Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Finns ett uppslag om rondellkörning i månadens nummer av ViB. VV konstaterar att man egentligen får köra lite hur som helst i en cirkulationsplats, och det var oklart om det är en väg eller en korsning. Du får svänga vänster i ytterfil, även fast det körsättet förtar vitsen med en cirkulationsplats vilken ju är att få ett bättre flyt i trafiken. Du behöver bara blinka höger när du lämnar cirkulationsplatsen. Rondellen ska du inte köra i för det är den runda, oftast gräsbelagda plätten i mitten där hundarna bor.

VV säger att man bör blinka vänster om man ska svänga vänster.

Och man bör göra det, just för att vi har "några" (90%?) som inte vet om dom nya direktiven i en c-plats.

Så om vi fick dessa 90% att iaf trilla ner till under 1% och ifall över 99% blinkade höger vid varje utfart (oavsett om du åker höger, rakt fram eller vänster) så skulle det inte råda någon tvekan om var jag är på väg när jag är inne i c-platsen.

Blinkar man inte vänster så ska man vidare runt (på samma sätt om jag inte blinkar vänster på en motorväg, då ska jag inte åka av på avfarten).

Och sen skulle vi även slippa se folk som kastar sig ut ur c-platsen från vänsterfilen för att dom tror att dom kan åka "rakt fram" utan att blinka höger och utan att lämna företräde.
2007-12-07, 23:55
Medlem
orvarens avatar
Blinkar man inte vänster så ska man vidare runt (på samma sätt om jag inte blinkar vänster på en motorväg, då ska jag inte åka av på avfarten).

Och sen skulle vi även slippa se folk som kastar sig ut ur c-platsen från vänsterfilen för att dom tror att dom kan åka "rakt fram" utan att blinka höger och utan att lämna företräde.[/quote]

Men när du "häver" dig ut i vänsterfilen gör du väl ett filbyte?(både på motorvägen och i cirkulationsplatsen)

Alltså:blinker vänster!
2007-12-08, 01:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Men för helvete, flytta trådjäveln till Evighetsdiskussioner!
Eftersom Vägverket tydligen inte vågar komma med nåt annat än rekommendationer i den här frågan så finns det ju inget mer att diskutera!?
Det finns tydligen endast EN regel: blinka höger, i övrigt gör vad fan du känner för, så vad finns det att diskutera?
Sen att sveriges bilskolor tydligen fått för sig att deras ord är lag, det är ju bara bullshit och inget att bry sig om.
2007-12-08, 02:57
Bannlyst
Jag kör med varningsblinkers i rondellen för säkerhets skull. Snälla människor, blinka höger när ni lämnar cp-platsen... öh... c-platsen! Allt annat skiter jag i!
2007-12-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Och sen skulle vi även slippa se folk som kastar sig ut ur c-platsen från vänsterfilen för att dom tror att dom kan åka "rakt fram" utan att blinka höger och utan att lämna företräde.

Men när du "häver" dig ut i vänsterfilen gör du väl ett filbyte?(både på motorvägen och i cirkulationsplatsen)

Alltså:blinker vänster!
[/quote]

Lägger mig aldrig i vänsterfilen i en c-plats.
2007-12-09, 16:33
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Och hur ska dom som ska runt och ta vänster komma förbi menar du?
Dom blir ju stående i kön för att några framför dom i kön ska köra "rakt fram" där det är kö.
Med ditt resonemang ska alltså folk som ska till vänster ligga i höger fil. Då borde alltså även de som ska till höger och rakt fram också ligga i höger fil.

Tänk efter lite nu, det innebär att du anser att alla ska ligga i höger fil vilket borde innebära att innerfilen i alla rondeller kan tas bort enligt ditt resonemang då ingen ska åka i den. Tänk efter en gång till, det innebär att de vägar som matar rondellen lika gärna kan göras om till enfiliga då alla ändå ska in i samma fil i rondellen.

Åk till Brommaplan och tänk dig en enfilig rondell samt att Bergslagsvägen endast vore enfilig. Tror du då:
A) att det vore snabbare att ha en enfilig rondell - varför tror du att tungt belastade rondeller alltid byggs med två filer?
B) det går snabbare med två filer i rondellen - vem ska nyttja innerfilen om alla enligt ditt resonemang ska ligga i höger/ytterfilen

Du snackar bara skit och det vet du om, ändå fortsätter du att tjafsa.
2007-12-09, 16:49
Medlem
Skattesmitarns avatar
Las denna traden tack ... Var en idiottrad redan vid tradstart och kommer inte vidare ...
2007-12-09, 22:14
Medlem
Dope-Es avatar
Blinka vänster om du vill, blinka alltid höger när du ska ut/byta fil och lämna företräde för de i högerfilen.

Det värsta problemet är de idioterna som blinkar höger för att köra ut sedan kör förbi avfarten för att sedan försöka krocka dig i sidan för att du trodde att idioten skulle köra ut ur cirkulationsplatsen när du gjorde valet att köra in. Gäller väl mest de mindre cirkulationsplatserna då.
2007-12-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Med ditt resonemang ska alltså folk som ska till vänster ligga i höger fil. Då borde alltså även de som ska till höger och rakt fram också ligga i höger fil.

Tänk efter lite nu, det innebär att du anser att alla ska ligga i höger fil vilket borde innebära att innerfilen i alla rondeller kan tas bort enligt ditt resonemang då ingen ska åka i den. Tänk efter en gång till, det innebär att de vägar som matar rondellen lika gärna kan göras om till enfiliga då alla ändå ska in i samma fil i rondellen.

Åk till Brommaplan och tänk dig en enfilig rondell samt att Bergslagsvägen endast vore enfilig. Tror du då:
A) att det vore snabbare att ha en enfilig rondell - varför tror du att tungt belastade rondeller alltid byggs med två filer?
B) det går snabbare med två filer i rondellen - vem ska nyttja innerfilen om alla enligt ditt resonemang ska ligga i höger/ytterfilen

Du snackar bara skit och det vet du om, ändå fortsätter du att tjafsa.

Jag har hela tiden sagt i tråden att man KAN köra i högerfilen och "ta vänster". I vissa fall (köer) är det bättre att "köra om" i vänsterfilen och sen byta tillbaka till högerfilen. Inga problem där.

Men att jag hela tiden skriver att jag ligger i högerfilen och aldrig i vänsterfilen är för att jag skriver på det sättet för att försöka förklara för en hel del att om man ligger i vänsterfilen och sen vill lämna rondellen så MÅSTE man lämna företräde till dom som finns i högerfilen.

Många tror ju att det är fritt fram att byta till högerfilen efter det att man har passerat den andra utfarten (sk rakt fram-utfarten) för att sen köra ut så att man har "tagit vänster".

Så vid köbildning använder även jag vänsterfilen. Men inte för att köra "rakt fram". Enbart om jag ska åka runt. Irriterar mig på folk som kör så eftersom dom skapar en kö ut till rondellen och in i den.
2007-12-09, 23:12
Medlem
Fullfittans avatar
Du skriver ju själv att det vore bättre om alla låg i samma fil. Bra då kan vi ju göra alla rondeller enfiliga så går det säkert snabbare
Glöm inte att tala om för de som planerar gatunätet i Stockholm att Lindhagensplan, Brommaplan mfl skulle gå snabbare med endast en fil i rondellen

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det som händer när man utnyttjar båda filerna vid dessa tungt belastade rondellerna är att den proppar igen helt. Dvs dom som ska vänster kommer inte fram och blir ståendes i bilkön i onödan.
2007-12-09, 23:27
Medlem
En trafikpolis sa till mig nu i veckan att man måste följa pilarna i marken när man kör in i en rondell. Var det inte uppe här i tråden att det var precis motsatsen (rekommendationer)?
2007-12-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Du skriver ju själv att det vore bättre om alla låg i samma fil. Bra då kan vi ju göra alla rondeller enfiliga så går det säkert snabbare
Glöm inte att tala om för de som planerar gatunätet i Stockholm att Lindhagensplan, Brommaplan mfl skulle gå snabbare med endast en fil i rondellen

Men shit, börjar det bli sent eller!
Det där är ju mitt svar på din post där du tycker att det är bra att man använder båda körfälten vid körning "rakt fram" i en rondell vid köbildning.

Jag svarade ju då att det inte alls är så smart eftersom man då står i vägen för dom som vill "ta vänster" och kön före rondellen blir längre i onödan och trafiken flyter sämre.
Så varför då stå ivägen inne i rondellen när det ändå står still rakt fram. Ungefär som att stå i kö mitt i en korsning (finns ju folk som gör iofs).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in