Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Men jag har märkt att de som blinkar vänster helt plötsligt kan svänga höger och köra ut ut cirkulationsplatsen utan att sluta blinka, så vänsterblinkning kan ge en falk trygghet och därför mer skada än nytta.
Isf är högerblink farligare, för om du blinkar vänster men ändå kör ut ur rondellen händer inte mer än att någon förlorade sin chans att köra ut. Om du blinkar höger men fortsätter köra i rondellen (vilket också händer) så är risken stor att en olycka sker.
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Som du säkert fattar så är det där med vänsterblink något som håller på och avskaffas då det inte finns något lagstöd för det längre då en cirkulationsplats är en väg och inte en korsning. Är det stopp så är det bara att vänta tills det är fritt. Det är också lagstadgat att man inte får hindra eller försvåra för andra på något vis. Varför är det ett sådant problem att vänta lite? Det är inte bara lastbilar som måste göra det och är det ett problem för åkarna så får de sätta lite press på transportarbetarförbundet så att något händer?
Du förstår tydligen fortfarande inte, i hårt trafikerad CPL i rusningstid kan det vara så mycket bilar att det inte går köra ut utan att störa. Vi pratar inte om sekunder väntetid, utan minuter. Du verkar inte ha någon aning om accelerationssträckan på ett fullt lastat lastbilsekipage.... Vi snackar heller inte om stress att komma fram, jag skiter i tiden totalt då jag har en bra körning där jag har gott om tid på mig att komma fram. Men poängen är att jag vill komma fram nån gång iaf. Jag har skapat köer som gått ut på ringvägar där 90 knyck gäller för att jag inte kunnat komma ut i en CPL, till slut väljer jag självklart att störa en-två bilar som kommer i CPL istället för att skapa en allvarlig olycka ute på en hårt trafikerad ringled med 90 som hastighetsbegränsning. Något annat är inte realistiskt.
Och vi snackar inte om att jag kör ut rakt framför nån bil, utan att jag kör ut när det är 75+ meter kvar tills bilen som kommer men att han får sakta ner för mitt släp en stund senare som fortfarande inte kommit ur vägen...