Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-12-01, 12:24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Ja du ska vänta på att någon ska blinka höger för det är det man ska göra när man ska köra ut ur rondellen och det är bara att vänja sig vid att göra oavsett hur obetydlig rondellen är.

Det är just därför detta är en ickefråga med att använda vänsterblinkers för att om folk kör som dom ska så fyller det absolut ingen funktion eftersom ingen blink och vänsterblink betyder exakt samma sak, ibland önskar jag nästan att nån stressad jävel kör på mig i rondellen när jag inte blinkar vänster bara för att dom ska få ett helvete med försäkringsbolaget.

LÄR ER ANVÄNDA HÖGERBLINKERS ERA JÄVLA IDIOTER!
Det är ju snarare så att du kommer få tvärnita för att inte köra in under en lastbil,eller buss,som tröttnat på att stå och räkna alla som inte blinkar höger... Det är inte omöjligt att det även tyvärr är du som får skojsigt med Förs.bolaget dessutom..(då man alltid ska kunna stanna,framför varje förutsebart... osv)
2009-12-01, 13:41
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det är ju snarare så att du kommer få tvärnita för att inte köra in under en lastbil,eller buss,som tröttnat på att stå och räkna alla som inte blinkar höger... Det är inte omöjligt att det även tyvärr är du som får skojsigt med Förs.bolaget dessutom..(då man alltid ska kunna stanna,framför varje förutsebart... osv)
Det är alltid den som kör på någon som är vållande, kör han på mig för att han inte ids vänta på att folk faktiskt ska följa trafikreglerna så är det han som kommer få problem.

Sen är jag inte så orolig över att en lastbil eller buss skulle tänkas köra rakt ut för som du själv säger så accelererar dom inte speciellt och bilen är tillräckligt stor för att inte hamna under hjulen.

Varför du tar upp massa exempel om folk som inte blinkar alls eller blinkar fel det förstår jag inte för det är något helt annat problem.

Om alla blinkade höger när dom ska av så vore det inte några problem, så varför försöka lära folk att blinka vänster när det enda rätta är att lära idioterna att blinka höger som dom ska.
Senast redigerad av Enity 2009-12-01 kl. 13:44.
2009-12-01, 19:32
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det är alltid den som kör på någon som är vållande, kör han på mig för att han inte ids vänta på att folk faktiskt ska följa trafikreglerna så är det han som kommer få problem.

Sen är jag inte så orolig över att en lastbil eller buss skulle tänkas köra rakt ut för som du själv säger så accelererar dom inte speciellt och bilen är tillräckligt stor för att inte hamna under hjulen.

Varför du tar upp massa exempel om folk som inte blinkar alls eller blinkar fel det förstår jag inte för det är något helt annat problem.

Om alla blinkade höger när dom ska av så vore det inte några problem, så varför försöka lära folk att blinka vänster när det enda rätta är att lära idioterna att blinka höger som dom ska.
Ja,förlåt för fan!

Det är ju givetvis mycket bättre för alla om jag ger fan i att blinka vänster,då jag kan tas för en stolle som inte blinkar höger!?

Vad man kan orsaka för slags förvirring när man på ett vettigt sätt blinkar vänster kan jag inte se!

För det är förbannat många som SKA blinka höger och inte gör det!

Ska nog fan sluta blinka helt!
2009-12-01, 19:43
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,förlåt för fan!

Det är ju givetvis mycket bättre för alla om jag ger fan i att blinka vänster,då jag kan tas för en stolle som inte blinkar höger!?

Vad man kan orsaka för slags förvirring när man på ett vettigt sätt blinkar vänster kan jag inte se!

För det är förbannat många som SKA blinka höger och inte gör det!

Ska nog fan sluta blinka helt!
Ja det är ett oerhört stort problem att folk inte blinkar höger och det är detta som måste åtgärdas istället för att försöka få folk att blinka vänster helt i onödan.

Jag upplever att fler än 50% skiter i att blinka höger och varför dom gör det har jag fan ingen aning om utan det måste helt enkelt bero på att dom antingen är helt jävla slut i huvudet eller så vet dom inte om det, men då är dom också helt jävla slut i huvudet.

Sen anledningen till att inte blinka vänster är att det inte tjänar något till om folk kör som dom ska.
2009-12-01, 19:45
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
När jag var och fyllestyrde för år sedan så blinkade jag hastigt mellan vänster och höger men när jag skulle ut så blinkade jag inte alls.
2009-12-01, 19:52
Medlem
Xstar är antagligen helt efterbliven, Låt han tro att han har rätt istället.
2009-12-01, 19:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja det är ett oerhört stort problem att folk inte blinkar höger och det är detta som måste åtgärdas istället för att försöka få folk att blinka vänster helt i onödan.

Jag upplever att fler än 50% skiter i att blinka höger och varför dom gör det har jag fan ingen aning om utan det måste helt enkelt bero på att dom antingen är helt jävla slut i huvudet eller så vet dom inte om det, men då är dom också helt jävla slut i huvudet.

Sen anledningen till att inte blinka vänster är att det inte tjänar något till om folk kör som dom ska.
Håller med till fullo,men tills vi kommit dithän att folk kan klara av att blinka höger när de ska,kan ju vi som kan blinka åt både höger och (iofs som sagt onödigt om alla blinkar höger) vänster,så vet vi att "här kommer ju någon som är medveten om problemet med utebliven högerblink,så h#n blinkar vänster för att vara tydlig!"

Troligtvis fattar "de" inte vad man håller på med ändå,men du och jag vet...
2009-12-01, 20:21
Medlem
Citat:
Eftersom jag skrev att det är jävla idioter som inte blinkar höger och han tog åt sig och skrev att jag själv kunde vara en idiot så är det rimligt att dra slutsatsen att han är en lat jävel som inte blinkar höger.

Ställa sig utanför skolor tror jag inte ger så mycket då det oftast är farthinder där känns det som, men annars håller jag med om att det också är ett jävla respektlöst sätt att bete sig i trafiken.

Men lille vän, har du inte tagit din antiaggressionsmedicin idag? Ingenstans skrev, eller ens antydde jag, att det skulle vara OK att skippa högerblinkers.

Sunt förnuft är för övrigt inte att följa trafikreglerna till punkt och pricka, även om du tror det. Sunt förnuft och trafikregler inte alltid går hand i hand. Ni som inte klarar av att använda det sunda förnuftet, om ni ens har något, tror att ni är vägens riddare för att ni minsann följer lagtexten! Men ni har så jäkla fel.

Vad gäller min kommentar om idioti vs dina inlägg så förbättrar du knappast din image med dina fortsatta kommentarer
2009-12-01, 21:09
Medlem
templers avatar
så äntligen hittade jag till tråden med alla självupptagna idioter i
om inte huvut sitter i röven kanske lämna företräde har en betydelse utan att blinkeliblinka
2009-12-01, 21:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
så äntligen hittade jag till tråden med alla självupptagna idioter i
om inte huvut sitter i röven kanske lämna företräde har en betydelse utan att blinkeliblinka
I städer där rondeller finns,kan även ett fenomen kallat "rusningstrafik" (varför det heter så är en gåta för då står nästan allt stilla!) uppenbaras,då skulle det bli helt omöjligt att köra (moment 22,om du känner till innebörden) både in och även ut ur rondellen(som för övrigt heter cirkulationsplats) för det står då bilar överallt och man skulle få vänta tills bilarna framför rostat bort om man ska dra det till sin spets!

Men som sagt,de som fortfarande blinkar,borde väl sluta med det och köra efter företrädes reglerna utan att öht titta på trafiksituationen alls?
2009-12-01, 21:21
Medlem
FreddeDs avatar
Man ser inte alltid om någon som blinkar höger verkligen gör det. E ju inte så lätt att se en blinker som finna på andra sidan bilen. Om det vore lag på att blinka åt vilket håll man skulle så skulle allt bli mycket enklare så man slapp stå och vänta och gissa vars alla e på väg.
2009-12-01, 22:20
Medlem
Skalman71.

Har du missat min fråga till dig tidigare?

Här är den igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du Skalman71.

Det finns ju även en regel i trafikförfattningen (som det ju hette tidigare) som säger att man skall ge tecken med körriktningsvisare vid varje väsentlig sidoförflyttning eller annan manöver som kan påverka eller överraska andra trafikanter, just för att upplysa andra om vad man ämnar göra. Jag minns inte den exakta formuleringen just nu, men jag tror du vet vilken lagtext jag syftar på. Och detta torde väl då vara ett klart fall även vid rondellkörning just för att visa andra vad man ska eller inte ska göra så att risken för missförstånd minskar.

Håller du med mig i den saken?

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in