Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-11, 12:42
Medlem
Nathurams avatar
Ska man vänster eller vända i en rondell så ska man blinka vänster. Så lärde vi oss att köra 2005.
2010-09-11, 12:43
Medlem
kmrdzs avatar
Sålänge man byter till att blinka höger innan man ska ut ser jag inte problemet. Snarare ett bra sätt att vara extra tydlig med vart man ämnar åka.

Däremot finns det vad jag vet inget som säger att man måste göra så.
2010-09-11, 16:38
Medlem
Lt.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kort och enkelt sagt, så är du bla bla bla..
Och det grundar du på därför att jag inte blinkar bara för blinkandets skull kors och tvärs hit och dit åt alla håll bara för att trafikskolan säger att man ska det även fast det inte finns en enda bilist i närheten som har någon som helst information att utvinna av just mitt blinkande, eller?

Tack f.ö. Har vistats i trafiken i många år, både som privatist och yrkeschaufför, både av lätta fordon, lastbilar och långtradare men även av mc samt ett gäng andra fordon och redskap.

Min fråga till dig är istället - varför blinkar du (i säkert en mängd olika situationer) då ditt blinkande ändå inte har någon som helst betydelse för någon annan bilist?

Det är ju ungefär lika idiotiskt som (vad ska vi hitta på för exempel..) när man kör på motorväg och ska svänga av (jag använder i alla fall speglarna hela tiden för att på så sätt ha koll vad som pågår runt omkring mig) och då vet att den andra bilen ligger ungefär 50-100 meter bakom. Snälla förklara för mig varför i helvete han i bilen 50 meter bakom skulle vara intresserad av den informationen att jag ska svänga av?

Jag blinkar till någon annan bilist då mitt blinkande har en betydande avgörelse. Jag blinkar inte bara "därför" (läs: helt i onödan) bara för att någon jävla "du måste göra som jag säger" instans säger så.

Min teori är (och har alltid varit) att människor som blinkar precis jämt och hela tiden är sådana människor som inte har en jävla aning om hur det ser ut runt omkring dem (läs: använder aldrig speglarna eller vrider på skallen) och därför blinkar de. Det är ju inte ovanligt att man har legat i samma hastighet 200 meter framför eller bakom någon idiot klockan 03:00 på natten på motorvägen. Bara han och jag. Och så plötsligt blinkar den idioten när han ska byta fil. Varför i hela fridens namn då för, det finns ju för helvete bara han och jag på hela jävla E18. Jo för han har ingen koll på vad som händer runt omkring honom. Sådana människor använder oftast alldeles för mycket tilltro till blinkers och blinkar precis överallt och hela tiden. Jodå så att.. blinkers har de allt, men koll på situationen? Neeheeej då
2010-09-11, 16:54
Medlem
Nathurams avatar
Jag blinkar alltid av ren vana vilket trafik reglerna säger att jag ska göra ändå så alla vinner.

Förutom gnällspikar som blir personligt förolämpade av det tydligen.
2010-09-11, 17:00
Medlem
mr13377s avatar
Det är totalt livsfarligt att inte blinka vänster, man ska ju visa för de som ska in i rondellen från andra hållet att dom ska stanna.

Min morsa däremot fattar inte detta, hon blinkar inte alls så när hon ska vänster måste ofta en bil tvärnita som är på väg in i rondellen då 98% av bilarna i den rondellen inte ska vänster.
2010-09-11, 17:14
Bannlyst
Oj, gammal tråd... TS verkar helt rudis även om han kanske har rätt enligt reglerna som i sig är helt galna.

Jag får stå och vänta på alla som inte blinkar vänster. Om de hade blinkat vänster hade jag vetat att de skall fortsätta i rondellen. Nu blinkar inte många längre vilket gör att jag inte vet om de skall svänga eller köra ur rondellen, eftersom de inte blinkar alls.

Det måste alla gånger alltid vara bättre att blinka dit man skall än att inte blinka alls!

Den gamla regeln då rodellen sågs som en korsning var fan så mycket bättre. Inte många som fattade då heller.
2010-09-11, 17:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Det är totalt livsfarligt att inte blinka vänster, man ska ju visa för de som ska in i rondellen från andra hållet att dom ska stanna.

Min morsa däremot fattar inte detta, hon blinkar inte alls så när hon ska vänster måste ofta en bil tvärnita som är på väg in i rondellen då 98% av bilarna i den rondellen inte ska vänster.
Det är bilen som tvingas tvärnita som har felat, är h*n inte absolut säker på att det är fritt så ska h*n stanna! Oavsett hur många procent det är som kör rakt fram så får man aldrig lita på eller gissa att "det ska nog h*n också". Att VB underlättar för andra att planera sin körning är en annan sak.
2010-09-22, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrBOND
Ok.. jag skall försöka en gång till, men sen pallar jag inte mer...
Många bilskolor.. "vår" inkluderat, lär ut att man skall blinka som om det vore en vanlig korsning.
Man skall således (innan och genom CP) blinka vänster om man skall "till vänster" i CP. Skall man rakt fram blinkar man såklart inte alls innan eller genom CP, och skall man "till höger" så blinkar man höger innan och genom CP. I samtliga fall blinkar man höger ut ur CP

Nu kommer det fina in i kråksången.. VARFÖR VB??
Får nog välja att se det som en klocka (den här har 12h-visning) för att ni skall fatta. Jag kommer in från "kl 6" och skall "till vänster" dvs ut "kl 9". Jag VB innan CP, och lägger mig i innerfilen. Du kommer in mot CP med en 24m fullastad lastbil från "kl 3", och skall ut "kl 12".
När du ser mig ligga i innerfil, och dessutom blinka vänster (borde) du fatta att jag varken skall ut kl 3 eller 12. Vilket i sin tur betyder att du kan åka in i högerfilen och lämna CP "kl 12" utan att behöva vänta på att jag passerat dig, eller ens stanna ditt stora tunga ekipage. Den som inte fattar detta borde i ärlighetens namn inte ha körkort...

försök begripa en gång för alla att en CP är en enkelriktad väg som går i en cirkel. Man blinkar vid AVFART och inte för att vägen svänger. Blinkning till en avfart som inte existerar är idiotiskt och signalerar okunskap. Om du blinkar vänster blinkar du till nånting som ligger flera steg framåt i körningen. innan du kommit fram till AVfarten du felsyftar till passerar du flera andra trafiksituationer. Fokusera på dessa innan du börjar med dina förvirrade signaler.
Att blinka vänster i början av en CP är som att blinka av mot Uppsala när du lämnar Stockholm. Blinka när det är dags istället! och då endast till höger i en CP
2010-09-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
försök begripa en gång för alla att en CP är en enkelriktad väg som går i en cirkel. Man blinkar vid AVFART och inte för att vägen svänger. Blinkning till en avfart som inte existerar är idiotiskt och signalerar okunskap. Om du blinkar vänster blinkar du till nånting som ligger flera steg framåt i körningen. innan du kommit fram till AVfarten du felsyftar till passerar du flera andra trafiksituationer. Fokusera på dessa innan du börjar med dina förvirrade signaler.
Att blinka vänster i början av en CP är som att blinka av mot Uppsala när du lämnar Stockholm. Blinka när det är dags istället! och då endast till höger i en CP
Ingen har sagt att man ska blinka för att vägen svänger.

Man blinkar för att säga till sina medtrafikanter att man avser att fortsätta köra i rondellen, detta eftersom de som väntar på att köra inte kan se höger sida av din bil och därför inte kan se om du blinkar höger eller inte.

Alltså :

Man bör blinka vänster för att underlätta för sina medtrafikanter, de som inte förstår varför det hjälper har helt enkelt aldrig rattat ett tungt fordon, inget fel med det, men varför denna totala ignorans för de som faktiskt gör det och säger att det hjälper, för det gör det.

Och om du på något sätt blir förvirrad av en bil som blinkar vänster får du gärna förklara hur, för jag kan då inte förstå det.
2010-09-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Kilgore
Min teori är (och har alltid varit) att människor som blinkar precis jämt och hela tiden är sådana människor som inte har en jävla aning om hur det ser ut runt omkring dem (läs: använder aldrig speglarna eller vrider på skallen) och därför blinkar de.
Tycker man att det är jobbigt att blinka så bör man inte köra bil. Varför? För det är en av de lättaste sakerna man kan göra när man sitter i en bil, trycka en jäkla spak en cm ner eller upp, är det verkligen så enormt påfrestande för dig? Du har aldrig 100% koll på alla situationer, även när du kör genom stan kl 3 på natten och inte möter en enda bil kan du med stor sannolikhet köra förbi minst ett par fotgängare som kan ha nytta av att veta vart du ska. Det är folk som du som är farliga i trafiken, när dem börjar anse sig vara så himla duktiga på att köra att dem minsann kan få skita i lite "onödiga" saker när det passar dem för dem vet minsann bättre.
2010-09-22, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och om du på något sätt blir förvirrad av en bil som blinkar vänster får du gärna förklara hur, för jag kan då inte förstå det.

man blir mest irriterad eftersom jag vet att den personen INTE kommer att blinka höger vid avfart.

det logiska, om man inte ser hur en bil inne i rondellen blinkar, är givetvis att man INTE kör ut. En oblinkad bil är en bil som inte ska köra av cpn. Precis som man inte kör ut framför en bil på en huvudled som inte blinkar.
2010-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
man blir mest irriterad eftersom jag vet att den personen INTE kommer att blinka höger vid avfart.

det logiska, om man inte ser hur en bil inne i rondellen blinkar, är givetvis att man INTE kör ut. En oblinkad bil är en bil som inte ska köra av cpn. Precis som man inte kör ut framför en bil på en huvudled som inte blinkar.

Du förstår ju inte vad david86 säger. Läs om, läs rätt.

Det är f.ö. inte en slump att de allra flesta trafikskolor lär ut vänsterblink, i samråd med Trafikverkets förarprövare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in