Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-11-28, 13:33
Medlem
Torinlols avatar
Eftersom folk här inte verkar veta hur man använder blinkers i cirkulationsplatser tog jag mig friheten att rita en liten bild.

http://img410.imageshack.us/img410/6723/rondell.png

Det bilden visar är helt enkelt att du blinkar vänster om du ska till vänster. Du byter till högerblinkers (samt går ut i "högerfil" eller högra delen av körbanan) vid refugen innan din avfart. Finns det tre, fem, sex eller fler avfarter, gör du på samma sätt. Vänster blinkers till refugen innan din avfart. Det är detta körskolorna lär ut idag så därför får man anta att det är det som är rätt.
2009-11-28, 13:38
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torinlol
Eftersom folk här inte verkar veta hur man använder blinkers i cirkulationsplatser tog jag mig friheten att rita en liten bild.

Det bilden visar är helt enkelt att du blinkar vänster om du ska till vänster. Du byter till högerblinkers (samt går ut i "högerfil" eller högra delen av körbanan) vid refugen innan din avfart. Finns det tre, fem, sex eller fler avfarter, gör du på samma sätt. Vänster blinkers till refugen innan din avfart. Det är detta körskolorna lär ut idag så därför får man anta att det är det som är rätt.
Men varför kan man inte göra som lagen föreskrivar, (länk till vv:s "instruktion" finns överallt i denna evighetstråd)?
2009-11-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Men varför kan man inte göra som lagen föreskrivar, (länk till vv:s "instruktion" finns överallt i denna evighetstråd)?

Antar att det är därför folk kör med halv+dimljus samtidigt, och en hel del annat. Eller varför inte alla som kör 120-130 på 110-vägarna. Trots att lagen faktiskt säger att man inte FÅR köra mer, och i det här fallet säger man vad som _måste_ göras.
2009-11-28, 14:17
Medlem
Problemet är ju i första hand inte om man blinkar före rondellen. Problemet är att vissa korkskallar inte blinkar höger när de ska ut ur densamma. Det får till följd att flytet i rondellen försvinner, och skapar osäkerhet och onödig väntan för den närmast som väntar på att köra in.
2009-11-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torinlol

Jo, den visar att man blinkar vänster.
Den visar oxå att du sen byter från vänsterfilen till högerfilen vid refugen innan ens utfart. Du glömde då bort att varna för den väjningsplikt man har mot dom som kommer åkandes i högerfilen och ska vidare runt.

Det är där vi har den största faran med att körskolorna lär ut det dom lär ut idag. Man berättar ju inte exakt allt om dom nya reglerna.
2009-11-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Problemet är ju i första hand inte om man blinkar före rondellen. Problemet är att vissa korkskallar inte blinkar höger när de ska ut ur densamma. Det får till följd att flytet i rondellen försvinner, och skapar osäkerhet och onödig väntan för den närmast som väntar på att köra in.

Vilket får mig att upprepa frågan är det vänsterblink i CPL och högerblink när man ska ut som är det stora problemet eller är det avsaknaden av högerblink som är problemet...
2009-11-28, 15:28
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vilket får mig att upprepa frågan är det vänsterblink i CPL och högerblink när man ska ut som är det stora problemet eller är det avsaknaden av högerblink som är problemet...
Enligt mitt tycke.

Hur många blinkar vänster varje gång man passerar en motorvägsavfart för att visa att man INTE ska köra av där?
2009-11-28, 15:32
Medlem
Capys avatar
Man kör ju till höger och det gör att man inte ens ser vänster blinkers på de andra bilarna och när man gör det så fattar man ändå inte vart de ska. Det är bara onödigt och irriterande att blinka vänster i rondell.
2009-11-28, 15:34
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jo, den visar att man blinkar vänster.
Den visar oxå att du sen byter från vänsterfilen till högerfilen vid refugen innan ens utfart. Du glömde då bort att varna för den väjningsplikt man har mot dom som kommer åkandes i högerfilen och ska vidare runt.

Det är där vi har den största faran med att körskolorna lär ut det dom lär ut idag. Man berättar ju inte exakt allt om dom nya reglerna.
Att man har väjningsplikt för andra bilar när man byter fil torde väl vara fullständigt uppenbart? Å andra sidan kanske de som behöver informeras om nyttan med det här beteendet också informeras om de mest basala trafikregler?
2009-11-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demito
Att man har väjningsplikt för andra bilar när man byter fil torde väl vara fullständigt uppenbart? Å andra sidan kanske de som behöver informeras om nyttan med det här beteendet också informeras om de mest basala trafikregler?

I just en c-plats är det långt ifrån lika uppenbart för väldigt många. Och det är för att man inte vet att det numera är okej att "ta vänster" från högerfilen och det utan att blinka vänster. Dessa har heller inte märkt att Vägverket målat om linjemarkeringen i två-filiga c-platserna. Den streckade linjen går nu runt i en cirkel hela vägen runt.

Och det som är ännu värre är dom som ska åka "rakt fram" i c-platsen via vänsterfilen och inte vet om det jag skrev ovan. Dom korsar högerfilen när dom ska lämna och utan att blinka höger.
2009-11-28, 18:18
Medlem
Enitys avatar
Känns som att det är dags för staten att slänga iväg nån miljard på information hur man kör i en rondell.

Skippa biståndet till valfritt negerland nästa år och kör lite härlig östblockspropaganda till sommaren så folk kanske lär sig något.
2009-11-29, 14:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Det heter svenskkurs och det är något du kan få lära dig där, men du kanske inte har hört talas om sammansatta ord innan?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-...iasko-1.672608

Sen tycker jag inte att det är förvirrande med vänsterblink, jag tycker att det är onödigt och det skulle aldrig falla mig in att blinka vänster i en rondell om jag inte ska byta fil.
Det är av den enkla anledningen att det är meningslöst, folk som vill köra på ska veta att dom inte kan köra på om jag inte blinkar höger för då ska jag köra förbi deras påfart.
Sen om andra blinkar vänster det skiter jag fullständigt i så länge dom inte skiter i att blinka höger.
Det där med svenska.. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ "svensk-kurs" går jag med på,inte "svenskkurs"

Aftonhoran och "sanning" och "så är det" är inte riktigt i paritet med riktiga livet alltid...

Sorry OffT..

Hoppas du inte åker högerfil hela vägen runt,när du ska "vänster"..
(det är ju enligt Lagen tillåtet..Men,som påpekat flera gånger tidigare i tråden,inte det bästa sättet att åka i rondell...)

Om inte,gör du väl åtminstone ett filbyte på väg in i rondellen?
(förutsatt att det finns två eller fler filer..)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in