Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-23, 12:16
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Alltså, vad är det du inte fattar? Körskolelärare lär ut vänsterblink i cirkulationsplats. Saker och ting behöver inte stå i lagboken för att fatta att mycket av trafik handlar om sunt förnuft och att vara tydlig. Sunt förnuft vet vi ju redan att du saknar, men det är en annan sak.

Men, kolla på illustrationen igen. Om du kommer från motsatt håll lite efter den bilen som är på väg in i cpl, hur kan du inte tycka att det är dig behjälpligt att denne blinkar vänster? Du vet ju då att denne ska förbi din infart. Om denne inte blinkar alls så blir du osäker och stannar och om de är en senblinkare (eller inte blinkar alls) och kör ut innan din påfart så kan jag nog tänka mig att du sitter där med bultande ådra i pannan, det finns ingenting i dina inlägg i tråden som tyder på att du har tålamod och lugn i trafiken. Eller tycker du att det är störande med folk som blinkar höger innan de kommer fram till CPL också? Så jävla störande kan det inte vara med VB att du sitter här och gör dig själv till driftkucku i inlägg efter inlägg. Om jag tidigt och tydligt visar var jag ska i en cpl så stör det ingen (förutom spån, som du själv).

Om körskollärare lär ut vänsterblink (i enfiliga rondeller eller där inget filbyte inom rondellen görs) kan han/hon orsaka att eleven ej blir godkänd. Jag vet fall där detta inträffat.

Rondellreglerna är enkla. Ingen blinkning = bilen planerar att fortsätta köra i rondellen, högerblink = bilen planerar att lämna rondellen vid nästa utfart. Enkelt och glasklart.

Hur kan det vara att hjälpa till att vänsterblinka? Om jag kommer fram till en rondell och någon dåre vänsterblinkar hur skall jag veta vad han vill? I de flesta fall håller man inte reda på när varenda bil körde in i rondellen. Vad är vänster för bilen som just nu kör? Är det avfart 1, 2, eller 3? Eller kanske 4?

Nej, skärp er. Lägg ned vänsterblinket och följ reglerna.

Förresten, hittar ni på egna personliga regler och körsätt vid andra tillfällen också? Kanske tutar ni var 10:de meter på motorväg? Eller använder varningsblinkers när ni kör i stadstrafik? Eller helljus vid fickparkering?
2010-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Om körskollärare lär ut vänsterblink (i enfiliga rondeller eller där inget filbyte inom rondellen görs) kan han/hon orsaka att eleven ej blir godkänd. Jag vet fall där detta inträffat.

Rondellreglerna är enkla. Ingen blinkning = bilen planerar att fortsätta köra i rondellen, högerblink = bilen planerar att lämna rondellen vid nästa utfart. Enkelt och glasklart.

Hur kan det vara att hjälpa till att vänsterblinka? Om jag kommer fram till en rondell och någon dåre vänsterblinkar hur skall jag veta vad han vill? I de flesta fall håller man inte reda på när varenda bil körde in i rondellen. Vad är vänster för bilen som just nu kör? Är det avfart 1, 2, eller 3? Eller kanske 4?

Förresten, hittar ni på egna personliga regler och körsätt vid andra tillfällen också? Kanske tutar ni var 10:de meter på motorväg? Eller använder varningsblinkers när ni kör i stadstrafik? Eller helljus vid fickparkering?

Det enda som står i lagtexter är att man SKALL blinka höger vid en utfart ur CPL. Samt i grundförfattningarna att man ska underlätta för medtrafikanter.

Här trodde jag i min enfald att rondellen ska man inte köra i, men du verkar hittat på egna regler.
2010-06-23, 15:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma

Var står det att man inte FÅR blinka vänster vid infart i cpl och filbytet,som uppstår direkt efter infart?

Att det inte finns något KRAV på tecken innebär ju inte att det är förbjudet.

Däremot så är det LAG på att blinka höger vid utfart.
(vilket jag också gör,men många skiter ju i det också..Det underlättar ju enormt,va?)

Det måste ju finnas MASSOR med "fall" där folk blivit underkända för alla trafikskolebilar jag sett de senaste åren,blinkar så fint både vänster och höger!! (men du var väl med i bilen när de blev underkända,så du vet väl bättre än mig.. )

För att (ännu en gång) underlätta för de "förvirrade och äcklade" människorna som har så svårt att tyda en liten blinkande orange lampa. Se nedan.

2010-06-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,ha? Hur fan passerar du den högra filen i en tvåfilig cpl,då? Hoppar? Flyger?

Nä,du gjorde ju ett "förebyggande filbyte" Innan cpl!

Blinka vänster tills man lämnar cpl,är inget som lärs ut på körskolorna..

Vilket är lika jävla illa,som att blinka höger ett helt varv,eller inte blinka alls...

Jag misstänker att du missuppfattat hur länge man blinkar vänster. In i cpl,ska till 3de avfarten,blinkar v in och förbi avfart 1,mellan 1 och 2 slås vb av och HB för filbyte/förflyttning sidled och hb ut ur cpl avfart 3.

Vafan gastar du om? Du ligger redan i vänsterfil och ska fortsätta åka i vänsterfil, alltså inget filbyte.
Du korsar högerfilen när du åker in ja, men det spelar ingen roll.
2010-06-23, 16:10
Medlem
zxqs avatar
Illustration: http://data.fuskbugg.se/skalman01/horfitta.png

Den blåa bilen vill ut i cirkulationsplatsen, han tittar på bilarna som kör och ser följande:
Bil 1. Blinkar ut från CP
Bil 2. Blinkar inte ut från CP, men kör ändå ut.
Bil 3. Blinkar vänster och fortsätter köra i CP.
Bil 4. Blinkar ut från CP

På vilket sätt blir det INTE säkrare för Den blåa bilen att ta sig in i CP om folk faktiskt blinkar vänster och är övertydliga med vart dom ska?
2010-06-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Illustration: http://data.fuskbugg.se/skalman01/horfitta.png

Den blåa bilen vill ut i cirkulationsplatsen, han tittar på bilarna som kör och ser följande:
Bil 1. Blinkar ut från CP
Bil 2. Blinkar inte ut från CP, men kör ändå ut.
Bil 3. Blinkar vänster och fortsätter köra i CP.
Bil 4. Blinkar ut från CP

På vilket sätt blir det INTE säkrare för Den blåa bilen att ta sig in i CP om folk faktiskt blinkar vänster och är övertydliga med vart dom ska?

Själva grejen är ju att det inte blir säkrare heller, alltså en onödig blinkning.
Ungefär som att någon skulle höja händerna och göra ett stopptecken åt bilar på vägen medan han går över ett övergångsställ för att förtydliga att bilarna har väjningsplikt.
2010-06-23, 17:26
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Själva grejen är ju att det inte blir säkrare heller, alltså en onödig blinkning.
Ungefär som att någon skulle höja händerna och göra ett stopptecken åt bilar på vägen medan han går över ett övergångsställ för att förtydliga att bilarna har väjningsplikt.
Ja,och om fotgängaren dessutom tagit ögonkontakt med ev. fordon,så är ju det ännu bättre!

Det finns de som går rakt ut,oavsett om de ens tittat om det kommer en bil.
(vilket man inte får,eller bör för det gör ont att bli påkörd,även om man har företräde..)

Beroende på vad för fordon du kör kan man visst ha nytta av en "övertydlig idiot" som på ett korrekt sätt (inte blinka V hela vägen ut alltså!) blinkar vänster. Då vissa fordon kan väga runt 60 000kg,försöker man planera sin körning så långt fram det bara går för att undvika onödiga stopp och behöva göra en start från 0km/h och korka igen hela cpl,i upp till en halv-minut..

Men det är ju onödigt att försöka skapa flyt i trafiken,huvudsaken är att man följer LAGEN slaviskt..
2010-06-23, 17:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Vafan gastar du om? Du ligger redan i vänsterfil och ska fortsätta åka i vänsterfil, alltså inget filbyte.
Du korsar högerfilen när du åker in ja, men det spelar ingen roll.
Nä,hä? (spelar ingen roll,alltså?)

Är det sant? (källa på att det inte spelar någon roll.)

Eller bara något du "tycker"?

Föreslår än en gång att kolla med en trafikskola,eller ÄNNU bättre,en uppsyningsman,för h#n om någon borde ju VETA säkert! (Jag behöver inte,för jag VET redan svaret..)

"Det spelar ingen roll" om du får stanna bakom en buss/lastbil i cpl,för du hinner nog hem ändå!

Men visst det finns inget KRAV på att underlätta,för någon som bär massa skit i nävarna och ska genom en dörr heller,men NORMALT om man har möjlighet,så brukar man hålla upp dörren iaf..Eller?
2010-06-23, 18:15
Medlem
Citat:
Nä,hä? (spelar ingen roll,alltså?)

Är det sant? (källa på att det inte spelar någon roll.)

Eller bara något du "tycker"?

Föreslår än en gång att kolla med en trafikskola,eller ÄNNU bättre,en uppsyningsman,för h#n om någon borde ju VETA säkert! (Jag behöver inte,för jag VET redan svaret..)

"Det spelar ingen roll" om du får stanna bakom en buss/lastbil i cpl,för du hinner nog hem ändå!

Men visst det finns inget KRAV på att underlätta,för någon som bär massa skit i nävarna och ska genom en dörr heller,men NORMALT om man har möjlighet,så brukar man hålla upp dörren iaf..Eller?

Vad jag vet så gör man inte ett filbyte bara för att man fortsätter köra i vänsterfilen.
Har aldrig blinkat till vänster när jag kör i vänsterfilen och ska fortsätta i vänsterfilen på nån av mina uppkörningar eller nåt och det är då ingen som har anmärkt på det.

Men det ska väl gå att få tag i regler gällande det på vägverket också, jag är iaf säker på att man inte blinkar vänster för att inte byta fil.
2010-06-23, 18:32
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Vad jag vet så gör man inte ett filbyte bara för att man fortsätter köra i vänsterfilen.
Har aldrig blinkat till vänster när jag kör i vänsterfilen och ska fortsätta i vänsterfilen på nån av mina uppkörningar eller nåt och det är då ingen som har anmärkt på det.

Men det ska väl gå att få tag i regler gällande det på vägverket också, jag är iaf säker på att man inte blinkar vänster för att inte byta fil.
Jag är HELT säker på att man blinkar vid filbyte! (och förflyttning i sidled) Det är det nämligen påbud på (man SKA).

Om man då blinkar,kan det bli 8-10 meter efter infart i cpl för att under lätta för någon,ve och fasa!

"Rulla ut cpl'en och jämför med en tvåfilig motorväg" (som någon så rättrådigt skrev..)
Blinka vid filbyte??
Ja,det är visst lag på det där,i en cpl finns inget LAG KRAV,betyder det att man inte får/bör göra det?
Har totalt missat det förbudet isf,även körskolorna och läs och häpna,även de flesta POLISER blinkar åt båda hållen!!

Om du kommer på en påfart till en motorväg och vill direkt ut i vänsterfil "spelar det ingen roll" då?

"Nån av mina uppkörningar".. Brukar du köra upp ofta? (isf borde du kunnat snappa upp detta,men det kanske bara är här,som körskolorna blinkar åt båda håll,då vi inte har så många cpl'er här (bara runt 25-30st var av flera har mer än 4 av/på farter)
Senast redigerad av orvaren 2010-06-23 kl. 18:36.
2010-06-23, 18:55
Medlem
Citat:
Jag är HELT säker på att man blinkar vid filbyte! (och förflyttning i sidled) Det är det nämligen påbud på (man SKA).

Om man då blinkar,kan det bli 8-10 meter efter infart i cpl för att under lätta för någon,ve och fasa!

"Rulla ut cpl'en och jämför med en tvåfilig motorväg" (som någon så rättrådigt skrev..)
Blinka vid filbyte??
Ja,det är visst lag på det där,i en cpl finns inget LAG KRAV,betyder det att man inte får/bör göra det?
Har totalt missat det förbudet isf,även körskolorna och läs och häpna,även de flesta POLISER blinkar åt båda hållen!!

Om du kommer på en påfart till en motorväg och vill direkt ut i vänsterfil "spelar det ingen roll" då?

"Nån av mina uppkörningar".. Brukar du köra upp ofta? (isf borde du kunnat snappa upp detta,men det kanske bara är här,som körskolorna blinkar åt båda håll,då vi inte har så många cpl'er här (bara runt 25-30st var av flera har mer än 4 av/på farter)

Du har ju ingen koll på vad jag säger.
När du åker in i en rondell så ligger du redan i vänsterfilen och bara fortsätter ligga i vänsterfilen, du gör inget filbyte här, det räknas som att du fortfarande ligger i vänsterfilen. Om du kör in i rondellen från vänster fil och lägger dig i höger fil gör du däremot ett filbyte.

På motorvägen ligger du inte i någon vänsterfil på påfarten, hör kommer du liksom upp i en 3e fil.

Har du aldrig varit ute i trafiken eller?
2010-06-23, 20:33
Medlem
orvarens avatar
Nä,jag har aldrig sett en bil!
(Har nog bara kört runt 60000mil minst i jobbet,tagit körkort två gånger och gjort teorin inför en tredje,men sket i att ta A kortet,då jag prioriterade semester med familjen följande sommar och sålde hojen)

Orkar inte bry mig längre om detta ämne,har säkert skivit över 300 inlägg,men med dårars envishet så ska det minsann inte gå att begripa att det kan underlätta i trafiken,TROTS att det inte är LAG på att göra det.

Skit helt i att blinka,jag bryr mig inte,åker väl bara ut om jag tycker att det finns "läge" för det..

För jo,efter över 17år i yrkestrafik,så HAR man en hyffsad uppfattning över vart folk är på väg även om de inte blinkar dock underlättar ju den lilla orangea lampan ,men visst gör man felbedömningar då och då men "det spelar ingen större roll" då man inte får kör in i någon oavsett om den gjort fel,eller inte,så det blir till att VÄNTA i cpl'n tills jag kommit därifrån!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in