Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-18, 13:05
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew Martin
Man kanske skulle börja att blinka med helljuset när man kör in och hänvisa beteendet till VV:s text.
Ja,det borde ju inte förvirra något,speciellt för de som redan nu tycker det är "förvirrande" att med vänsterblinkers visa vart man är på väg..
2010-01-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew Martin
Man kanske skulle börja att blinka med helljuset när man kör in och hänvisa beteendet till VV:s text.
du är inne på något. står ju inte ens med vad man ska blinka med i vv:s text. ska börja lattja lite alla ljus samt lite ljudsignal för att visa vart jag ska.

dock tkr jag att folk som säger att det underlättar me signalering i rondell i trafiken ska tänka sig för.

ponera att du ska vända i en rondell. hur ska du signalera det? slå på varningsblinkers?
2010-01-18, 19:42
Medlem
B. Mystics avatar
men fy fan vilka löjliga argument ni har till att åtsidosätta vv's information.

rondell - cirkulationsplats
blinka - använda körriktningsvisare

Alla, inklusive er själva, att det är det som menas. Ni klarar bara inte av att själva vägverket har sagt emot er.
2010-01-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
men fy fan vilka löjliga argument ni har till att åtsidosätta vv's information.

rondell - cirkulationsplats
blinka - använda körriktningsvisare

Alla, inklusive er själva, att det är det som menas. Ni klarar bara inte av att själva vägverket har sagt emot er.

rondell-delen i mitten av en cirkulationsplats. (du får inte köra där, du måste köra runt den)

blinka = något du gör med ögonen.

betvivlar pga detta att det är vv föreskrift (inte saxad iaf). vv brukar kunna skilja pickar och morötter...

jag anser att signaliering med körriktningsvisare inte är säkert iom att;
1. du kan inte signalera att du vänder i en rondell så metoden hjälper inte alls andra medtrafikanter.
2. inte ovanligt med cirkulationsplatser (där jag bor) med ngn buske eller pryl i mitten av allt vilket gör att man får jävligt svårt att se andra bilister signalerar iaf.
3. en cirkulationsplats är en enkeltriktad väg
2010-01-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin312
rondell-delen i mitten av en cirkulationsplats. (du får inte köra där, du måste köra runt den)

betvivlar pga detta att det är vv föreskrift (inte saxad iaf). vv brukar kunna skilja pickar och morötter...

1. du kan inte signalera att du vänder i en rondell så metoden hjälper inte alls andra medtrafikanter.
2. inte ovanligt med cirkulationsplatser (där jag bor) med ngn buske eller pryl i mitten av allt vilket gör att man får jävligt svårt att se andra bilister signalerar iaf.

Men herregud människa, det är väl inte svårt att klicka på en PDF-länk och se själv att den är från vägverket? Avsnittet är hämtat ur vv:s publikation som utkommer några gånger om året (kanske en gång i månaden, minns inte riktigt).
2010-01-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Men herregud människa, det är väl inte svårt att klicka på en PDF-länk och se själv att den är från vägverket? Avsnittet är hämtat ur vv:s publikation som utkommer några gånger om året (kanske en gång i månaden, minns inte riktigt).
såg icke länken. ganska dumt av mig. dock står jag fast vid att agj tkr det är fel att säga att det underlättar trafiken.
2010-01-18, 22:26
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:

Som nämnt hundra gånger tidigare så är artikeln hämtad ur en vv-publikation. Tryck på länkhelvetet så får du se.
Artikeln är skriven i vardagssvenska. Fatta!!!!!
2010-01-19, 08:50
Medlem
Så, nu har alltså VB-motståndarna fått svart på vitt att t o m VV anser att VB vid cirkulationsplatskörning underlättar för medtrafikanterna (och det som underlättar för medtrafikanterna brukar ofta också underlätta för dig själv), men kan då VB-motståndarna ta detta till sig då? Nä, då ska de göra sig löjliga och tramsa om VV och att det kan väl ändå inte VV ha sagt. Tidigare så hänvisade de till VV och att de bara skrev att man inte behöver VB, och tolkar det som att man inte ska VB. När de nu ser att VV själva säger att VB underlättar för medtrafikanterna så påstår de plötsligt att VV har fel, och utnämner sig själva till trafikexperter....

En annan sak som många kanske inte tänker på, är att med medtrafikakanter så innefattar det även fotgängare. Och då det är väldigt vanligt med övergångsställen (riktiga eller oskyltade) i eller vid cirkulationsplatsens anslutningsvägar så kan även de ha stor hjälp av att se vart bilarna har tänkt ta vägen, vilket då VB kan hjälpa till med och underlätta för fotgängarna.

Dr Tinnitus
2010-01-19, 08:53
Medlem
Mvks avatar
det är klart man blinkar vänster om man ska vänster i rondellen. Hur ofta byter man fil INNE i rondellen?
Det värsta som finns är folk som åker in i en rondell, inte blinkar och man förmodar att dom ska ut men nej, dom ska fortfarande snurra i rondellen.

man blinkar vänster tills man ska ut från rondellen.
enda gången man inte blinkar vänster är när man ska "rakt fram" (andra höger) eller höger (första höger).
PUNKT SLUT.
LÅS TRÅD.
2010-01-19, 09:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
du är inne på något. står ju inte ens med vad man ska blinka med i vv:s text. ska börja lattja lite alla ljus samt lite ljudsignal för att visa vart jag ska.

dock tkr jag att folk som säger att det underlättar me signalering i rondell i trafiken ska tänka sig för.

ponera att du ska vända i en rondell. hur ska du signalera det? slå på varningsblinkers?
Vad fan ska du vända för?

Det är ju jävligt dumt att åka MOT färdriktningen!!
2010-01-19, 09:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:

1.Vända ska man väl ändå inte göra? Det är ju en "enkelriktad väg"!!
2.Det FINNS andra fordon än din Lamborghini,som man sitter BETYDLIGT högre i,ex.vis lastbil,buss..Dä ser man LÄTT vad folk innan cirkulationsplatsen signalerar med sin körriktningsvisare.
3.Se #!..

Alternativt till #1.Hur svårt kan det vara? Är du enbent,eller kommer du från Finspång? Man blinkar givetvis vänster(med körriktningsvisaren,inte röven,eller ögonen),tills det är dags för filbyte åt höger,samt utfart ur cirkulationsplatsen. Om det är 3,eller 45 utfarter dit spelar ju ingen roll..
2010-01-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
1.Vända ska man väl ändå inte göra? Det är ju en "enkelriktad väg"!!
2.Det FINNS andra fordon än din Lamborghini,som man sitter BETYDLIGT högre i,ex.vis lastbil,buss..Dä ser man LÄTT vad folk innan cirkulationsplatsen signalerar med sin körriktningsvisare.
3.Se #!..

Alternativt till #1.Hur svårt kan det vara? Är du enbent,eller kommer du från Finspång? Man blinkar givetvis vänster(med körriktningsvisaren,inte röven,eller ögonen),tills det är dags för filbyte åt höger,samt utfart ur cirkulationsplatsen. Om det är 3,eller 45 utfarter dit spelar ju ingen roll..

klart du kan vända i en cirkulationsplats. du kör in på den enkelriktade vägen. kör på den o svänger av. nu råkar den enkelriktade vägen leda till dit jag kom ifrån.

eller är det förbjudet att köra in på vägar som leder tillbaka till dit jag börja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in