Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Visst är det så, men nu räknas det som att man ligger i vänsterfilen medan man passerar högerfilen som redan finns där så länge du redan ligger i vänsterfilen, inget blinkande för att byta fil behövs i denhär situationen. Annars skulle jag inte ha klarat nån av mina uppkörningar då de är väldigt petiga på just filbyten och sånt och jag blinkar aldrig ett enda blink till vänster efter att jag åkt in i cpl och inte på väg in heller.
Denhär duskussionen hurvida ni blinkar vänster några blink medan ni passerar högerfilen är ju rent utsagt löjlig, har tammejfan aldrig hört någon påstå att man gör ett filbyte för att man "passerar" högerfilen på väg in, aldrig har jag sett nån som gör det heller.
Däremot ser jag en hel del yra folk som blinkar vänster hela vägen från inträde i cpl till tredje avfarten, och det kan ni ju knappast mena att det är pga att ni passerade högerfilen för länge sedan.
DET kan jag mycket väl hålla med dig om att det är riktigt pantat att göra,lika så
blinka höger hela vägen till tredje avfarten,
åka MOT färdriktningen (jo,jag har råkat ut för det,flera gånger!),
åka i högerfil till tredje avfarten(det är dock LAGLIGT att göra

)
Men att blinka vänster (som de 8-10 körskolorna
här lär ut,som även polisen
här gör) från infart (tänk t.ex. vid klockan 06.00 )
tills strax innan filbyte (vid klockan 11.30-12.00) då man blinkar höger (filbyte/förflyttning i sidled,utfart) enl. LAGEN och fortsätter blinka höger ut (vid klockan 09.00).
Att det sedan imte är LAG på att ge teckenåt vänster innebär ju inte att det är OLAGLIGT.

(jämför med att åka högerfil,varv,på varv,vilket ÄR lagligt!)
Däremot kan det ge mer uppmärksamma förare/förare,som planerar sin körning långt fram (framför allt förare av tunga fordon) MER information än vad lagen föreskriver.
Visst,inget blink=stanna kvar i cpl,MEN,har du noterat hur många som skiter i att blinka helt?
Är då någon kapabel att visa att den tänker stanna i cpl,så vet man ju att den
använder blinkers iaf..