Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-24, 10:45
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Enda gången jag blinkar när jag är på väg in i en rondell är när jag ska ta första avfarten och då blinkar jag höger.

Jag blinkar inte vänster i en rondell eftersom ingen blinkning innebär att jag ska fortsätta med rondellkörningen. Enda undantaget är större rondeller där jag blinkar vänster om jag byter från höger till vänster fil inne i rondellen.
Då gör du FEL!!!

Det är nämligen LAG på att blinka vid filbyte åt höger och vid utfart ur CPL!

Att blinka vänster är inte MOT lagen,men man kan heller inte få böter för det.
(Om man gör det på rätt sätt givetvis.)

Men börja med att blinka på rätt sätt åt höger till att börja med..
2010-06-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har jag någonsin PÅSTÅTT det?

Mycket bra att du blinkar höger vid filbytet i cpl och utfart! (cred till dig!)

Tänk om ALLA gjorde det? Då skulle VB-nyttan helt försvinna,men nu är det ju inte en perfekt värld vi lever i,så de som har den mentala kapaiteten att förstå och kunna på ett korrekt sätt blinka vänster,kommer ju fortsättningsvis kunna underlätta för andra,lika kompetenta förare,som vill/kan planera sin körning och då förstå att bilen som blinkar kommer stanna kvar i cpl (och inte kommer åka upp i rondellen,gräset i mitten)

Om man nu blinkar vänster som jag beskrev,vad är det som är så "förvirrande"/"äckligt",jag kan ju tyvärr inte förstå det..

Däremot,om jag ser en bil,som just åkt in i cpl (vid kl 06.00) och jag kommer fram till min infart (vid kl 12.00) SER jag då att den bilen blinkar vänster,ja då stannar jag,så den kan åka,blinkar den inte får den vänta,då jag kanske (för i "just den här" cpl åker de flesta rakt fram,och ingen blinkar typ.)förutsätter att den ska raktfram. men nä,då ska den till tredje utfarten och blir helt rabiat,för att mitt fordon accar som en pormask (0-50km/h på 30sek.)

Där bryter du mot lagen eftersom du har väjningsplikt och inte bilen som kommer åkande i cpl.
Vill dom vara jävliga så kan dom ju lägga fronten i sidan på din bil och du åker på vållande, jag väntar själv på ett bra tillfälle då min bil har börjat rosta lite och jag skulle gärna få ihop lite ersättning till en ny.
2010-06-24, 11:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Där bryter du mot lagen eftersom du har väjningsplikt och inte bilen som kommer åkande i cpl.
Vill dom vara jävliga så kan dom ju lägga fronten i sidan på din bil och du åker på vållande, jag väntar själv på ett bra tillfälle då min bil har börjat rosta lite och jag skulle gärna få ihop lite ersättning till en ny.
Ja visst gör jag det! Men då bryter även du mot lagen,då man alltid ska ha sådan fart att man kan stanna framför varje förutseebart OCH oförutseebart hinder!

Vill jag vara jävlig,så fortsäter jag köra och kör över bil-jäveln!

Vad är trösten då med ex.vis avklämda ben?

"Han skulle lämnat företräde!" Stor tröst..
2010-06-24, 11:07
Moderator
rancors avatar
Jag kör 4-hjuling och blinkar alltid vänster för annars så kör bilarna ut rätt framför mig och jag måste tvärnita för att inte köra in i sidan på dem.

I början testade jag att inte blinka vänster, bara höger när jag valde att köra ut ur rondellen men det var helt enkelt för farligt då bilister inte förstår att man är snabb som en iller och dem tror dem hinner in i rondellen....

// rancor
2010-06-24, 11:09
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Då gör du FEL!!!

Det är nämligen LAG på att blinka vid filbyte åt höger och vid utfart ur CPL!

Att blinka vänster är inte MOT lagen,men man kan heller inte få böter för det.
(Om man gör det på rätt sätt givetvis.)

Men börja med att blinka på rätt sätt åt höger till att börja med..

Jag skrev om att blinka på väg in i en rondell. Självklart blinkar jag alltid höger när jag ska lämna rondellen eller vid filbyte åt höger men det skrev jag inget om.
2010-06-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ja visst gör jag det! Men då bryter även du mot lagen,då man alltid ska ha sådan fart att man kan stanna framför varje förutseebart OCH oförutseebart hinder!

Vill jag vara jävlig,så fortsäter jag köra och kör över bil-jäveln!

Vad är trösten då med ex.vis avklämda ben?

"Han skulle lämnat företräde!" Stor tröst..

Som jag sa så kör man bara sönder fronten, och även ifall jag ska ha sådan fart att jag kan stanna vid oförutsedda händelser så kommer jag inte åka på det eftersom nån jävla rondell-rambo som slänger sig ut mitt framför gör mer fel än jag. Så länge man kör in lite snyggt i sidan så blir du vållande.

Sen ifall du börjar köra över mig efter att ha kastat dig mitt ut framför mig kommer du även åka på vållande till kroppsskada alternativt vållande till annans död. Känns ju värt för att jävlas lite?
2010-06-24, 11:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag skrev om att blinka på väg in i en rondell. Självklart blinkar jag alltid höger när jag ska lämna rondellen eller vid filbyte åt höger men det skrev jag inget om.
Vad bra! Ledsen att jag missuppfattade dig!
2010-06-24, 11:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Som jag sa så kör man bara sönder fronten, och även ifall jag ska ha sådan fart att jag kan stanna vid oförutsedda händelser så kommer jag inte åka på det eftersom nån jävla rondell-rambo som slänger sig ut mitt framför gör mer fel än jag. Så länge man kör in lite snyggt i sidan så blir du vållande.

Sen ifall du börjar köra över mig efter att ha kastat dig mitt ut framför mig kommer du även åka på vållande till kroppsskada alternativt vållande till annans död. Känns ju värt för att jävlas lite?
Ja ja,du gör ju som du vill!

Kör in i sidan med flit på ett annat fordon och testa vad ersättningen blir..

Har du otur,så blir hela skulden din.. Det kan även vara så illa att ett större fordon FAKTISKT är före dig in i cpl'en men inte hunnit "ur vägen" för dig,men kör in i den,det blir nog bra!

Gå sedan ut och gorma/hota en busschaufför,nita gärna denne också,då blir det fängelse (våld mot tjänsteman/hot mot tjänsteman)!
2010-06-24, 13:00
Medlem
Citat:

Har du otur,så blir hela skulden din.. Det kan även vara så illa att ett större fordon FAKTISKT är före dig in i cpl'en men inte hunnit "ur vägen" för dig,men kör in i den,det blir nog bra!

Gå sedan ut och gorma/hota en busschaufför,nita gärna denne också,då blir det fängelse (våld mot tjänsteman/hot mot tjänsteman)!

Det är ju bara kolla var skadan sitter, ifall nån idiot kör ut mitt framför bilen är det klart jag inte blir vållande. Sitter skadan typ i förardörren så blir knappast jag vållande.

Nu är jag ganska duktig på att tvärnita mitt framför självmordsrådjur och annat skit som skuttar in framför bilen men i det läget så hade jag nog bara låtit det smälla och få pengar för bilen.
2010-06-24, 14:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det är ju bara kolla var skadan sitter, ifall nån idiot kör ut mitt framför bilen är det klart jag inte blir vållande. Sitter skadan typ i förardörren så blir knappast jag vållande.

Nu är jag ganska duktig på att tvärnita mitt framför självmordsrådjur och annat skit som skuttar in framför bilen men i det läget så hade jag nog bara låtit det smälla och få pengar för bilen.
"kör ut mitt framför bilen" Ja,och när du kör in i bussen strax framför bakhjulen/i släpet på lastbilen,då har den "kört ut mitt framför bilen"? (nära en ROFL,men inte riktigt..)

Troligtvis behöver inte en utredare vara kärnfysiker för att inse att föraren av den bilen borde ha sett detta fordon redan innan infart i cpl och i det läget undra vad fan han kör in i en lastbil/buss för?

Om föraren av det tunga fordonet dessutom ser att stollen tänker försöka köra "igenom" släpet,så kommer h#n troligtvis ställa sig på bromsen,så du kör in i ett stillastående fordon..Vems "fel" tror du det blir?

Go figure..

Mer frågor?
2010-06-24, 17:58
Medlem
Grannfrun, en läckerbit, högbystad, ligger och solar i bara mässingen.....dessutom BLINKAR hon men inte till vänster utan höger och höger igen.

Mitt blinkdon blinkar bara vänster.....hur gör jag för att komma runt hennes rondell?

Måste jag blinka tillbaka?
2010-06-24, 18:06
Medlem
Citat:

Dra nu i handbromsen och ställ frågan: "Vad säger centern om detta?"

Kan de avliva alla RONDELLHUNDAR och vilken sekulisering kan Maud O då åberopa?

Tänk gärna efter flera gånger innan du ger mig ett svar!

Denna fråga avgör Centerns framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in