Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-04-29, 16:43
Medlem
0ldMans avatar
Om alla människor alltid hade blinkat när de kör ur så hade vänsterblink varit onödigt. Men så är knappast fallet.

De värsta stolpskotten är de som bara blinkar vänster. När jag ser en sån bil vet man att personen bakom ratten har noll koll.
2012-04-29, 16:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Du verkar uppenbarligen ha aggressionsproblem som hetsar upp dig över olika åsikter i ett såhär lätt ämne. Jag förlåter dig då du uppenbarligen inte har alla hästar hemma.
Det verkar snarare vara du som inte har alla indianer i kanoten. Vad gör du om mer för regler för att du "anser det vara rätt"? Står du över Svea Rikes lag på något sätt och kan göra hur du vill? Ta och kamma till dig för fan!
2012-04-29, 17:58
Medlem
Svizzeras avatar
Blinka vänster i en rondell? Hur tusan har man kommit på den idén egentligen? Hur konstigt och ologiskt som helst och ett fenomen som jag endast iaktagit i Sverige. Det är lika löjligt som att gå omkring med hjälm som fotgängare.
2012-04-29, 19:09
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det verkar snarare vara du som inte har alla indianer i kanoten. Vad gör du om mer för regler för att du "anser det vara rätt"? Står du över Svea Rikes lag på något sätt och kan göra hur du vill? Ta och kamma till dig för fan!

Haha ta dina piller och säg åt mamma din att stoppa om dig.
2012-04-29, 20:04
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lagen säger att man skall blinka ut ur CP. Vad du anser vara rätt eller inte hör inte hit! Hur fan skulle det se ut om alla skapade sina egna regler efter vad de tycker är rätt?

Det är alltså ett tag sen du tog körkort? Eller så körde du med din mamma/pappa som lärde sig på det sättet och inte har uppdaterat sig på vad som gäller i dag.
Ja det var ett tag sen. Men min systers dotter som jag övningskör med gör likadant utan att jag har sagt något om det. Det är nog från skola till skola med andra ord.
2012-04-29, 20:34
Medlem
Jag har haft ett par körlektioner nu med olika körskollärare och hur säger de då? Jo, ska du höger, blinka höger från början. Ska du rakt fram, blinka höger "inne" i rondellen. Ska du vänster/tillbaka till samma som du kommer ifrån ska man blinka vänster. Det underlättar för andra medtrafikanter och på så sätt också trafiksäkerheten.
2012-04-29, 21:14
Medlem
Jokerrs avatar
Jag har inga problem med folk som blinkar vänster i rondeller... Kan dock inte förstå mig på de som aldrig blinkar. Onödig trafikfara
2012-04-29, 21:31
Medlem
LucioFontanas avatar
Håller med TS fullständigt! Han har helt rätt. Statistiken i första inlägget stämmer dessutom med hans test innan, så det e lika många flashbackare som blinkar vänster i rondeller som i verkligheten. Men jag blir själv mer irriterad på folk som ligger i omkörningsfilen och blockerar och tror de utför något slags privat polisiärt uppdrag samtidigt som man riktigt hör hur de tänker. -"Men herregud man får ju ändå inte köra fortare än jag gör nu iaf". Att blinka till vänster i det fallet i hopp om att dåren framför tittar i backspageln, betyder inofficellt att jag vill förbi, men det är överkurs i sverige iaf bland folk med modell tröttare bilar. (ca 90% av alla kärror)
2012-04-29, 21:38
Medlem
LucioFontanas avatar
70 % blinkar vänster i rondellen enligt undersökningen här på flashan så det e överrep. av FBackare i verkligeheten då alltså. Jävligt märkligt att 70 % e uberkorkade 29% e medelkorkade och 1 % e medelbegåvade.

Trots detta kan säkert 80% visa upp VG i snittbetyg trots att de är efterblivna.
2012-04-29, 21:42
Medlem
Skrt^s avatar
Om alla bara blinkade ut sig skulle problemet inte existera.

Att blinka vänster när det är det enda håll man kan köra åt är som att åka med varningsblinkers på raksträckor. Det säger varken bu eller bä.

Om ingen högerblinkning sker i rondell så förutsätter jag att bilen avser fortsätta i körfältet. Därmed stannar jag. Visar det sig att bilen svänger av utan att blinka får han lyssna på min tuta.

Blinkar bilen vänster antar jag att föraren avser att köra in i jordhögen.
2012-04-29, 22:14
Medlem
Min körskolelärare sa att det är otroligt dumt att inte blinka vänster i rondellen. Blev även tillsagd att göra det på uppkörningen, han sa att det ger pluspoäng. Ser heller ingen anledning till att inte göra det. 7/10 bilister jag stöter på ligger i stort sett i någon påhittad fil i mitten och blinkar inte vänster. Blir lagomt jobbigt att avgöra vart fanskapet ska.
2012-04-29, 23:32
Medlem
majordoes avatar
Att blinka vänster i rondeller tycker jag är ett väldigt smart alternativ. ...

Ska man till vänster så kan man blinka åt vänster.
Och när man passerat 2/4 av rondellen så ska man slå om till höger.

Ska man rakt fram så ska man vänta med och blinka tills man passerat 1/4 av rondellen, sedan blinka åt höger,

Och ska man åt höger så blinkar man höger. Det kan inte bli simplare!
(Men det kan bli värre, eftersom de flesta skiter i och blinka överhuvudtaget.)

Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Du verkar uppenbarligen ha aggressionsproblem som hetsar upp dig över olika åsikter i ett såhär lätt ämne. Jag förlåter dig då du uppenbarligen inte har alla hästar hemma.

Haha, +1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in