Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-27, 21:48
Medlem
Dubbelpost raderad…
2023-03-27, 21:53
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Ska vi enas om att hellre blinka vänster och sen ut än att inte blinka öht?

Absolut. Att blinka vänster för att sedan byta till HB vid lämpligt tillfälle är utan tvekan bättre än de som inte blinkar ut eller de med enbart VB.
2023-03-27, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Du har aldrig funderat på att det är svårt för de som väntar på att köra in i cirkulationsplatsen att veta vad som är vänster för dig? Babbar eller ej (fjortisar har inte körkort).
Vi har ju redan berättat hur du ska tolka det. Eftersom du inte förstår nyanserna i det hela så gör det jätteenkelt för dig och tolka det på samma sätt som om bilen inte blinkar.

Du kan också välja att tolka det som att bilen visar att den tänker ändra position och köra närmre rondellen, som ju ligger på vänster sida.
2023-03-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Funderade lite på den här med om man åker på en rak enkelriktad väg utan korsningar, och om det då kan vara en idé att använda blinkers. Vi förutsätter att det är en enfilig väg.

Och ja, det finns skäl. Om du ska förflytta dig i sidled och åka närmre den ena kanten.

På samma sätt går att göra i enfiliga cirkulationsplatser. Om du ska åka närmre rondellen än ytterkanten så är det en poäng i att signalera detta eftersom det är en förflyttning i sidled.

Bruk av körriktningsvisare är inte endast kopplad till sidoförflyttning, utan är fullt tillåten att nyttja om man anser det finns behov för signal för att förebygga eller förhindra fara. Att vara mindre tydlig i sin körning, t ex i CP, kan innebära en ökad risk för missförstånd, och missförstånd utgör en fara som vi väl bör förebygga….?
2023-03-27, 22:01
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Vi har ju redan berättat hur du ska tolka det. Eftersom du inte förstår nyanserna i det hela så gör det jätteenkelt för dig och tolka det på samma sätt som om bilen inte blinkar.

Du kan också välja att tolka det som att bilen visar att den tänker ändra position och köra närmre rondellen, som ju ligger på vänster sida.

Du har ju sagt tidigare att jag kan ignorera de som vänsterblinkar, hur fan man nu gör det?
Har nu förstått att du Sven och herr Tinnitus vill äga tråden men har inte än klurat ut vilka ni företräder, PRO eller åkeriernas branschorganisation...

Blinka bara när ni kör ut.
2023-03-27, 22:02
Medlem
Citat:
Du har aldrig funderat på att det är svårt för de som väntar på att köra in i cirkulationsplatsen att veta vad som är vänster för dig? Babbar eller ej (fjortisar har inte körkort).

Hm…. På vilket sätt menar du att du tycker det är svårt….?

En bil som VB i CP ska så länge den VB fortsätta i CP, vilket normalt kräver ett utslag åt vänster med ratten, eller hur?

Så var du än står och väntar, och var än den som VB i CP befinner sig så ska denne i den stunden fortsätta i CP.

Nu kommer du att kasta dig över tangenterna och hävd att ingen blinkers betyder samma sak. Jodå, men fortfarande så är det lättare att upptäcka en blinkande signal än ingen signal…. Och hur skiljer man en som icke VB från en som glömt HB, eller från nån som är i sådan vinkel att en ev HB inte kan ses…?

Där blir en aktivt vald VB en möjlighet till tydligare indikation i ett tidigare skede. Det är väl bra….?
2023-03-27, 22:09
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm…. På vilket sätt menar du att du tycker det är svårt….?

En bil som VB i CP ska så länge den VB fortsätta i CP, vilket normalt kräver ett utslag åt vänster med ratten, eller hur?

Så var du än står och väntar, och var än den som VB i CP befinner sig så ska denne i den stunden fortsätta i CP.

Nu kommer du att kasta dig över tangenterna och hävd att ingen blinkers betyder samma sak. Jodå, men fortfarande så är det lättare att upptäcka en blinkande signal än ingen signal…. Och hur skiljer man en som icke VB från en som glömt HB, eller från nån som är i sådan vinkel att en ev HB inte kan ses…?

Där blir en aktivt vald VB en möjlighet till tydligare indikation i ett tidigare skede. Det är väl bra….?

Så mycket text för att man inte fattar det geniala att bara blinka när man kör ut.
2023-03-27, 22:13
Medlem
Citat:
Så mycket text för att man inte fattar det geniala att bara blinka när man kör ut.

Ah…. Du är för feg för att svara på de enkla frågorna jag ställde…? Ok, då vet vi det
2023-03-27, 22:33
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ah…. Du är för feg för att svara på de enkla frågorna jag ställde…? Ok, då vet vi det

Mmm, det är nu du ska berätta att du minsann har kört bil i 40 år och gjort Kessel loppet på 12 parsec.
Men du måste förstå att trafikregler inte är huggna i sten utan förändras med åren, det du lärde dig 1980 kanske inte är aktuellt idag?
2023-03-27, 22:40
Medlem
Citat:
Mmm, det är nu du ska berätta att du minsann har kört bil i 40 år och gjort Kessel loppet på 12 parsec.
Men du måste förstå att trafikregler inte är huggna i sten utan förändras med åren, det du lärde dig 1980 kanske inte är aktuellt idag?

Varför larvar du dig med en massa trams istället för att bara svara seriöst på mina seriösa frågor…..? Är det kanske för svårt för dig att svara utan att risker att måla in dig själv…..
2023-03-27, 22:44
Citat:
Du har ju sagt tidigare att jag kan ignorera de som vänsterblinkar, hur fan man nu gör det?
Har nu förstått att du Sven och herr Tinnitus vill äga tråden men har inte än klurat ut vilka ni företräder, PRO eller åkeriernas branschorganisation...

Blinka bara när ni kör ut.
Vi har förklarat många gånger hur du bör tolka det. Om du fortfarande inte fattar vet jag inte vad mer jag kan göra. Jag vet hur jag ska tolka andras vänsterblinkningar och dra nytta av dem, men uppenbarligen är jag inte en tillräckligt bra lärare för att få dig att fatta. Men men, jag har inte tänkt jobba som lärare ändå.
2023-03-27, 23:00
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Varför larvar du dig med en massa trams istället för att bara svara seriöst på mina seriösa frågor…..? Är det kanske för svårt för dig att svara utan att risker att måla in dig själv…..

Citat:
Vi har förklarat många gånger hur du bör tolka det. Om du fortfarande inte fattar vet jag inte vad mer jag kan göra. Jag vet hur jag ska tolka andras vänsterblinkningar och dra nytta av dem, men uppenbarligen är jag inte en tillräckligt bra lärare för att få dig att fatta. Men men, jag har inte tänkt jobba som lärare ändå.

Okej, men hur gör ni då när fler och fler rondeller blir mer eller mindre igenväxta av buskage och annat?
Undrar varför Trafikverket låter rondeller bli mindre och mindre transparenta? 🤔

Eller som hestbice uttryckte sig tidigare idag.

Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Sen kan man ju säga att eftersom att 75% av alla med körkort verkar tycka det är svårt att köra bil och mycket att koncentrera sig på, kan det vara smart att endast göra en blinkning per rondell oavsett vilken avfart man väljer och då är det ju självklart att blinka ut som gäller.

Så, om du suger på att köra bil, blinka bara ut (och det gäller oavsett vilken utfart du tar). Hatar folk som tror att "jag körde ju rakt genom rondellen så jag ska ju inte blinka", där har vi de riktiga idioterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in