Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Exempel 1: Jag kör på en motorväg. Motorvägen svänger lätt åt vänster. Mitt fordon förflyttas åt vänster. Vänsterblinkers?

Exempel 2: Jag har nyss svängt vänster på en landsväg. Jag ämnar köra vidare i denna riktning. Vänsterblinkers?

Bete dig nu inte som om du är lobotomerad, du begriper vad jag menar så gör dig inte dummare än vad du är.

T ex så kan bilar vars väg korsar varandra på en stor tom asfaltsplan utan minsta markeringar, ge tecken åt höger eller vänster för att visa den andre vart man ska åka. Allt för att minska risken för missförstånd.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 14:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Om vänsterblinkaren och icke-vänsterblinkaren blinkar höger som de ska (dvs när de passerar utfarten som föregår den de själva ska ut på) blir vänsterblinkningen helt ointressant, eller hur?
Stämmer!

MEN utebliven och FÖRTIDIG HB,blir ju jätte bra,när man behöver ca 10sek,för att accelerera till 15 km/h.
(vet inte om det kan benämnas accelerera.. Då ex.vis en buss,accar som en pormask.. )
2009-07-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Det var ett förslag på en regeländring. Man kan inte jämföra regeländring med nuvarande regler och konstatera att det är dåligt eftersom de bryter mot reglerna, för då kommer man ingenstans.

Du är fan helt otrolig. Upp till bevis, ta fram en referens som styrker detta.

Och kom inte dragandes med Trafiksäkerhetsidan igen, för den talar faktiskt emot dig.

Vad var förlag på regeländring? Helljussaken eller varningsblinkers?

Återigen, du har tittat på en länk på sidan som visar den info som VV gett ut tidgare om rondellkörning. Det finns även länkar som visar konversion via email med VV sakkunniga där de säger att VB i rondell kan vara lämpligt i vissa fall som jag beskrev tidigare. Leta redan på den länken på sidan och se efter själv och sitt inte här och gapa när du inte läst igenom vad som finns på sidan.

Sidan är alltså inte alls emot mig, om du vara vågar läsa mer än det första du hittade och som råkade passa din tro.

Eller, ta och ring några körskolor, de har normalt kontorstid till 16:00. Men det vågar du inte utan vill hellre sitta här och påstå att jag ljuger än att kolla upp om jag faktisk talar sanning.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 14:57
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Stämmer!

MEN utebliven och FÖRTIDIG HB,blir ju jätte bra,när man behöver ca 10sek,för att accelerera till 15 km/h.
(vet inte om det kan benämnas accelerera.. Då ex.vis en buss,accar som en pormask.. )

Eller utebliven/för tidigt byte från VB till HB... Fortfarande hugget som stucket...
2009-07-24, 14:59
Bannlyst
Dr titus

så man ska inte blinka vänster i en rondell ???

var länge sen man gick i trafikskolan därför undrar jag

men om man struntar i att blinka blåser man inte den andra bilisten då, h*n kan ju köra vilse el krocka?
2009-07-24, 15:00
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Varför behöver du i bil A veta att han ska vidare runt?
Att han inte ska ut hos dig vet du genom att han inte blinkar höger.
Och om han ska ut via Eskilstunavägen, avfarten ut efter där du står, hur vet du att han inte kommit ifrån Regementsgatan om han blinkar vänster?

Du vet ju inte vilken utfart han ska välja genom ett vänsterblink, enbart via ett högerblink.
Och om du ser att han kommer IFRÅN Eskilstunavägen, infarten innan där du står, så borde du oavsett blinkning eller ej hinna smita ut innan.

Och har du en tradare så är det fortfarande "Bilar som vill in i c-platsen ska lämna företräde åt dom som REDAN befinner sig i c-platsen." Så har dina framdäck passerat c-platsskylten så spelar det ingen roll hur usel acceleration du har jämnfört med bilarna som trillar in efter dig.
Så med ett överhäng fram på bussen kan jag blockera en halv fil,utan att ha åkt in i rondellen,eller hur?

Sen är det bara att rulla fram en decimeter till,så är jag ju "först in" i rondellen!
2009-07-24, 15:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Hur tror du folk skulle reagera i dessa målade c-platser om man blinkade vänster?
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=781
Skulle jag byta fil,så skulle jag blinka(höger,eller vänster,beroende på åt vilket håll jag byter fil..)+att jag blinkar höger när jag åker ut..
2009-07-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elayaa
Dr titus

så man ska inte blinka vänster i en rondell ???

var länge sen man gick i trafikskolan därför undrar jag

men om man struntar i att blinka blåser man inte den andra bilisten då, h*n kan ju köra vilse el krocka?

Var har jag sagt att man inte för ska eller inte kan blinka vänster i rondell?

Dr Tinnitus
2009-07-24, 15:03
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Återigen, du har tittat på en länk på sidan som visar den info som VV gett ut tidgare om rondellkörning.
Tidigare? Den är ju aktuell från i år sett till informationstexten, eller som mest 7 månader gammal om man kollar på publikationsdatum. Menar du att reglerna har ändrats igen, inom de närmaste månaderna?

Citat:
Sidan är alltså inte alls emot mig, om du vara vågar läsa mer än det första du hittade och som råkade passa din tro.

Om sidan ger spridda budskap så är det en dålig källa och bör ignoreras totalt.

Men du kan väl länka direkt till den sådan så är ju saken ur världen. Det är väl inte så jobbigt.
2009-07-24, 15:04
Medlem
Xstars avatar
Citat:
T ex så kan bilar vars väg korsar varandra på en stor tom asfaltsplan utan minsta markeringar, ge tecken åt höger eller vänster för att visa den andre vart man ska åka. Allt för att minska risken för missförstånd.

Och visst är det lätt, att köra runt och blinka hejvilt på en tom asfaltsplan. Så mycket mer komplicerat blir det på väg till jobbet i en stökig rondell.

Exempel 3: Jag närmar mig en rondell från söder. Jag ser en bil mitt i rondellen, som blinkar väster. Vad betyder detta?

Tolkning enligt dig: Bilen ämnar fortsätta cirkulera. Jag kör därför ut i rondellen. ---> KONSEKVENS: Krock!!! Boom! Blam! Spam!
Bilen kom österifrån och försökte visa utfart åt söder (vänster för bilen).

Betalar du självrisken åt mig, Dr Tinnitus? Asfaltslogiken fungerade ej Och anledningen därtill är att på en asfaltsplan då två bilar möts är det uppenbart vad som avses med "vänster". I en rondell är det allt annat än uppenbart. Det enda som är otvetydigt i en rondell är högerblinkers, vilket avser utfart.
2009-07-24, 15:05
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
För att sprida lite dimma i debatten så har VB ingen som helst betydelse i ansvarsfrågan när man väntar på att få köra in i cpl. Man har väjningsplikt mot de som är inne i cpl, punkt slut. Jag är i min körkortsutbildning alltid noga med att poängtera att mina elever inte ska lita på deras blinkers, de får inte lov att köra in förrän de försäkrat sig att det är fritt (i båda körfälten, om cpl har två körfält).

Jag vill också poängtera att jag inte någonstans hävdat att VB hjälper till när man väl är inne i cpl (eftersom man ändå inte får lov att köra in utan att försäkra sig om att det kan ske riskfritt oavsett hur andra trafikanter ger tecken). Anledningen till att jag lär ut VB är för att tydligt visa vart vi ska ta vägen när vi är på väg in i cpl.

Vidare noterar jag att turbo75 fortfarande stolt proklamerar sitt idiotiska körsätt med att alltid ligga i höger körfält inne i cpl, oavsett vart han är på väg. Detta förfaringssätt är visserligen tillåtet, men fullkomligt vanvettigt och det finns ingen som rekommenderar detta körsätt (utom i cpl där båda körfälten går åt vänster). Detta tyder på total avsaknad av risktänkande och vilja att samspela med andra trafikanter. Ungefär lika korkat som att med full fart bränna rakt ut i en skymd högerregelskorsning bara för att man har lagen på sin sida.
Eller propsa på att "Det är minsann 110km/h på motorvägen!" trots 12cm slask och tjock dimma.. För det ÄR ju 110,även om väglaget inte "tillåter" det..
2009-07-24, 15:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Men nog var det väl konstigt att ingen som påstår att vänsterblink är en rekommendation från VV lyckas uppvisa en enda källa på att så är fallet.

"- Öh, man jag vet vad som gäller grabben" är det enda man får från er.

Många har länkat till broschyren på VV, där det inte står något om rekommendationer för vänsterblink. Nu är bollen hos er - styrk era påståenden!

Förövrigt vet jag minst en körskola som (2002) inte lär ut vänsterblink. Det var den jag gick på! Men visst, det kanske bara är särskilda bilskolor som får ta del av den här interna informationen...
"Källa på de'!!!"

Det är väl flera gånger redan förklarat att du kan ringa,titta på körskolorna och fråga själv..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in