Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä,jag har aldrig sett en bil!
(Har nog bara kört runt 60000mil minst i jobbet,tagit körkort två gånger och gjort teorin inför en tredje,men sket i att ta A kortet,då jag prioriterade semester med familjen följande sommar och sålde hojen)

Orkar inte bry mig längre om detta ämne,har säkert skivit över 300 inlägg,men med dårars envishet så ska det minsann inte gå att begripa att det kan underlätta i trafiken,TROTS att det inte är LAG på att göra det.

Skit helt i att blinka,jag bryr mig inte,åker väl bara ut om jag tycker att det finns "läge" för det..

För jo,efter över 17år i yrkestrafik,så HAR man en hyffsad uppfattning över vart folk är på väg även om de inte blinkar dock underlättar ju den lilla orangea lampan ,men visst gör man felbedömningar då och då men "det spelar ingen större roll" då man inte får kör in i någon oavsett om den gjort fel,eller inte,så det blir till att VÄNTA i cpl'n tills jag kommit därifrån!

Helt otroligt att man efter 17 år i yrkestrafik och antagligen en hel del privat trafik fortfarande blir förvirrad av filbyten och cirkulationsplatser.
2010-06-23, 20:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Helt otroligt att man efter 17 år i yrkestrafik och antagligen en hel del privat trafik fortfarande blir förvirrad av filbyten och cirkulationsplatser.
Och vart har jag skrivit att jag blir förvirrad? (visa gärna!)

Snarast är det ju andra här,som blir "förvirrade och äcklade" när man visar med största tydlighet vart man är på väg,men inte ens det har gått fram?

2010-06-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Om du kommer på en påfart till en motorväg och vill direkt ut i vänsterfil "spelar det ingen roll" då?
klockren kommentar. Enligt vissa idioter i denna tråden. Så behöver jag inte blinka om man "bara fortsätter rakt fram". Ja gisses vad korkade folk kan vara.
2010-06-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
klockren kommentar. Enligt vissa idioter i denna tråden. Så behöver jag inte blinka om man "bara fortsätter rakt fram". Ja gisses vad korkade folk kan vara.

Du fortsätter ju inte bara "rakt fram" om du byter fil, hur fan kan det vara så svårt att förstå?
När du kommer upp på en motorväg så är det normalt en påfarts fil där du ligger längst till höger på en tillfälligt 3-filig väg, här ska du alltså accelerera för att sedan byta fil åt vänster.

När du far in i en cpl och ligger i vänsterfilen så behöver du inte göra något filbyte till vänster fil, du ligger redan i vänster fil. Vägen liksom bara fortsätter här, så funkar en cpl.
2010-06-23, 21:40
Medlem
orvarens avatar
Jaaa,begriper inte folk det?

Att man bara "Är" i den inre filen utan att passera den yttre!
2010-06-23, 22:05
Medlem
Såklart man blinkar vänster, det är det dom lär ut i körskolorna... sen blinkar man ut höger när man ska svänga av i en vänstersväng. Thats the truth!!
2010-06-23, 22:33
Medlem
orvarens avatar
Here's for non-blinking,phone-speaking,newspaper-reading,pizza-eating (and so on) morons that can't drive!
http://www.youtube.com/watch?v=5fbBR...eature=related
2010-06-23, 23:49
Medlem
Citat:
Du fortsätter ju inte bara "rakt fram" om du byter fil, hur fan kan det vara så svårt att förstå?
När du kommer upp på en motorväg så är det normalt en påfarts fil där du ligger längst till höger på en tillfälligt 3-filig väg, här ska du alltså accelerera för att sedan byta fil åt vänster.

När du far in i en cpl och ligger i vänsterfilen så behöver du inte göra något filbyte till vänster fil, du ligger redan i vänster fil. Vägen liksom bara fortsätter här, så funkar en cpl.

Du byter inte fil, men väg! CPL:en är ju enligt er icke VB:are en enda väg som går runtrunt. Då kan det ju inte vara samma väg som du redan åker på? Eller vägen flera vägar på samma gång? I sådana situationer brukar det vara på sin plats att blinka i alla fall.
2010-06-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Du byter inte fil, men väg! CPL:en är ju enligt er icke VB:are en enda väg som går runtrunt. Då kan det ju inte vara samma väg som du redan åker på? Eller vägen flera vägar på samma gång? I sådana situationer brukar det vara på sin plats att blinka i alla fall.

Jaha så nu helt plötsligt så vänsterblinkar ni ifall ni ska till vänster i en cpl, fast bara ifall man ligger i den vänstra filen innan och sedan ska fortsätta åka i den vänstra filen.

Och sedan fortsätter blinka vänster genom hela cpl för att visa att ni ska vidare, eller är det byta fil ni ska göra fortfarande?

Nu får ni väl ändå ta och bestämma er varför ni håller vänsterblink genom en cpl.

Och nej man byter ingen jävla fil ifall man ligger i vänsterfilen och sedan fortsätter åka i vänsterfilen.
2010-06-24, 00:05
Medlem
Citat:
Jaha så nu helt plötsligt så vänsterblinkar ni ifall ni ska till vänster i en cpl, fast bara ifall man ligger i den vänstra filen innan och sedan ska fortsätta åka i den vänstra filen.

Och sedan fortsätter blinka vänster genom hela cpl för att visa att ni ska vidare, eller är det byta fil ni ska göra fortfarande?

Nu får ni väl ändå ta och bestämma er varför ni håller vänsterblink genom en cpl.

Och nej man byter ingen jävla fil ifall man ligger i vänsterfilen och sedan fortsätter åka i vänsterfilen.

Jag har inte pratat om hur jag blinkar eller ska/bör blinka. Det enda jag är ute efter är att du visst byter fil. Din väg tar ju slut, du får därför passera CPL:ens högerfil innan du hamnar i vänsterfilen igen.

Jag brukar förövrigt inte vänsterblinka om jag ligger i högerfil i en rondell, dels eftersom de som ligger i vänsterfil kan få för sig att jag ska in i deras fil men framförallt på grund av att man planerat sin körning dåligt om man kör mer än ett halvt varv i högerfil.
2010-06-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Jag har inte pratat om hur jag blinkar eller ska/bör blinka. Det enda jag är ute efter är att du visst byter fil. Din väg tar ju slut, du får därför passera CPL:ens högerfil innan du hamnar i vänsterfilen igen.

Jag brukar förövrigt inte vänsterblinka om jag ligger i högerfil i en rondell, dels eftersom de som ligger i vänsterfil kan få för sig att jag ska in i deras fil men framförallt på grund av att man planerat sin körning dåligt om man kör mer än ett halvt varv i högerfil.

Nej min väg tar inte slut, den fortsätter genom cpl.
2010-06-24, 00:34
Medlem
Men ni vänsterblinkare...Om det finns 4 avfarter i en två-filig cirkulationsplats, och ni ska åka ut på avfart nr. 3, så brukar man ju lägga sig i den innersta filen tills det är dags att svänga ur... Men, om ni blinkar vänster hela tiden så blir ni tvingade att tokkorsa båda filer för att nå avfarten när det är dags att svänga ut? Hur går det till om det är mycket trafik? För ni åker väl inte i den yttersta filen och blinkar vänster?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in