2010-06-23, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Alltså, vad är det du inte fattar? Körskolelärare lär ut vänsterblink i cirkulationsplats. Saker och ting behöver inte stå i lagboken för att fatta att mycket av trafik handlar om sunt förnuft och att vara tydlig. Sunt förnuft vet vi ju redan att du saknar, men det är en annan sak.
Men, kolla på illustrationen igen. Om du kommer från motsatt håll lite efter den bilen som är på väg in i cpl, hur kan du inte tycka att det är dig behjälpligt att denne blinkar vänster? Du vet ju då att denne ska förbi din infart. Om denne inte blinkar alls så blir du osäker och stannar och om de är en senblinkare (eller inte blinkar alls) och kör ut innan din påfart så kan jag nog tänka mig att du sitter där med bultande ådra i pannan, det finns ingenting i dina inlägg i tråden som tyder på att du har tålamod och lugn i trafiken. Eller tycker du att det är störande med folk som blinkar höger innan de kommer fram till CPL också? Så jävla störande kan det inte vara med VB att du sitter här och gör dig själv till driftkucku i inlägg efter inlägg. Om jag tidigt och tydligt visar var jag ska i en cpl så stör det ingen (förutom spån, som du själv).
Men, kolla på illustrationen igen. Om du kommer från motsatt håll lite efter den bilen som är på väg in i cpl, hur kan du inte tycka att det är dig behjälpligt att denne blinkar vänster? Du vet ju då att denne ska förbi din infart. Om denne inte blinkar alls så blir du osäker och stannar och om de är en senblinkare (eller inte blinkar alls) och kör ut innan din påfart så kan jag nog tänka mig att du sitter där med bultande ådra i pannan, det finns ingenting i dina inlägg i tråden som tyder på att du har tålamod och lugn i trafiken. Eller tycker du att det är störande med folk som blinkar höger innan de kommer fram till CPL också? Så jävla störande kan det inte vara med VB att du sitter här och gör dig själv till driftkucku i inlägg efter inlägg. Om jag tidigt och tydligt visar var jag ska i en cpl så stör det ingen (förutom spån, som du själv).
Om körskollärare lär ut vänsterblink (i enfiliga rondeller eller där inget filbyte inom rondellen görs) kan han/hon orsaka att eleven ej blir godkänd. Jag vet fall där detta inträffat.
Rondellreglerna är enkla. Ingen blinkning = bilen planerar att fortsätta köra i rondellen, högerblink = bilen planerar att lämna rondellen vid nästa utfart. Enkelt och glasklart.
Hur kan det vara att hjälpa till att vänsterblinka? Om jag kommer fram till en rondell och någon dåre vänsterblinkar hur skall jag veta vad han vill? I de flesta fall håller man inte reda på när varenda bil körde in i rondellen. Vad är vänster för bilen som just nu kör? Är det avfart 1, 2, eller 3? Eller kanske 4?
Nej, skärp er. Lägg ned vänsterblinket och följ reglerna.
Förresten, hittar ni på egna personliga regler och körsätt vid andra tillfällen också? Kanske tutar ni var 10:de meter på motorväg? Eller använder varningsblinkers när ni kör i stadstrafik? Eller helljus vid fickparkering?