Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-09, 13:03
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
För att bilen klockan 3 kanske inte ser när du kör in i rondellen! Är det en stor rondell, så kan man omöjligen ha koll på var alla bilarna kommer ifrån!

I Brommaplansrondellen så finns 6 utfarter! Ska du från klockan 6 till klockan 12 så ska du passera klockan 4 och klockan 2! Hur f-n ska de veta var du kom i från?

Men som sagt, du kanske kör i små rondeller på landet.

Nu snackar vi högerblink! Jag är också förespråkare för vänsterblink, eftersom jag tycker att det förtydligar vilka intentionerna som man har.

Jag hänvisar till svaret som jag gav till Tinnitus. I min stad finns 28 rondeller av varierande storlek och jag har av naturliga skäl främst utgått från dessas beskaffenhet då jag fört mina resonemang.
2009-01-09, 13:07
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Så du blinkar höger innan du kör in i rondellen och så fort du kommit in i rondellen stänger du av blinkersen? Är det inte bara lättare att blinka höger hela tiden tills du kört ur rondellen?

Gör man? I min två år gamla teoribok står det att om du ska vänster, ligg i den inre filen, ska du höger eller rakt fram lägg dig i den yttre filen.

Alldeles riktigt. Svänger man höger i rondellen blinkar man höger och vidhåller blinkandet tills man är ur rondellen.

Teoriböckerna för fortfarande fram hur man lämpligen ska placera sig, men tyvärr är det så att myndigheternas representanter ofta hänvisar osäkra personer att alltid hålla sig i höger fil eftersom man då "inte kan göra fel".
Det har ju också visat sig att personer som krockat med bilar som legat i höger fil men svängt till vänster har räknats som vållande.
2009-01-09, 13:16
Bannlyst
för att lämna en personlig åsikt skulle jag säga att fyfan va ja hatar folk som INTE blinkar vänster i rondeller.

blinkers har inte din bil utrustats med för att nån tyckte det var vackert med 4 gula blinkande lampor. snarare är din bil utrustad med blinkers för att du ska kunna samspela bättre i trafiken i form av att visa tydligt vart du är påväg.

se dig själv i situationen då du står å vill in i en rondell med 3 avstickare, du står på ena avstickaren och i rondellen befinner sig en massa bilar och 2 bilar av 3 svänger av på samma avstickare där du är påväg att köra in, om nu låt säga ingen av dessa "var 3'e" bil blinkar åt vänster så tar du för givet att dom ska svänga av där du står men när du precis ska slira ut i rondellen så ser du att just den bilen ska till nästa avstickare. hade nu alla bilister använt blinkers som man SKA göra så hade du kunnat spara mödan samt att rondellkörningen hade varit relativt riskfri.

så för bövelen. visa vart du ska. skippa skitsnacket om att man ska enbart blinka när man ska byta körfält osv osv and whatever du sa att blinkersen var till för. ett fyndigt motargument till din åsikt om blinkers skulle väl vara att du för fan inte kan blinka höger när du ska stanna vid vägkanten för de finns ju som sagt inget körfält i diket?

(med hänsyn för stavfel och andra konstigheter relaterar jag det till att jag jobbat hela natten och enbart fått 3h sömn)
2009-01-09, 15:03
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigge1988
för att lämna en personlig åsikt skulle jag säga att fyfan va ja hatar folk som INTE blinkar vänster i rondeller.

blinkers har inte din bil utrustats med för att nån tyckte det var vackert med 4 gula blinkande lampor. snarare är din bil utrustad med blinkers för att du ska kunna samspela bättre i trafiken i form av att visa tydligt vart du är påväg.

se dig själv i situationen då du står å vill in i en rondell med 3 avstickare, du står på ena avstickaren och i rondellen befinner sig en massa bilar och 2 bilar av 3 svänger av på samma avstickare där du är påväg att köra in, om nu låt säga ingen av dessa "var 3'e" bil blinkar åt vänster så tar du för givet att dom ska svänga av där du står men när du precis ska slira ut i rondellen så ser du att just den bilen ska till nästa avstickare. hade nu alla bilister använt blinkers som man SKA göra så hade du kunnat spara mödan samt att rondellkörningen hade varit relativt riskfri.

så för bövelen. visa vart du ska. skippa skitsnacket om att man ska enbart blinka när man ska byta körfält osv osv and whatever du sa att blinkersen var till för. ett fyndigt motargument till din åsikt om blinkers skulle väl vara att du för fan inte kan blinka höger när du ska stanna vid vägkanten för de finns ju som sagt inget körfält i diket?

(med hänsyn för stavfel och andra konstigheter relaterar jag det till att jag jobbat hela natten och enbart fått 3h sömn)

Jag förstår inte vad du försöker säga. Att om bilister hade blinkat som man skall göra så skulle du slippa räkna statistik vid en rondell. Samtidigt som du vill att man alltid skall blinka vänster?
2009-01-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Jag förstår inte vad du försöker säga. Att om bilister hade blinkat som man skall göra så skulle du slippa räkna statistik vid en rondell. Samtidigt som du vill att man alltid skall blinka vänster?

hahaha...
2009-01-09, 17:32
Medlem
Astrofaess avatar
Ska man till vänster så blinkar man till vänster när man kommer in i rondellen. Det lärde iaf jag mig när jag tog körkort för fem år sedan. Kan verka lite förvirrande förvisso. Personligen tycker jag att det viktigaste är att man blinkar när man ska ut ur rondellen. Fast man ser ju alla möjliga varianter när man är ute och kör...
2009-01-10, 01:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Jag konstaterar bara att det i 99% av fallen är helt onödigt att blinka då man ska ur rondellen. Det är fakta, och en majoritet av alla som kör i rondeller tycks hålla med mig.
Enbart för att en majorritet SKITER i att blinka öht....
2009-01-10, 01:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Så du blinkar höger innan du kör in i rondellen och så fort du kommit in i rondellen stänger du av blinkersen? Är det inte bara lättare att blinka höger hela tiden tills du kört ur rondellen?

Gör man? I min två år gamla teoribok står det att om du ska vänster, ligg i den inre filen, ska du höger eller rakt fram lägg dig i den yttre filen.
Det ÄR tillåtet att åka högerfil,varv på varv om man vill,för att ex.vis svänga ut (det som från början var) vänster...VV- Måste ju vara ett perfekt sätt att fixa plåtskador på..
2009-01-10, 02:59
Medlem
michieffs avatar
har du aldrig försökt spekulera i varför man skulle blinka vänster eller är du så enormt trög att du inte förstår?, svårt för mig att avgöra vilket men ändå;

människor som blinkar vänster vill visa för bakomvarande bilar att de inte kommer svänga ut ur rondellen (vilka OERHÖRT många bilar gör fast de inte visar höger blinkers) och fortsätter alltså till vänster tills de blinkar höger och kör ut ur rondellen.
Det är helt riktigt att denna manöver är helt onödig men det är ENBART för DIN säkerhet som dessa människor gör så. Jag gör själv på detta sätt när det är mycket trafik i en rondell och jag vill visa bakomvarande att jag inte ska köra ut förrän senare i rondellen då jag byter körfält och kör ur.

om nu alla människor tänker EXAKT som jag beskrev ovan är svårt att säga, men jag är övertygad om att det handlar om ett "övertydligt" visande av blinkers i rondell.

//M
2009-01-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
har du aldrig försökt spekulera i varför man skulle blinka vänster eller är du så enormt trög att du inte förstår?, svårt för mig att avgöra vilket men ändå;

människor som blinkar vänster vill visa för bakomvarande bilar att de inte kommer svänga ut ur rondellen (vilka OERHÖRT många bilar gör fast de inte visar höger blinkers) och fortsätter alltså till vänster tills de blinkar höger och kör ut ur rondellen.
Det är helt riktigt att denna manöver är helt onödig men det är ENBART för DIN säkerhet som dessa människor gör så. Jag gör själv på detta sätt när det är mycket trafik i en rondell och jag vill visa bakomvarande att jag inte ska köra ut förrän senare i rondellen då jag byter körfält och kör ur.

om nu alla människor tänker EXAKT som jag beskrev ovan är svårt att säga, men jag är övertygad om att det handlar om ett "övertydligt" visande av blinkers i rondell.

//M

Mna blinkar väl inte vänster bara för att upplysa de bakom om vad man ska eller inte ska göra, utan för att upplysa alla som kan se blinkersen oavsett om de är framför eller bakom eller var som helst i eller runt rondellen.

Själv "scannar" jag alltid av hur det ser ut i rondellen jag är på väg in mot, och försöker så tidigt som möjligt att få klart för mig vilka bilar som ska göra vad och om de då kan komma att påverka min vidare färd eller om jag kan sortera bort dem.

Dr Tinnitus
2009-01-10, 18:02
Medlem
Blottarns avatar
Klart man blinkar vänster, tvärtom blir jag arg på dem som inte gör det.
2009-01-10, 19:10
Medlem
Givetvis ska man blinka vänster innan man kör in i rondellen, förutsatt att man ska åka vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in