Lika väl som man FÅR åka högerfil hela varvet runt (givetvis utan att blinka,förrens man ska ut och blinkar höger) är det ett vettigt sätt att åka cpl?
För den varianten är helt enligt lagen! (jätte smart "lag"!!)
nej, nej, nej där har du fel
givetvis kan du inte både växla, veva ned rutan och tuta samtidigt
Har flera gånger påpekat att SPECIELLT när man kör tunga fordon (vilket du troligtvis inte gör,va?) kan man ha stor nytta av att veta var bilarna är påväg,då man i dessa fordon både vill och måste (även KAN) planera sin körning så långt fram det går.
MYCKET FÖR ATT INTE STOPPA UPP ANNAN TRAFIK I T.EX. EN CIRKULATIONSPLATS...
Då vissa är upp till 25 meter långa och accar som en pormask!
(från stilla stående,ja även annars också)
Vet man redan när en bil är påväg in i cpl,var den ämnar åka,så kan man då anpassa farten till denna,så att i bästa fall ingen av dessa behöver stanna!
How's that for "nytta"? Mindre utsläpp,bättre flyt (vilket någon uttryckte sin motvilja mot också iofs) ,gladare trafikanter-säkrare trafik. Bara för att nämna det som jag precis kom på.
Tror jag lämnar denna tråden (igen), det kvittar hur många gånger vi förklarar. Bilden av en femåring som skriker högljutt och samtidigt slår sig själv på öronen för att slippa höra några motargument från oss framträder allt tydligare.
Säg att jag åker in i cpl och du står vid av/på-farten mitt emot och jag ska av på den tredje avfarten. Jag kommer alltså att passera dig här, hur kommer det att påverka dig här om jag blinkar till vänster i cpl? Om jag vore den som kom mitt emot så skulle jag snällt få anta att bilen kommer passera och anpassa min fart efter det, vänsterblink eller inte, eftersom inte alla blinkar vänster.
Blinkar bilen vänster så kan jag inte ens vara säker på att bilen kommer passera eftersom alla lär ut olika och vissa säger att man till och med ska blinka vänster bara man ligger i vänstra körfältet även om man ska "rakt fram".
Vänsterblinket blir alltså onödigt, ungefär som att göra polismans stopptecken åt bilarna medan man passerar ett övergångsställ.
Eftersom att man ser ljuset från blinkern från längre håll har man en längre sträcka att anpassa farten under. Man kan tex i vissa fall sänka hastigheten så man inte behöver stanna bilen helt för att släppa fram muppen som kommer mitt emot. Som tidigare nämnt så är det nog mera praktiskt för förare av trötta lastbilar.
Tyvärr så måste man utgå från att alla andra medtrafikanter är idioter (trafiksäkert tänkande) men ibland så tummar man på att dom kanske gör lite rätt ibland också.
Ett annat alternativ är om man kommer med cykel från samma håll på en cykelväg som går parallelt så kan man avgöra tidigare om man ska korsa vägen rakt rakt fram eller vänster (och slippa bromsa in hårt då det kostar som fan om man har V-bromsar) om det finns övergångställen vid alla 4 utfarter och man ska över till en cykelväg på andra sidan vägen.
Även som fotgängare kan det vara praktiskt att veta att man kan göra en skarp vänstersväng ut över övergångstället utan att den andra bilen behöver stanna (Annars kan man ju ta övergångstället rakt fram).
Sen finns det även rondeller där man måste svänga vänster (Kan finnas sånna där färdriktningsvisare eller vad dom heter på marken innan) om man är i vänster körfält, då syns det tydligare vart man ska om man signallerar.
Jag förstår ditt resonemang fullständigt, det ska ju ses som en enkelriktad väg med utfarter åt höger. Trots det så lär alla trafikskolor jag har hört talas om (senaste 3 åren) ut att man ska signallera åt vänster vid vänstersväng så lite poäng finns det med det förutsatt att dom som utnyttjar det gör rätt.
Tror jag lämnar denna tråden (igen), det kvittar hur många gånger vi förklarar. Bilden av en femåring som skriker högljutt och samtidigt slår sig själv på öronen för att slippa höra några motargument från oss framträder allt tydligare.
Sorgligt,men sant...
Kan någon (inte du,för du vet ju tydligen "en del" om saken..) förklara VAD det är som stör,så förbannat/problemet/nackdelen med att visa vart man ska genom att (icke lag-nödvändigt,men vettigt att göra iaf.) vänster blinka (givetvis på rätt sätt )??
Jag kan iaf inte se några nackdelar...
Men som sagt..Det är kanske bara att acceptera att en del inte VILL förstå/lära sig och bara skita i denna tråd..
Har flera gånger påpekat att SPECIELLT när man kör tunga fordon (vilket du troligtvis inte gör,va?) kan man ha stor nytta av att veta var bilarna är påväg,då man i dessa fordon både vill och måste (även KAN) planera sin körning så långt fram det går.
MYCKET FÖR ATT INTE STOPPA UPP ANNAN TRAFIK I T.EX. EN CIRKULATIONSPLATS...
Då vissa är upp till 25 meter långa och accar som en pormask!
(från stilla stående,ja även annars också)
Vet man redan när en bil är påväg in i cpl,var den ämnar åka,så kan man då anpassa farten till denna,så att i bästa fall ingen av dessa behöver stanna!
How's that for "nytta"? Mindre utsläpp,bättre flyt (vilket någon uttryckte sin motvilja mot också iofs) ,gladare trafikanter-säkrare trafik. Bara för att nämna det som jag precis kom på.
och du tror fortfarande att störst går först? läs på lite bättre lille du
kör man en lastbil borde man VERKLIGEN stanna upp innan man kör in i rondellen.
och du tror även att all trafik i det här landet ska anpassa efter några jävla lastbilar
jesus.
ni mer korkade än jag trott. tror ni att ni är så jäkla viktiga bara för att ni har en "stor" bil. svettiga nötter är vad ni är.
rätta till kepsen, stäng gylfen, lägg undan porrtidningarna och fokusera istället på själva körningen är några råd till er.
och du tror fortfarande att störst går först? läs på lite bättre lille du
kör man en lastbil borde man VERKLIGEN stanna upp innan man kör in i rondellen.
och du tror även att all trafik i det här landet ska anpassa efter några jävla lastbilar
jesus.
ni mer korkade än jag trott. tror ni att ni är så jäkla viktiga bara för att ni har en "stor" bil. svettiga nötter är vad ni är.
rätta till kepsen, stäng gylfen, lägg undan porrtidningarna och fokusera istället på själva körningen är några råd till er.
Kan Du visa mig VAR/NÄR jag skrivit det???
Ja,är du så duktig på att köra,så Blinkar väl du i cpl och då åker JAG inte ut och blockerar DIN väg med företräde och allt!
Men skiter du i att blinka,så skiter jag i om du får vänta lite när jag försöker få fart på min pormask till fordon!
Men du anser väl att helst skulle ALLA tunga fordon vara bannlysta från vägarna och när det inte funkar(behöver jag förklara varför?),så ska de minsann STANNA och vänta på sin tur,SÄRSKILT i rusningstrafik.
Kan ju berätta en hemlis..Vet du hur många bilar som skulle få stå bakom två tunga-fordon,som står bredvid varandra och väntar på SIN TUR i en cpl,vid rusningstrafik??
Jo! Tills rusningstrafiken har tagit slut! (eller tills någon med mer förståelse för trafik,än Du,har stannat och släppt fram dem... )
Mitt råd till dig är: Ta några lektioner med tunglastbil,det enda du behöver är väl ett "lämp"!
Så får du se världen från en annan vinkel..
(troligtvis har du tröttnat stå vid en cpl,efter,låt mig gissa! 5 minuter,utan tillstymmelse till luckor,förutom de som uppstår när folk,som inte blinkar alls helt plötsligt åker ut "framför näsan" på dig,alltså utfarten innan den du står på..)
FYI När jag kör har jag varken tidning/ar ,keps,eller Telefon klistrad i örat! Är dessutom inte svettig heller,då AC'n funkar ypperligt i de fordon jag kör!
Att man vid vissa tillfällen KAN behöva visa tunga fordon SPECIELL hänsyn i trafiken,var inget som du varken ville,eller kunde förstå i körskolan,eller du kanske är självlärd?
Men visst! Kör EXAKT efter lag boken,men glöm då inte övriga lagar.. T.ex. Den om tidelag! Det är inte FÖRBJUDET att knulla getter!
Betyder det,att du gör det?? ROFL
Senast redigerad av orvaren 2010-07-07 kl. 21:31.
Inte direkt ordagrant men du tycker det ju är okej att bara köra ut i rondellen för att någon inte blinkar vänster. Så trots att någon rent bibliskt följer regelboken så tycker du det är okej att blockera denne. Rimmar ju lite illa med allt snack om trafiksäkerhet som ni yrkesförare är gudar över.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mitt råd till dig är: Ta några lektioner med tunglastbil,det enda du behöver är väl ett "lämp"!
Så får du se världen från en annan vinkel..
(troligtvis har du tröttnat stå vid en cpl,efter,låt mig gissa! 5 minuter,utan tillstymmelse till luckor,förutom de som uppstår när folk,som inte blinkar alls helt plötsligt åker ut "framför näsan" på dig,alltså utfarten innan den du står på..)
Återigen så är det det uteblivna högerblinket du irriterar dig på.
Kan ju berätta en hemlis..Vet du hur många bilar som skulle få stå bakom två tunga-fordon,som står bredvid varandra och väntar på SIN TUR i en cpl,vid rusningstrafik??
Jo! Tills rusningstrafiken har tagit slut! (eller tills någon med mer förståelse för trafik,än Du,har stannat och släppt fram dem... )
I rusningstrafik får vi alla stå och vänta. Personbil som lastbil.
I rusningstrafik får vi alla stå och vänta. Personbil som lastbil.
Den stora skillnaden är att om man ska följa lagen till punkt och pricka,så skulle man få stå runt en halvtimme vid varje cpl,om inte någon har vett att släppa in en buss/lastbil..
Men det visste väl du också,eftersom du ofta kör tungafordon?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!