Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
... det gör man inte om körskolor slentrianmässigt lär ut VB utan att reflektera över det hela.

Källa på att det lärs ut SLENTRIANMÄSSIGT? Källa på att körskolorna INTE REFLEKTERAT över detta? Dina båda påståenden är tagna helt ur luften, och är helt felaktiga. Du bevisar gång på gång att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om.
Senast redigerad av Skalman71 2009-07-24 kl. 20:32.
2009-07-24, 20:33
Medlem
Citat:
Han ger ett utmärkt svar om du frågar mig. Han specificerar klart och tydligt att det KAN vara en fördel i vissa fall (inget nytt), men han säger också att:

- "Sådana informella regler skall kanske inte uppmuntras men måste kanske accepteras ibland för att få en smidig trafik."

Så, en rekommendation är det inte enligt VV. Men givetvis finns det nytta av VB ibland, i vissa lägen. Men ibland ställer det dock till problem.

Däremot kanske man ska vara lite fundersam på när körskolor lär ut detta som standard, eftersom nästa mening lyder:

- "Det viktiga är att man som trafikant är medveten om vad som är och skillnaden mellan formella respektive informella regler."

... det gör man inte om körskolor slentrianmässigt lär ut VB utan att reflektera över det hela.

Ingen har väl någonsin sagt att det inte finns någon som helst nytta med VB, för de gör det (bara i stycket ovanför så framkommer det). Men det finns också vissa nackdelar. Att ha det som regel eller rekommendation verkar enbart vara korkat eftersom man måste ta hänsyn till helheten då, inte bara vissa fall. Sedan kan väl det hela ses som "informellt lämpligt" i vissa fall, om vissa förare vill använda sig av det.

Du, innan du tar i så du spricker så läs igenom tråden du. Då kommer du att se att massor av VB-motståndare tvärsäkert påstår att VB enbart är värdelöst, förvirrar och aldrig kan ge minsta fördelar eller någonsin vara till nytta vid annat än just filbyte.

Sen så borde du väl ha sett nu att vi många gånger har påpekat att VV inte är konsekventa utan säger olika saker.

Där sa Skogö så, på andra ställen säger han lite annorlunda, andra på VV säger på sitt vis, VV Förarenhet säger att körskolorna ska lära ut VB och vill att vi ska använda det i praktiken.

Vad som du nu borde begripa är att när vi säger att VV vill att körskolorna lär ut VB så är det sant. Att sen Skogö säger på sitt vis är även det sant.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 21:01
Medlem
Hur f-n fick du ditt körkort?! Naturligtvis blinkar du vänster innan rondellen om du ska svänga av på den avfarten, för att visa detta. Alldeles innan du svänger av (när du är INNE i rondellen) blinkar du NATURLIGTVIS till höger för att visa/uppmärksamma de andra förarna som inte låg efter dig när du skulle köra in i rondellen, att NU ska du svänga till höger. Herregud!!! (Hoppas jag INTE råkar ut för dig i en rondell...) Hur kan man ställa en så j-la dum fråga som du och bevisa att man INTE har behörighet till ett körkort?!!!
2009-07-24, 21:45
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Källa på att det lärs ut SLENTRIANMÄSSIGT? Källa på att körskolorna INTE REFLEKTERAT över detta? Dina båda påståenden är tagna helt ur luften, och är helt felaktiga. Du bevisar gång på gång att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om.

Källa? Vad snackar du om? Jag sa "om körskolorna...", notera det understrukna ordet. Det betyder att ifall skolorna gör det (lär ut slentrianmässigt) så är det dumt. Det är alltså inte ett påstående om att situationen är sådan idag. Det behövs ingen källa eftersom det inte fnns något att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du, innan du tar i så du spricker så läs igenom tråden du. Då kommer du att se att massor av VB-motståndare tvärsäkert påstår att VB enbart är värdelöst, förvirrar och aldrig kan ge minsta fördelar eller någonsin vara till nytta vid annat än just filbyte.

Jag har inte fått det intrycket iaf, och ärligt så är det ointressant från mitt perspektiv... Men för klarheten skull - Jag påstår i alla fall inte att VB är helt meningslöst. Däremot tycker jag inte att det är överlägset enbart HB, och kan ge ytterligare förvirring i vissa lägen - men eventuellt vara bra i andra. Ser ingen anledning att byta och om jag fick välja så skulle jag fortfarande inte välja VB.

Citat:
Sen så borde du väl ha sett nu att vi många gånger har påpekat att VV inte är konsekventa utan säger olika saker.
Det enda tecknet på inkonsekvens jag sett är från killen på Svensk trafiksäkerhet som aktivt försöker sätta dit VV för diverse saker. Han skriver massor av mejl till lite olika regionsavdelningar på VV, och slänger sedan fram ett brev då en anställd ger sin personliga syn på ett körsätt.

Du har endast visat på en anställd inom VB som rekommenderar VB, och då har det även framkommit att det är hans personliga åsikt och inget annat. Det var beklagligt, och det kommenderade även den där Skogö i sitt brev.

Citat:
Där sa Skogö så, på andra ställen säger han lite annorlunda, andra på VV säger på sitt vis,
Återigen en källa som inte går att ta del av... "på andra ställen säger han annorlunda"... yeash!
Något annat ställe som inte är som de 4 senaste källorna där du gett referenser som stdjer min test och inte din?

Citat:
VV Förarenhet säger att körskolorna ska lära ut VB och vill att vi ska använda det i praktiken.
Jasså? De vill att vi ska göra det, men ändrade fortfarande reglerna så att det inte var lagkrav på det? Konspirationsteorierna är på bordet igen...

Huuuga... Nu lämnar jag över VB-motståndet till någon annnan. Jag känner att jag inte kommer längre i diskussionen. Lycka till!

Även en liten eloge till farbror Tinnitus för tålamodet!
Senast redigerad av renstek 2009-07-24 kl. 22:05.
2009-07-24, 22:18
Medlem
Citat:
Jasså? De vill att vi ska göra det, men ändrade fortfarande reglerna så att det inte var lagkrav på det? Konspirationsteorierna är på bordet igen...

Läser du svaren innan du kommenterar? Jag förklarade tidigt för dig att vv är en byråkratikoloss utan dess like, med flera underavdelningar. Det är inte vägverkets förarprövaravdelning som tagit fram foldern, det ligger helt enkelt inte på deras bord.
2009-07-24, 23:28
Medlem
Klart som fan jag blinkar vänster i en rondell om jag ska svänga av i den avfarten (3:e avfarten eller klockan 9 om man tänker så). Sen blinkar jag höger precis innan jag ska svänga av för att visa att jag tänker göra så. Har aldrig haft något problem och har aldrig märkt att någon tutat/bromsat häftigt p.g.a. detta.
2009-07-25, 01:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Eller utebliven/för tidigt byte från VB till HB... Fortfarande hugget som stucket...
Japp!

Håller med om att om ALLA blinkade PRECIS som de ska,så skulle man klara sig någorlunda (hävdar fortfarande att vb,kan underlätta för tunga fordon,då man tidigare kan få ett hum om vart de tänker ta vägen.. ) med Hb..Men...
2009-07-25, 01:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Nej, man kan inte påstå att man har bevis för att sedan säga att det är upp till motparten att själv leta reda på dem.
Ot. He,he garvar lite för mig själv,det är ju inte allt för sällan man ser "källa på de.." på Fb..

Ett tele samtal till en körskola,är ju svårt att länka...
2009-07-25, 01:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredder
Men, är du dum på något sätt?

Jag tror ingen härinne menar att man skall ha vänsterblink på när man kör ut ur rondellen. Debatten handlar väl, såvitt jag har förstått det, huruvida det är vettigt att ha vänsterblinkers på inne i rondellen om man skall till vänster.

När man skall ut ur rondelljäveln så är det väl för fan självklart att man blinkar höger?
det FINNS stollar som blinkar vänster tills de svänger i nästa korsning!!
2009-07-25, 01:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Inte för att en nättidning är så tillförlitligt, men visst. Låt oss undersöka - steg för steg:

Yes, vänster efter rondellen. Dit ska vi!

Yes, vi tar innerfilen!

Yes, vi blinkar eftersom man gör det när man går in i ett nytt körfält.

Yes, tecken till höger.

Klart!

... Men vad är detta? Jo, återigen har du gett en referens till en källa som stödjer min tes - inte din...
Ööö!! Du blinkar ju vist vänster när du far in i rondellen!?
INTE när du byter fil åt höger och åker ut..
Du gör ju RÄTT om du gör så!

Vad trodde du? Att man skulle blinka vänster tills man kom till McDonalds?

(om du gör/samtycker med punkt,för punkt beskrivningen.)
2009-07-25, 01:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tinnitus, flera av dina senaste exempel har ju avsett flerfiliga cpl. Det är ju inte dem diskussionen gäller. I dem görs ju vänterblink av filbytesskäl.
Varför skippa det i en annan rondell?
(För att krångla till det i onödan och blanda ihop,när man istället ev. kan underlätta för sina MOT-trafikanter! )
2009-07-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ot. He,he garvar lite för mig själv,det är ju inte allt för sällan man ser "källa på de.." på Fb..

Ett tele samtal till en körskola,är ju svårt att länka...

Jag har dessutom, upprepade gånger, talat om var jag hämtar min information ifrån. Men T-ben verkar också vara en av de som tror att allt som står på internet är sant, och om det inte står på internet så är det inte sant...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in