Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Nu är du som alla andra i tråden. Svarar inte på frågan och kommer istället till slut till samma ställe som samtliga VB-företrädare.
Du hade tom fetmarkerat men lyckades ändå inte svara på frågan. Hur får ett VB dig att slippa stanna?
Väldigt enkelt, ser jag att det kommer många bilar som ska svänga vänster i rondellen så kan jag snabbt sakta ner från tex 6ans växel till 3an istället och rulla på den då jag vet att det inte kommer bli en öppning de närmsta sekunderna. Ser jag däremot en bil kommandes utan att blinka något alls har jag ingen aning om ifall denna kommer köra ut ur rondellen eller fortsätta i rondellen och behöver därför
chansa. Om någon blinkar vänster men ändå kör ut gör det inte så himla mycket då jag ändå fortfarande har rull på ekipaget (bara lite lägre hastighet). Om någon däremot blinkar höger men fortsätter i rondellen måste jag slänga mig på bromsen och kommer troligen bli tvungen att stanna helt.
När jag är på väg in i en rondell är jag inte intresserade av vilka fordon som tänker köra ut ur den, jag vill bara veta vilka som ska fortsätta i rondellen. Därför är ett VB av stor betydelse för mig då jag snabbt ser hur situationen ser ut.
/Kör ut ca 3-4 turer om dagen med 60 ton i många rondeller i varierande storlekar.
Jag antar att du förstår att det är "kört" om man måste stanna innan en rondell med ett 60 tons ekipage, då kan man i princip inte köra in i den utan att stanna ett par bilar om det är någorlunda med trafik. Bara att rulla på 4ans växel tjänar in många sekunder jämfört med att behöva starta från stillastående.
PS : Jag förstår att VB hade varit helt överflödigt om
ALLA blinkade HB ut från rondeller. Men så är det inte och så kommer det troligen aldrig bli, så den lilla gruppen av oss som försöker göra det bästa av situationen blinkar VB.