Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-02-11, 21:49
Medlem
Jag, liksom alla mina vänner, fick lära sig att blinka vänster om jag ska till vänster. Förstår inte hur man kan störa sig på detta, om man gör det på rätt sätt.

Om alla hade gjort det hade det ju blivit mycket lättare. Tänk dig en mångfilig rondell med många utgångar. Jag står och väntar på rätt tillfälle, och så ser jag ett. Efter en bil kommer en LITEN, LITEN lucka. Men eftersom han blinkar vänster, så vet jag att han inte ska svänga ut framför mig. Därför kan jag "hänga på honom" och ta ytterspåret, strax bakom honom.

Lite svårt att förklara, men där jag bor finns det en sån rondell. Självklart kan man inte lita på blinkers, eftersom det finns många som inte behärskar det. Men i just den rondellen, så är det guld värt när folk blinkar vänster.

Däremot förstår jag inte trådskaparens problem med detta? Vad är det som man kan störa sig på? Det är ju inte ett krav, men det underlättar för dina medtrafikanter!

Hälsning,
TJ
2010-02-12, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Har man då ett fordon "Lite" större än en Opel Astra (läs buss/lastbil) så vet man ganska tidigt om man kan utan att hindra traiken åka in,annars kan man ju göra som så,att när man ser en liten lucka (inte tillräcklig för 20 meter fordon) så åker man in och den som skulle "vänster" utan att blinka,får vackert stå där och glo!
(för de flesta tunga fordon accar som pormaskar! )

Tar väl typ 25 sek att komma ut med 24m om man har lite seriös vikt. Det kan vara ett helvete när man ska in i rondeller under rusningstid med en långtradare. Men det man helt sonika får göra är att smyga in i rondellen och skrämmas lite, tills någon som inte är modig nog, (eller kanske fattar att man måste komma ut för att man har ett jobb att sköta, och inte kan stå där hela jävla dan), lämnar fri väg.

Oftats är det bara andra yrkeschaufförer som fattar läget. (Det skulle ingå i körkortsutbildningen att nya körkortsaspiranter skulle hänga med under en dag i hytten på en långtradare, så dom fick en uppfattning av villkoren i trafiken från det perspektivet)

Det bästa vore om det vore lag på att blinka både vänster och höger i enlighet med vart man behagar färdas, då skulle man slippa alla dessa missförstånd. Något som gör en förbannad är när det kommer 10 bilar och fler i rad, utan att blinka överhuvdtaget, och sen smiter dom in till vänster om en, man kunde ha haft all tid i världen att komma ut i rondellen, om dom varit tydliga med vart dom skulle.

Nej, smyg ut med nosen och skräms lite, det är det enda man kan göra.

Ps, har det inte helt klart i minnet, men har för mig att det var några EU regler man skulle anpassa sig till för några år sedan, det var ett riktigt rabalder, och att det var det som skapade denna rondellförvirring, vi hade aldrig dessa diskussioner tidigare, allt var solklart.

Om dom kunde ge fan i att "laga" något som inte är trasigt. Som vanligt är det några jävla nötter som sitter på ett kontor och hittar på fiffigheter som saknar all verklighetsförankring, jävla puckon.
Senast redigerad av Netwhistler 2010-02-12 kl. 15:09.
2010-02-12, 17:25
Bannlyst
Hamnar man sedan bakom ratten på lilla Hondan så gäller andra regler, liten och snabb, enligt principen "catch me if you can". Funkar utmärkt och stör ingen trafik!
Senast redigerad av Netwhistler 2010-02-12 kl. 17:53.
2010-02-13, 13:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Hamnar man sedan bakom ratten på lilla Hondan så gäller andra regler, liten och snabb, enligt principen "catch me if you can". Funkar utmärkt och stör ingen trafik!
Precis!

Med en Passerati,eller Fårrden,så svichar man ut och in som en vessla på crack-cocaine!

(Givetvis även då med fungerande blinkers åt båda håll!!! )
2010-02-13, 21:11
Medlem
Laxermedels avatar
Jag hatar när folk inte blinkar vänster i rondeller. Kunskap är aldrig fel, och vad är det för fel med att veta var jönsar ska åka? Man kan då se om någon bil kanske måste stanna som man trott behövt åka så att man själv inte kunnat göra det. Hur som helst; blinka, eller var med på min hata-lista i typ 10 sekunder.
2010-03-18, 17:43
Medlem
Är det inte så att det heter cirkulationsplats. Ingen är väl uppe i rondellen och kör? Rondellen är ju den lilla cirkeln i mitten av cirkulationsplatsen?

Själv så fick jag lära mig i början av 90 talet när jag tog körkort att man skulle blinka vänster när man skulle till vänster i cirkulationsplatsen. På senare år har VV tydligen svängt (?) i frågan, EU-anpassning eller inte har ju nämnts i denna tråden.

Tänker man logiskt på det och ser en bil komma med vänsterblink, hur vet du i vilken riktning han ska köra? Du måste ju ha sett bilen hela dess färd! Är det en stor cirkulationsplats så kan du inte se varifrån han kom. Eller om det är en cirkulationsplats med 5 anslutande vägar, vilken avser man då med en vänsterblink. Nä, det är mer logiskt att bara använda högerblink, i stora som små cirkulationsplatser!
2010-03-18, 19:03
Medlem
mrBONDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppe.se
Är det inte så att det heter cirkulationsplats. Ingen är väl uppe i rondellen och kör? Rondellen är ju den lilla cirkeln i mitten av cirkulationsplatsen?

Själv så fick jag lära mig i början av 90 talet när jag tog körkort att man skulle blinka vänster när man skulle till vänster i cirkulationsplatsen. På senare år har VV tydligen svängt (?) i frågan, EU-anpassning eller inte har ju nämnts i denna tråden.

Tänker man logiskt på det och ser en bil komma med vänsterblink, hur vet du i vilken riktning han ska köra? Du måste ju ha sett bilen hela dess färd! Är det en stor cirkulationsplats så kan du inte se varifrån han kom. Eller om det är en cirkulationsplats med 5 anslutande vägar, vilken avser man då med en vänsterblink. Nä, det är mer logiskt att bara använda högerblink, i stora som små cirkulationsplatser!

Det har du väl ingen större nytta av att veta, men du vet att han/hon kommer att passera den avfarten där du står. Tänk logiskt på det.. en gång till...
2010-03-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrBOND
Det har du väl ingen större nytta av att veta, men du vet att han/hon kommer att passera den avfarten där du står. Tänk logiskt på det.. en gång till...
Det ska man inte vara säker på, för de som använder vänsterblink använder sällan högerblinken när de ska ut, eftersom de redan blinkat vänster!

Kolla själv i cirkulationsplatsen nästa gång!
2010-03-18, 21:14
Medlem
mrBONDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppe.se
Det ska man inte vara säker på, för de som använder vänsterblink använder sällan högerblinken när de ska ut, eftersom de redan blinkat vänster!

Kolla själv i cirkulationsplatsen nästa gång!

Jodå.. jag har kört bil i 30 år, så jag har nog sett.
Men jag har mer problem med såna som inte blinkar öht. Varken vänster eller höger...
2010-03-18, 21:28
Medlem
Trinnits avatar
Jag har inga som helst problem med att folk blinkar vänster i CPL, förutsatt att de blinkar höger när de ska ut. En vänsterblinkning är bara ett annat sätt att visa att man planerar att köra vidare.
Att BARA blinka vänster (och ej blinka höger när man lämnar CPLen är givetvis rent åt helvete.

Blir dock skogstokig på folk som inte blinkar alls när de ska ut. Jag utgår från att en bil som inte blinkar ska fortsätta att köra i CPLen. Detta innebär att om det är en bil som inte blinkar i CPLen som jag ska in i, så ställer jag mig och väntar tills han passerat. Svänger han av tidigare så har jag stått och väntat helt i onödan, och skulle säkert ha hunnit smita före om han bara hade haft vett att använda sig av blinkersarna.

Jag struntar i om folk vänsterblinkar, men blinka för helvete åt höger när ni ska ut. Tack.
2010-03-19, 09:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag har inga som helst problem med att folk blinkar vänster i CPL, förutsatt att de blinkar höger när de ska ut. En vänsterblinkning är bara ett annat sätt att visa att man planerar att köra vidare.
Att BARA blinka vänster (och ej blinka höger när man lämnar CPLen är givetvis rent åt helvete.

Blir dock skogstokig på folk som inte blinkar alls när de ska ut. Jag utgår från att en bil som inte blinkar ska fortsätta att köra i CPLen. Detta innebär att om det är en bil som inte blinkar i CPLen som jag ska in i, så ställer jag mig och väntar tills han passerat. Svänger han av tidigare så har jag stått och väntat helt i onödan, och skulle säkert ha hunnit smita före om han bara hade haft vett att använda sig av blinkersarna.

Jag struntar i om folk vänsterblinkar, men blinka för helvete åt höger när ni ska ut. Tack.
Kan du tänka dig hur irriterad man blir om man då sitter i ett tungt fordon,som gör 0-50km/h på 30-40sekunder??
2010-03-21, 18:35
Medlem
stRs avatar
När en bilist blinkar vänster i en rondell så meddelar han andra att han inte kommer att svänga ut i den avfarten som är närmast, det innebär att man ofta kan köra ut i tex ytterfilen när den blinkande bilisten ligger i innerfilen. Många gånger har jag sluppit stanna pga denna finess och då flyter trafiken på..

Jag undrar vem som är äcklig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in