,men jag kan ju garantera att jag kommer vara ännu mer ivägen!

Att knulla getter är även något vi då också borde göra,för det är också i lagen tillåtet ännu,tyvärr..
2012-05-02, 18:06
Medlem
zepofans avatar
Jävla tjat om "innerfil" och "ytterfil". De flesta gamla vägkorsningar som numera är omgjorda till cirkulationsplatser har en fil. Det är i sådana så CP som vänsterblink är till större hjälp än i de stora där avstånden mellan avfarterna är betydligt större.
2012-05-03, 08:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jävla tjat om "innerfil" och "ytterfil". De flesta gamla vägkorsningar som numera är omgjorda till cirkulationsplatser har en fil. Det är i sådana så CP som vänsterblink är till större hjälp än i de stora där avstånden mellan avfarterna är betydligt större.
Absolut är det till större hjälp i de mindre,men det gör ju inte att det är värdelöst i en större CPL.
(långt där-i-från..)
2012-05-03, 11:10
Medlem
Janne-Taikons avatar
Blinkar alltid i CPL för att jag vet att 33% av dem som sitter och kollar, får psykbryt när man gör det

Sen ser jag inga som helst problem med att vara tydlig med mina intentioner i trafiken, faktum är att jag mer ser det som en styrka än som en svaghet.
2012-05-03, 17:34
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Du är en sån typ som man blir förbannad på när man ska in i CP eftersom du inte blinkar när du tänker köra ur CP trots att trafiklagstiftningen säger att så är det korrekta sättet.

Vad du tycker hör inte hemma i trafiken utan det är vad lagen säger och inget annat!

Spelar det någon roll för dig om jag inte blinkar eller ej om jag ändå ligger i högerfilen och ska rakt fram? Om det nu gör dig så arg så tycker jag synd om dig.
2012-05-03, 19:57
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Spelar det någon roll för dig om jag inte blinkar eller ej om jag ändå ligger i högerfilen och ska rakt fram? Om det nu gör dig så arg så tycker jag synd om dig.

Det kan ju vara så att han står och väntar på att få åka in. Och om du då blinkar höger när du ämnar lämna så kan ju han åka in direkt.

Att stå där och se ett missfoster lämna c-platsen utan att blinka höger kan få en att vilja ta ett varv runt och följa efter fanskapet, slita upp dörren och bryta loss blinkers-pinnen. För den används ju inte.
2012-05-03, 19:59
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Blinkar alltid i CPL för att jag vet att 33% av dem som sitter och kollar, får psykbryt när man gör det

Sen ser jag inga som helst problem med att vara tydlig med mina intentioner i trafiken, faktum är att jag mer ser det som en styrka än som en svaghet.

Blinkar du även vänster varje gång du närmar dig en avfart på tex motorvägen, för att visa att du inte hade tänkt att lämna motorvägen? Risken är ju då att du lurar dom bakom att du tänker byta fil.
2012-05-03, 20:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Blinkar du även vänster varje gång du närmar dig en avfart på tex motorvägen, för att visa att du inte hade tänkt att lämna motorvägen? Risken är ju då att du lurar dom bakom att du tänker byta fil.
Skillnaden är ju att det inte står någon på en anslutande väg framför och väntar på att köra in på motorvägen. I en CP så är vänsterblink i huvudsak inte en upplysning till trafiken bakom, utan till mötande/inkörande trafik.
2012-05-03, 20:36
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det kan ju vara så att han står och väntar på att få åka in. Och om du då blinkar höger när du ämnar lämna så kan ju han åka in direkt.

Att stå där och se ett missfoster lämna c-platsen utan att blinka höger kan få en att vilja ta ett varv runt och följa efter fanskapet, slita upp dörren och bryta loss blinkers-pinnen. För den används ju inte.

Ytterligare ett aggressionsmongo tydligen. Om du skulle tagit i beaktande att jag skulle blinkat vänster om jag nu skulle åkt vidare för att ta den sista vägen ur rondellen skulle ju inte det problemet existera eller hur?

Förövrigt blir man fan mörkrädd när man läser i denna tråden hur folk hetsar upp sig över, vad dom anser, vara fel beteende i en rondell. Utan någon som helst förståelse för att det antagligen beror på hur man är upplärd av vare sig föräldrar eller körskolelärare. Jävlar vilka bistra liv ni måste leva som sitter i bilen och vill hämnas för något sådant.

Tänk att det finns lika många som hatar er i sådana fall för att ni INTE blinkar vänster inledningsvis om ni ska vänster i rondellen, då man isf kan ana att ni ska rakt fram istället.

Självklart ska man blinka höger när man ska ur rondellen så ingen tar upp den skitsaken igen.
2012-05-03, 20:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Men vafan hur jävla svårt kan det vara?

Ska man direkt höger efter man kommit in i rondellen blinkar man höger, ska man rakt fram blinkar man inte alls, ska man vänster blinkar man vänster sen höger när man väl ska köra ut.. Så gör jag och tycker det är RÄTT!

Citat:

Citat:
Ytterligare ett aggressionsmongo tydligen. Om du skulle tagit i beaktande att jag skulle blinkat vänster om jag nu skulle åkt vidare för att ta den sista vägen ur rondellen skulle ju inte det problemet existera eller hur?

Förövrigt blir man fan mörkrädd när man läser i denna tråden hur folk hetsar upp sig över, vad dom anser, vara fel beteende i en rondell. Utan någon som helst förståelse för att det antagligen beror på hur man är upplärd av vare sig föräldrar eller körskolelärare. Jävlar vilka bistra liv ni måste leva som sitter i bilen och vill hämnas för något sådant.

Tänk att det finns lika många som hatar er i sådana fall för att ni INTE blinkar vänster inledningsvis om ni ska vänster i rondellen, då man isf kan ana att ni ska rakt fram istället.

Självklart ska man blinka höger när man ska ur rondellen så ingen tar upp den skitsaken igen.
Jasså, du har ändrat dig nu?

2012-05-03, 21:04
Medlem
Man blinkar bara när man ändrar körriktning, t ex byter körfält. Men rekordet var i alla fall när en ung kvinna (jo, så var det) som låg i vänsterfilen STANNADE mitt i en rondell och blinkade höger, för hon skulle byta körfält JUST DÄR och ville köra ur ur rondellen! Jag och alla andra fick tvärnita mitt i korsningen!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in