Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-24, 15:14
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
"Källa på de'!!!"

Det är väl flera gånger redan förklarat att du kan ringa,titta på körskolorna och fråga själv..
Nej, man kan inte påstå att man har bevis för att sedan säga att det är upp till motparten att själv leta reda på dem.
2009-07-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Tidigare? Den är ju aktuell från i år sett till informationstexten, eller som mest 7 månader gammal om man kollar på publikationsdatum. Menar du att reglerna har ändrats igen, inom de närmaste månaderna?

Om sidan ger spridda budskap så är det en dålig källa och bör ignoreras totalt.

Men du kan väl länka direkt till den sådan så är ju saken ur världen. Det är väl inte så jobbigt.

Du verkar ha tränat på att göra dig dummare än du är.

Vem har sagt att reglerna har ändrats? Ingen!!

Det vi har sagt ätt VV å ena sidan har sin info ut till allmänheten om hur de menar att man kan/ska köra i rondell. Där står inget om att VB är förbjudet, och minns jag rätt står heller inte att man inte får VB. Det står att man inte behöver VB.

Å andra sidan så säger VV Förarenhet till körskolorna att lära ut VB och att man vill att man ska använda VB i rondell.

Jag kan hålla med om att det är märkligt att VV säger olika saker på olika avdelningar, men så är det alltså.

Sen kommer du med ännu ett dumt påstående.

Det är ju för fan inte sidan Svensk Trafiksäkerhet som ger spridda budskap. De redovisar ju för fan bara vad de fått för svar från VV i deras mailkonversation i ämnet. Det är alltså VV som ger spridda budskap!!! Men visst kan vi ignorera VV som källa om du vill det.....

Jag hade väldigt gärna gett dig länken direkt till den saken, en jag har ju redan förklarat att det är lite lurigt att hitta den, så därför kan du ju försöka lite själv om du är intresserad istället för att imitera en gökunge och vänta på att blir matad. Hittar jag tillbaka till länken så kommer jag att trycka upp den i näsan på dig så du blir tyst....

Dr Tinnitus
2009-07-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Och visst är det lätt, att köra runt och blinka hejvilt på en tom asfaltsplan. Så mycket mer komplicerat blir det på väg till jobbet i en stökig rondell.

Exempel 3: Jag närmar mig en rondell från söder. Jag ser en bil mitt i rondellen, som blinkar väster. Vad betyder detta?

Tolkning enligt dig: Bilen ämnar fortsätta cirkulera. Jag kör därför ut i rondellen. ---> KONSEKVENS: Krock!!! Boom! Blam! Spam!
Bilen kom österifrån och försökte visa utfart åt söder (vänster för bilen).

Betalar du självrisken åt mig, Dr Tinnitus? Asfaltslogiken fungerade ej Och anledningen därtill är att på en asfaltsplan då två bilar möts är det uppenbart vad som avses med "vänster". I en rondell är det allt annat än uppenbart. Det enda som är otvetydigt i en rondell är högerblinkers, vilket avser utfart.

Jag har inga större problem att tolka och ha nytta av VB i rondell, det sitter liksom i ryggmärgen. Om du inte är kapabel att klara av det så kanske du ska hålla dig till enklare saker i trafiken?

Sen verkar du ju i ditt exempel tro att bara för att VB används så kan man skita i allt annat och bara köra ut? Fortfarande gäller att VB läggas till alla andra signaler och intryck man får av situationen och sen väljer man vad man kan eller inte kan göra utifrån resultatet av de samlade signalerna och intrycken.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 15:26
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det vi har sagt ätt VV å ena sidan har sin info ut till allmänheten om hur de menar att man kan/ska köra i rondell. Där står inget om att VB är förbjudet, och minns jag rätt står heller inte att man inte får VB. Det står att man inte behöver VB.

Du kan få vänsterblinka bäst du vill - och alltid ta den innersta filen. Men det får inte falla i konflikt med övriga bestämmelser.

Det står inte att man inte får tuta när man kör in i rondellen, men det betyder inte att man ska eller bör göra det.

Sedan får du återigen förklara var det fetstilta står, för inte är det i publikationen från VV.
2009-07-24, 15:27
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Du verkar ha tränat på att göra dig dummare än du är.

...så därför kan du ju försöka lite själv om du är intresserad istället för att imitera en gökunge och vänta på att blir matad. Hittar jag tillbaka till länken så kommer jag att trycka upp den i näsan på dig så du blir tyst....

Du borde ha en blinkers för personangrepp, så du kan förvarna oss andra

Blink blink!
2009-07-24, 15:28
Medlem
shredders avatar
Citat:
Och visst är det lätt, att köra runt och blinka hejvilt på en tom asfaltsplan. Så mycket mer komplicerat blir det på väg till jobbet i en stökig rondell.

Exempel 3: Jag närmar mig en rondell från söder. Jag ser en bil mitt i rondellen, som blinkar väster. Vad betyder detta?

Tolkning enligt dig: Bilen ämnar fortsätta cirkulera. Jag kör därför ut i rondellen. ---> KONSEKVENS: Krock!!! Boom! Blam! Spam!
Bilen kom österifrån och försökte visa utfart åt söder (vänster för bilen).

Betalar du självrisken åt mig, Dr Tinnitus? Asfaltslogiken fungerade ej Och anledningen därtill är att på en asfaltsplan då två bilar möts är det uppenbart vad som avses med "vänster". I en rondell är det allt annat än uppenbart. Det enda som är otvetydigt i en rondell är högerblinkers, vilket avser utfart.
Men, är du dum på något sätt?

Jag tror ingen härinne menar att man skall ha vänsterblink på när man kör ut ur rondellen. Debatten handlar väl, såvitt jag har förstått det, huruvida det är vettigt att ha vänsterblinkers på inne i rondellen om man skall till vänster.

När man skall ut ur rondelljäveln så är det väl för fan självklart att man blinkar höger?
2009-07-24, 15:30
Medlem
Citat:
Du kan få vänsterblinka bäst du vill - och alltid ta den innersta filen. Men det får inte falla i konflikt med övriga bestämmelser.

Det står inte att man inte får tuta när man kör in i rondellen, men det betyder inte att man ska eller bör göra det.

Sedan får du återigen förklara var det fetstilta står, för inte är det i broschyren.

Får jag inte ta den yttersta filen då, och köra runt? Med eller utan VB?

Det har stått i någon av de olika upplagorna av denna information från VV att man inte behöver VB i rondell. Om det inte står i just den du kikat i vet jag inte.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 15:36
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredder
Men, är du dum på något sätt?

Jag tror ingen härinne menar att man skall ha vänsterblink på när man kör ut ur rondellen. Debatten handlar väl, såvitt jag har förstått det, huruvida det är vettigt att ha vänsterblinkers på inne i rondellen om man skall till vänster.

När man skall ut ur rondelljäveln så är det väl för fan självklart att man blinkar höger?

Tyvärr är det inte självklart för alla, nej. Många använder vänsterblinkers på det sätt jag beskrev. Detta, tillsammans med de logiska tveksamheterna kring vad "vänster" kan betyda för bilister som kommer från olika håll, gör vänsterblinkers till i bästa fall onödigt och i värsta fall en rejäl jävla trafikfara.
2009-07-24, 15:36
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det är märkligt att VV säger olika saker på olika avdelningar, men så är det alltså.

Ok, det här vägverket måste vara en riktig konspirationsbenägen myndighet.

Först ger de ut en sorts information till allmänheten, sedan ger de ut annan "intern" information till körskolor (dock inte till den jag gick på). Men om man ringer dit så får man den interna informationen.

De gick alltså igenom hela proceduren med en regeländrig, för att egentligen kunna smyga med att det här med VB egentligen ligger kvar, istället för att inte göra något alls och så hade problemet varit ur världen.

Allt detta är på order av en fd. chef som tydligen "ställde till det" för cirka 10 år sedan. Men de har fortfarande inte rättat till felet, utan bara pumpar ut falska uppgifter om trafikregler till folket.

Citat:
Får jag inte ta den yttersta filen då, och köra runt? Med eller utan VB?

Det har stått i någon av de olika upplagorna av denna information från VV att man inte behöver VB i rondell. Om det inte står i just den du kikat i vet jag inte.

Dr Tinnitus
Återigen så är det någon källa som tydligen jag inte har, men som du inte kan producera... Suck...
2009-07-24, 15:51
Medlem
Citat:

Återigen så är det någon källa som tydligen jag inte har, men som du inte kan producera... Suck...

Duger denna....?

http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Där står att det inte är krav på teckengivning in i rondellen, vilket då gäller både VB och HB.

Jag har även sett en annan utgåva där det stått om VB i själva rondellen, har inte hittat den än men jag ska se om jag kommer ihåg var jag såg den.

Har du vågat dig på att ringa några olika körskolor än då? De stänger om ca 10 min...

Dr Tinnitus
2009-07-24, 15:56
Medlem
shredders avatar
Citat:
Tyvärr är det inte självklart för alla, nej. Många använder vänsterblinkers på det sätt jag beskrev. Detta, tillsammans med de logiska tveksamheterna kring vad "vänster" kan betyda för bilister som kommer från olika håll, gör vänsterblinkers till i bästa fall onödigt och i värsta fall en rejäl jävla trafikfara.

Ja, om man är dum som ett spån.
2009-07-24, 15:58
Medlem
Här en sak till dig herr renstek, läs och gråt.....

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=53-...735201,00.html

Läs vad hon säger om hur de lär ut rondellkörning om man ska till tredje utfarten...

Kan du börja tro på mig och Skalman nu?

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in